2020-04-13, 20:50
Medlem
Jag har en VW Passat 2012 och en Ford Focus 2013, riktiga sossebilar som också körs därefter. Vi fokuserar på bilar som är billiga i drift och som alltid klarar besiktningen, och maxar dem på kanske 140km/h i sällsynta fall. Inget att hänga i julgranen alltså, men de gör sina jobb i vår familj.

Båda har några små rostfläckar där färgen flagnat av och där plåten under är brun, utan att för den sakens skull vara rostbubblig. Fläckarna dyker upp runt hjulhuset och speciellt i skarvar mellan plåtchassi och plastdetaljer. Nu när det börjat sprida sig senaste vintern är jag sugen på att fixa det, men med bilar värda kanske 40k styck så känns det som pengar i sjön att betala en reparatör att göra det. Själv är jag oerhört ohändig, men kanske lite mek-curious. Är det lönt att börja fixa rosten på riktigt sätt för fläckar stora som tioöringar? Jag har kollat på youtube hur man gör det med borste på borrmaskin, spackel, grundfärg och sedan lack. Eller ska man fulfixa det med nån slags rostpenna?

Ungefär så här ser rosten ut:
https://i.imgur.com/qoXLSay.jpg

Båda mina bilar är vita.
Citera
2020-04-13, 20:55
Medlem
Om du inte åtgärdar på studs när du ser dylikt, så gör jag såhär..
Rosthelvetet är precis som en eld, ju tidigare du agerar destu snabbare får du kontroll på eländet.
Det som ser ut som en tioöring blir efter att du skrapat bort runt rosten , kommer att växa till MINST en femkrona !
Skaffa rostomvandlare från hagmans för ca 150 kr , sen grundfärg på det och slutligen den normala färgen.
Senast redigerad av makumba 2020-04-13 kl. 20:59.
Citera
2020-04-13, 20:55
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfoholik
Jag har en VW Passat 2012 och en Ford Focus 2013, riktiga sossebilar som också körs därefter. Vi fokuserar på bilar som är billiga i drift och som alltid klarar besiktningen, och maxar dem på kanske 140km/h i sällsynta fall. Inget att hänga i julgranen alltså, men de gör sina jobb i vår familj.

Båda har några små rostfläckar där färgen flagnat av och där plåten under är brun, utan att för den sakens skull vara rostbubblig. Fläckarna dyker upp runt hjulhuset och speciellt i skarvar mellan plåtchassi och plastdetaljer. Nu när det börjat sprida sig senaste vintern är jag sugen på att fixa det, men med bilar värda kanske 40k styck så känns det som pengar i sjön att betala en reparatör att göra det. Själv är jag oerhört ohändig, men kanske lite mek-curious. Är det lönt att börja fixa rosten på riktigt sätt för fläckar stora som tioöringar? Jag har kollat på youtube hur man gör det med borste på borrmaskin, spackel, grundfärg och sedan lack. Eller ska man fulfixa det med nån slags rostpenna?

Ungefär så här ser rosten ut:
https://i.imgur.com/qoXLSay.jpg

Båda mina bilar är vita.

Det där kommer definitivt växa sig större över tid. Hur lång tid det tar är en annan fråga - men ja, du borde fixa det där om du ska ha bilen ett par år till.
Citera
2020-04-13, 20:58
Medlem
Du kan väl börja att måla i med ett lackstift. Kostar ca en hundring.

https://www.mekster.se/lackstift-motip-952200.html?gclid=EAIaIQobChMI25P-hYrm6AIVGMayCh29mgWaEAQYAiABEgL3JvD_BwE
Citera
2020-04-13, 20:58
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Är det några rostfläckar som är värda att laga så är det just små rostfläckar, så fort dom blir lite större kan det däremot bli dags att överväga om det är värt att laga eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av billy5

https://www.mekster.se/lackstift-motip-952200.html?gclid=EAIaIQobChMI25P-hYrm6AIVGMayCh29mgWaEAQYAiABEgL3JvD_BwE
Vad smart, då kapslar han in rosten så den får gro inåt, då blir inte bilen värd någonting mycket snabbare så då har TS inga värdeproblem mer.
Senast redigerad av HeddonBorborello 2020-04-13 kl. 21:04.
Citera
2020-04-13, 21:02
Medlem
[quote=billy5|71176132]Du kan väl börja att måla i med ett lackstift. Kostar ca en hundring.

[url]https://www.mekster.se/lackstift-motip-952200.html?gclid=EAIa

Detta är det ABSOLUT sämsta förslaget..
Det blir ungefär som en kärring dold med kosmetika..
Väljer du detta , DÅ har du nog inte alla hemma..
Citera
2020-04-13, 21:04
Medlem
Citat:

Måla över rost med lackstift....? Jo det var ju ett smart tips.... Tror du det gör att rosten försvinner eller slutar gro vidare.....?

Rosten måste bort, eller dödas kemiskt. Sen kan man välja smink-metod....
Citera
2020-04-13, 21:20
Medlem
Citat:

Inte utan att ta bort rosten först!
Citera
2020-04-13, 21:28
Medlem
KiselMupps avatar
Så här brukar jag göra på gamla bilar, det blir INTE osynligt men hyfsat diskret och stoppar rostangreppet.

Steg 1:
Slipa bort rosten och färgen runt rostfläcken med sandpapper* så att du har ren metall.
Torka rent med fuktig resp torr trasa.
*) 100 korn borde funka, det brukar finnas paket med 1 ark var av 3 grovlekar.

Steg 2:
Täck plåten (och lite av lacken runt om) med rostskyddande gfundfärg.
Låt torka.

Steg 3:
Maskera med tejp och tidningar några mm utanför grundfärgen.
Spraya med bilens färg.
(Får du inte tag på bättringsfärg för just din bil, ta närmast liknande standardkulör.)
Citera
2020-04-13, 21:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Så här brukar jag göra på gamla bilar, det blir INTE osynligt men hyfsat diskret och stoppar rostangreppet.

Steg 1:
Slipa bort rosten och färgen runt rostfläcken med sandpapper* så att du har ren metall.
Torka rent med fuktig resp torr trasa.
*) 100 korn borde funka, det brukar finnas paket med 1 ark var av 3 grovlekar.

Steg 2:
Täck plåten (och lite av lacken runt om) med rostskyddande gfundfärg.
Låt torka.

Steg 3:
Maskera med tejp och tidningar några mm utanför grundfärgen.
Spraya med bilens färg.
(Får du inte tag på bättringsfärg för just din bil, ta närmast liknande standardkulör.)
Ganska onödigt att slipa ner en massa runt om ett stenskott. Ta en Dremmel eller liknande med typ ett tandläkarborr och gör rent, dutta i lack, låt torka, fyll upp "kratern" med klarlack i ett eller flera steg. Överkurs: När lacken torkat våtslipa med 1200 papper för att få en jämn yta, polera och vaxa.
Citera
2020-04-13, 21:57
Medlem
hesons avatar
Beror på bilmärke (lyckas inte läsa på om just dina), är det en galvad bil så kommer rosten oftast bakifrån, skadan är på insidan i hjulhuset och har nu tagit sig igenom och bubblat upp på framsidan. Snabb hobbylagning håller ett år max, seriös hobbylagning två (om du lyckas täta hålet), riktig lagning kapar bort plåten och ersätter.
Citera
2020-04-14, 14:59
Medlem
Tack för alla svar! Det lutar åt att åtgärda det i alla fall, och mest troligt blir det mer avancerat än jag egentligen ville, men det får vara bäst så!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in