2020-04-13, 23:41
Medlem
Snyggingggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trenmacka
Så länge du är positiv på corona så spelar det ingen roll hur du dör förutom om du typ blir skjuten i huvudet eller påkörd av en lastbil, det räknas som att corona har haft ihjäl en.

Läste en artikel om en i England som hade dött av hjärtattack och hon hade haft hjärtproblem i flera år, hon räknades ändå till en av dom som dött av corona.
Hennes föräldrar gick vidare med det för att få det att ändras till att det var en vanlig hjärtattack och inte corona men det gick inget vidare.
Jag förstår det, men jag har för mig att här i Norge så räknas man inte in i statistiken om man ex dör av hjärtsvikt så räknas det som dödsfall pga hjärtsvikt, inte covid-19, medan i Sverige så hamnar man i covid-19 statistiken och därav den högre dödssiffran i Sverige.
Citera
2020-04-13, 23:41
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Nej, jag syftar på Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri, och grejen är inte den att finns mer fall än i Norrbotten, utan den att det finns mer fall än i motsvarande distrikt i Finland, till exempel Mellersta Österbotten och Östra Savolax (små distrikt vars huvudort saknar universitet).

https://yle.fi/uutiset/3-11303932?utm_source=newsletter&utm_medium=email&ut m_campaign=newsdaily&utm_content=2020-04-13

De nya fallen har smittspårats och dom beror på att redan smittade personer i norra Finland inte följt karantänreglerna. Utan dom har sprungit runt i samhället. Säger chefsöverläkaren
Citera
2020-04-13, 23:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Jag stör mig på att FHM pratar om överdödlighet utan att justera för extremt låga influensatal i 2020.

Det är det perfekta exempel på att ljuga med statistik.

Hur kan du tro att det ska gå att mäta överdödlighet för 2020 när året bara har ett kvartal på nacken?

Vad menar du med att »justera« för extremt låga influensatal. Det ska inte justeras någonting alls. Det ska föras statistik som sedan vid årets slut kan analyseras. Om det skulle visa sig att det dött 90000 +/- 2000 personer i Sverige under 2020 så var det ingen överdödlighet. Om det visar sig att det dött 95000 kan man med fog säga att covid-19 givit en överdödlighet om 3000.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-13 kl. 23:49.
Citera
2020-04-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det byggs inte upp någon immunitet och redan nu finns ju 40 strängar av viruset.
Vad har du för belägg att det inte byggs upp en immunitet?
Citera
2020-04-13, 23:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
avhandlat Och sånt vi kan släppa

1. Det finns nu möjlighet att göra SNABB test för Covid-19. Stick i fingret och svar inom ett år minuter. Det FINNS alltså

2. Det är ett STORT mörkertal gällande antalet smittade. Många av världens främsta matematiker och professorer uppger att det kan röra som om flera hundratusentals. Vi ska inte haka upp oss på siffran men konstatera att mörkertalet är STORT. STORT alltså.

3. Man måste räkna antal döda utifrån antal smittade för att få fram en rättvis procent. Speciellt när man jämför dödsantalet med andra länder eftersom det annars blir fel. I Sveriges fall kan vi inte ens få fram, vi ska alltså inte ens försöka få fram sådana siffror eftersom det sätt man räknar blir fel då vi inte vet antal smittade. Vi kan anta att det är enormt många mer men vi har inte fakta så då kan vi intre räkna nått öht.

4. Att räkna dödstalen. Procent - antal döda får ej, det blir fel.

5. Att räkna döda per capita blir fel. Jätte-fel

6. Att enbart 1 person i en familj kan bli smittad är helt uteslutet. Lever och bor man ihop och 1 vart sjuk så är det till 99% säkert att hela familjen fått smittan. Man kanske bara inte visat symtom.

Har vi agerat ut det här så vi iaf kan släppa ock lämna dom här delarna ? Vore upplyftande och uppfriskande
Nej verkligen inte.
Det viktigaste (slutligt facit) är antal döda per capita (och hur stor/liten skada man fått på ekonomin). Sedan har vi inte detta facit på ett bra tag ännu.
Det är slutbetyget för hur ett land har hanterat pandemin.

PS
Spännande Snabb-test (punkt 1) som ger svar inom ett år... ;o
Citera
2020-04-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Min teori,

Om man får corona på händerna och pillar sig i näsan munnen ögonen = Milda symtom

Om någon hostar nyser eller liknande och man andas in skiten så det går direkt ner i lungorna = Värre symtom.

Låter inte min teori väldigt sannolik?

För kommer viruset ner i magen först och inte direkt ner i lungorna så hinner kroppen jobba på skiten .

Ja det är många som testar din teori i nuläget. Hur virulens påverkar sjukdomen.
Citera
2020-04-13, 23:44
Medlem
Citat:
Grekland befarar nu att Turkiet ska skicka invandrare smittade med coronavirus till Europa, uppger flera medier.

Turkiet samlar just nu ett stort antal invandrare vid sin västra kust och "uppmanar dem att segla över till Grekland", uppger Euractiv.

Grekland befarar att de så kallade flyktingarna ska vara smittade med coronavirus.

Även Voice of America publicerar uppgifter om att Turkiet håller på att flytta invandrare till sin västra sida och att människosmugglare sedan i hemlighet ska föra över dem till grekiska öar.

https://www.friatider.se/turkiet-hotar-med-coronaflyktingar
Citera
2020-04-13, 23:45
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Det första där är inte så tokigt. Det andra är givetvis trams. Trump får ändå anses vara världens mäktigaste man. Tror du att han, vars främsta vapen i uppkommande valkampanj hade varit en urstark ekonomi, med flit punkterat sagda ekonomi så allt ser skit ut? Corona riskerar att kosta honom valet. Konspirationsteoretiker har i regel en sak gemensamt, och det är att de saknar förmågan att se enkla samband. Vilket inte är så konstigt då de ständigt söker de långväga lösningarna.

Men du tycker att det är fullt logiskt att både USA och Europa nu offrar sina ekonomier för ett virus som har 1-2% dödlighet och främst bland äldre? Mängder dör i fetma men ändå slutar dom inte sälja snabbmat för det är en miljardindustri. Att en så logiskt tänkande person som du inte kan se att något på det stora hela inte klaffar riktigt är konstigt. Tror du ledarna värdesätter våra liv framför ekonomi? Hade viruset haft 20-30% dödlighet så hade drakoniska åtgärderna inte gett något utrymme för oss konspirationsteoretisker.
Citera
2020-04-13, 23:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Helander, professor och forskningschef vid Max Planck-institutet i Tyskand. Att den mannen sågar Sveriges strategi längs fotknölarna säger en del. Bör ju få även de mest inbitna Tegnell-anhängarna att börja inse hur sjuk Tegnells strategi är.

Ja, vad ska man säga?

Sverige har 1000 IVA platser. Ska 70% bli smittade behöver 350.000 människor tillgång till intensivvård och nära 1 miljon ytterligare någon annan form av vård som syrgas. Hur fan ska det gå till? Även om man smetar ut den berömda kurvan över 10 år kommer det bli brist.
Citera
2020-04-13, 23:46
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Det relativa lugnet i vården kan ju bero på kraftiga bortprioriteringar av äldre coronasjuka samt att all annan sjukvård som inte är livsnödvändig har skjutits upp, ställts in eller sköts digitalt. Vårpersonal flyttas om och arbetar 12-timmarspass så bemanning finns. Allt detta har såklart sitt pris på sikt...
Så kan det ju vara, den som lever får se...jag vet inte vad jag ska tro om det här så det är väl dumt att yttra sig om saken.
Citera
2020-04-13, 23:47
Medlem
neuron-drones avatar
Varför finns det fortfarande ingen testning av personalen på ett enda äldreboende?

Fler och fler blir smittade. Anhöriga får inte komma in. Trots att det troligen inte egentligen skulle spela någon roll. Med nuvarande slapphet så kommer alla hem bli smittade.

Sjukt också att de som coronadrunknar inifrån på hemmen inte får covid i sin dödsattest. Vi har många fler än 1000 döda. Beroende på vad det är för slags hem så är boende olika starka. Men man kan väl räkna med ett dödsfrekvens på 25 %. Hur många bor på hem som är drabbade? Killgissar bara på 1000 st. Då har 250 dött bara där. Tror iofs det är lågt räknat.
Citera
2020-04-13, 23:47
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
https://www.svd.se/bortse-inte-fran-de-basta-forskarnas-modeller
Sveriges strategi för att hantera coronakrisen förkastas av allt fler internationella rapporter. Internationella analyser visar att Sveriges officiella åtgärder kommer ha minst effekt jämfört med andra
länder.

Samtidigt ignorerar Folkhälsomyndigheten mer avancerade modelleringar kring viruset och uppvisar enligt forskarna en ”oroväckande” och närmast oförklarlig brist på transparens. ”Fel i antaganden kan orsaka skillnaden mellan tusen och tiotusen döda”, skriver de.

Skulle Sverige klara sig ur krisen menar forskarna att det snarare kommer bero på att befolkningen går emot FHM:s liberala råd än följer dem.
Rapport efter rapport har nu kommit - där Sveriges strategi utmålas som verklighetsfrämmande, naiv och kontraproduktiv.

Domen över Tegnell och Sveriges strategi kommer att bli blytung.
Med brasklapp för att (minst) en av de som signerat debattinlägget sannolikt har oerhört mycket bättre förståelse kring statistik än vad jag har, men för en som ändå har en liten susning framgår en hel del oklarheter... När modellen för en statistisk analys tas fram bör man använda den som innehåller minst antal osäkerheter, just för att den på ett bättre sätt och med större sannolikhet tar fram det ”Sanna” resultatet. Jag kanske missförstår vad de skriver, men jag läser det som att de för att få fram sin åsikt lyfter en sämre modell, vilket vid en peer-review borde ifrågasättas, bara för att den ska passa deras agenda och får den att verka bättre när det i själva verket är tvärtom? Har jag fel lägger jag mig platt, men om någon som har bättre förståelse för statistisk modellering så förklara gärna vilka fel jag gör när jag tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in