2020-04-13, 23:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom åker på ett larm, påträffar en person och allt känns fel.
Å ändå så skriver dom ingen rapport, kokan det möjligen vara
som så att allt känns mer å mer fel med tiden när dom fattar vem
dom pratade med.
Dom misstänker att han kan ha något slags föremål under jackan, men
dom är inte så misstänksamma att dom ens kliver ur bilen.
Det där påminner lite grann om en av förhörsledarna i Kevinfallet som påstod att hon kände genast att något "inte stämde" när de som senare skulle bli misstänkta kom första gången in i förhörsrummet, hon fick en "feeling".

En magkänsla konstruerad i efterhand och som dessutom senare visade sig vara helt fel.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-04-13 kl. 23:54.
Citera
2020-04-13, 23:21
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Ja, det säger en del om att han är villig en dag att berätta sanningen, just nu är allt ett spel tills han får domen framför sig och då blir det andra toner skulle jag tro.

Hoppet är inte ute förrän Högsta Domstolen (förmodligen) ger avslag i en ev resningsansökan. Dvs lever hoppet iaf året ut skulle jag våga påstå.
Citera
2020-04-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Men 17 slag, om de var medvetet räknade, tyder mer på överlagt mord och beräkning anser jag.
En ursinnig ger nog fasi*en i hur många slag han slår?

Det här med 17slag har blivit en trådsanning.

Stämningsansökan: sid 1.

Citat:
Gärning
Stefan Davidsson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan
person på natten mellan den 14-15 maj 2018 i Örebro berövat Lena Wesström
livet genom att tilldela henne minst 17 slag i huvudet och ansiktet. I vart fall
merparten av slagen har skett med tillhygge och förorsakat Lena Wesström
omfattande sårskador med underliggande frakturer, mjukdelsblödningar med
Citera
2020-04-13, 23:25
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Men tack vare FUP så vet vi att det var
sant.

Nej att LW skulle ha trakasserat HD framgår inte i FUP. HD påstår sig inte heller sig vara trakasserad av LW när de förhör henne.
Citera
2020-04-13, 23:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Varför visar du inte den källan istället då? Alltid någon ursäkt eller förklaring...

Om jag inte visar källa så blir jag inte trodd.
Om jag visar källa så blir jag anklagad för
att svartmåla och hata.

Om någon är intresserad av sanningen så
är det bara att läsa LWs
internetkonversation i FUP.
Citera
2020-04-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Dom åker på ett larm, påträffar en person och allt känns fel.
Å ändå så skriver dom ingen rapport, kan det möjligen vara
som så att allt känns mer å mer fel med tiden när dom fattar vem
dom pratade med.
Dom misstänker att han kan ha något slags föremål under jackan, men
dom är inte så misstänksamma att dom ens kliver ur bilen.

Instämmer.
Man blir erbarmeligt trött på såna slöfockar. Särskilt inom ett samhällsbärande yrke såsom polis. Samma med all blåljus- och sjukvårdspersonal. Buss- å taxichaufförer å en hel del flera yrken i samhällets tjänst.

Tänk om jag som sjuksköterska ser gamla gubben Olsson falla i golvet. Ska jag rycka på axlarna och bara gå därifrån och tänka att han klarar sig nog, det är ruter i gubben.
Citera
2020-04-13, 23:34
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det gjorde jag också, men du kan ändra ditt namn i inställningar så att ditt riktiga inte syns
//Mållgan

Tack för tipset! Fixar det i imorgon eller senare i veckan. Är namnet "Mållgan" upptaget? Ack, ack, då får jag väl välja "KumlaYoda", eller nått i den stilen.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-13, 23:36
Medlem
Citat:
Spelar det någon roll?
LWs försök att styra och hota HD
finns i hennes internethistorik så det
går att bekräfta att det är sant.

"styra och hota"..... Säger du det.
Stackars. Hon själv påstår ju motsatsen..
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-14 kl. 00:02.
Citera
2020-04-13, 23:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Nej att LW skulle ha trakasserat HD framgår inte i FUP. HD påstår sig inte heller sig vara trakasserad av LW när de förhör henne.

Nedan är några exempel på LWs
trakasserier av HD.

Citat:
Tycker du inte att nedanstående är elakt?
Att tvinga HD att umgås med henne och
försöka hålla masken inför alla?
Synd att HD inte ställde till med en scen
och skällde ut henne totalt inför alla deras
vänner.

Senare på sommaren bjöd LW in sig själv
till ett par som hon visste att SD och HD
skulle till. Den gången reste sig SD och HD
upp och gick därifrån utan någon förklaring.
Med efterföljande skäll och hot från LW
eftersom det blev en pinsam situation för
henne.

I augusti samma år stalkade LW dem på
FTF-jakt och postade foto på de tre
tillsammans.

Jag tycker att det var elakt.
Citera
2020-04-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Du har förmodligen rätt, finns någon taktik bakom frågorna och varför dom ställs.
Han har en väldigt lugn och övertygande framtoning denna SD, undrar om han är sån ivanliga fall oxå?

Ja någon typ av bakomliggande strategi måste det rimligtvis finnas med vilka frågor de ställer och hur de formuleras.
Tror SD i normalläget är hyfsat lugn och sansad, iaf utåt. Men att han i vissa lägen, där han har/känner fysiskt övertag (inför kvinnor/barn), blir mer domderande.

Citat:
Hoppet är inte ute förrän Högsta Domstolen (förmodligen) ger avslag i en ev resningsansökan. Dvs lever hoppet iaf året ut skulle jag våga påstå.

Men det handlar väl inte om en resningsansökan utan om ansökan om prövningstillstånd hos HD?
Citera
2020-04-13, 23:47
Medlem
Citat:
Nej det är med all sannolikhet påhitt med sprutande blod vid sex. Kommer du ihåg vilka platser i huset man hittade hennes blod på?

Tror inte han preciserade detta med blodet, förutom tvättstugan då. Men han sa att hon oftast blödde och att de hade sex överallt i huset, så...
Citera
2020-04-13, 23:47
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men det handlar väl inte om en resningsansökan utan om ansökan om prövningstillstånd hos HD?

Så heter det nog.

Hur väljer Högsta domstolen vilka mål som ska prövas?
Inte alla mål som överklagas till Högsta domstolen tas upp till prövning. Det krävs prövningstillstånd för att ett överklagat mål ska prövas. Högsta domstolen får meddela prövningstillstånd på två grunder:

Om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av Högsta domstolen (prejudikatdispens), eller
om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag (extraordinär dispens). http://www.domarbloggen.se/sodertorns-tingsratt/hogsta-domstolens-roll-i-rattskedjan/

Resning
En ansökan om resning är en begäran om att en dom eller ett beslut som har fått laga kraft, dvs. som inte längre kan överklagas, ska prövas på nytt.
Vad krävs för att resning ska beviljas?

Eftersom utgångspunkten är att ett beslut eller en dom som inte kan överklagas ska gälla, förutsätter resning något alldeles särskilt. Det kan t.ex. vara fråga om att nya viktiga omständigheter eller nya bevis som inte tidigare var kända har kommit fram efter det att målet avgjordes. För att en ansökan om resning ska kunna beviljas krävs i så fall i regel att det är sannolikt att utgången av målet hade blivit en annan om det som är nytt hade varit känt för domstolen när målet avgjordes. Det krävs även att det finns en giltig ursäkt för att vad som senare har kommit fram inte fördes fram redan under målets ordinarie handläggning. Vid resning i ett brottmål till förmån för den dömde krävs dock inte att det finns en giltig ursäkt. I rättegångsbalkens 58 kapitel anges ytterligare några undantagsfall då resning kan komma i fråga.

Endast en ytterst liten andel av alla ansökningar om resning som kommer in till Högsta domstolen beviljas. https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/om-handlaggningen/resning/
Senast redigerad av Flaskbackare 2020-04-13 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in