2020-04-13, 20:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
De svetsade igen dörrar & grindar till bakgårdar & liknande så varje stora lägenhetshus bara hade 1 fungerande utgång. Detta för att kunna ha full kontroll på att ingen lämnade sin bostad utan tillåtelse.

Låter vettigt. Har också sett bostadsområde där de hade valt vid ingången som kollade varje person som gick ut/in.

Om man har en befolkning som inte begriper följa regler för att bli av med viruset återstår bara hård kontroll
Citera
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
2-300 vore ett fullt rimligt och ”bra” antal. Finns sannolikt ingen som tror det blir färre. Ingen, alltså.
Det ligger i så fall klart bra enligt kurvan.

Hamnar det på 3-400 eller över det vore det inget bra.
Tänk dig de som bara läser Aftonbladet och de senaste dagarna sett 20 nya döda "bara" och tänker fan denna skit är ju redan över och så blir de 300 nya imorrn boom, snacka om chock
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är nästan dubbelt så många som kremeras på krematoriet i Huddinge nu jämför med vanligt sa de på Svt Rapport nyss. En mycket intressant uppgift då jag undrar mycket över om alla dödsfall i Coronan rapporteras. Jag befarar att många äldre som dör hemma eller på äldreboenden aldrig testas eller aldrig får dödsorsak Corona.

I Sverige dog ca 89000 förra året. ca 20% bor i Region Sthlm. Alltså ca 18 000 stockholmare dog förra året. Ca 1500 stockholmare dog på en genomsnittlig månad förra året.

Låt oss anta att det nu är dubbelt så många som kremeras i Region Stockholm under en månad.

Då dör det (kommer det dö) 1500 extra i Coronan på en månad i Region Stockholm.

Region Stockholms första dödsfall var i mitten av mars. Och nu är det 543 stycken.
Varför tar de endast upp krematoriet i Huddinge?
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
De som dör i Covid 19 på äldreboenden kommer med i statistiken om de har testats för det. I början tror jag att det testades väldigt lite på äldreboenden. Men successivt har de börjat testa mer där. Men de vi missar kommer sannolikt att komma med i överdödlighetsstatistiken för år 2020.

De lär aldrig testa dem innan de bränns, vi får se om ett par år när vi har överdödlighetsstatistiken och de andra åren att jämföra med. Men då har vatten flytit under broarna och folk har glömt bort vad Tegnell och alla gråsossar sagt.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Om jag vill se spridningen i Italien detaljerat, vilken sida är bäst?

Kolla denna
https://www.italiatuttobene.it/
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baduila
Har för mig att det var kinesiska företag i Sverige som köpte upp allt och skickade till Kina i början av året.

Troligtvis, inte bara företag utan kineser själva som köpte upp massvis runt om i världen och skrattade på. Jag letade i slutet av januari och hade beställt från K-rauta ett par, men efter 10 dagar så fick jag ett meddelande att de inte kunde skicka för att de hade inga fastän de hade när jag hade beställt.

Besökte lokala järnhandeln. FFP3 mask är värdelöst utav flera anledningar.

1: Du behöver lufttäta simglasögon eller dylikt då masken inte skyddar dina ögon
2: Hur ska du desinficera ? alkohol förstör materialet, och då är det andra alternativet att ha baka dem i ugnen i 60 grader ett tag och sedan öppna ugnen och låta masken stå i flera timmar då det är extremt bräckligt när det är uttorkat.

Fixa en halvmask med p3 filter ELLER bäst alternativ en helmask, men det är väldigt svårt just nu. hade varje svennebanan haft en mask så hade man inte behövt oroa sig, men då ingen har det så måste man gå runt med heltäckande.
Citera
2020-04-13, 20:28
Bannlyst
Sammanfattning av läget.

1 - I Sverige har man en statistik över avlidna som man knappast kan skryta med internationellt.
Åttonde plats per capita. Man behöver inte ens förklara varför det är relevant med att räkna döda per capita.

2 - I Sverige görs väldigt få tester. Mer än 40 signifikanta länder testar mer än Sverige. Det är ganska självklart att ju mer man testar desto mer seriöst är man i ett lands kamp mot coronakrisen.

3 - Det är nu bekräftat att folk som dör hemma eller på äldreboende räknas med stor sannolikhet inte in i statistiken på avlidna. Ett sätt som i fortsättningen kan användas för att få en bättre bild på mortalitet relaterat till viruset är att kolla på överdödlighet. Även där finns det redan tecken på viss dödlighet trots att statistik verkar inte vara i realtid (vad jag förstår är det bara efter en vecka man kan få en tydlig bild).

4 - Krematorierna jobbar för fullt. Man utbildar folk för att jobba skift eftersom man inte hinner med. Tydlig tecken på överdödlighet.

5 - Snart har vi kanske inget vatten kvar. Ähh?!?

6 - Om man är biologisk (men egentligen räcker det att vara anagrafiskt) 80 år eller äldre får man inte tas in på IVA. Är man 70 och en mer eller mindre allvarlig sjukdom, gäller samma kriterium som ovan. Är man 60 och två mer eller mindre allvarliga sjukdomar, likaså.

7 - Medan allt detta pågår, i värsta Bagdad Bobs anda, så skryter man om att 80% av alla på IVA överlever. När man samtidigt vet att de som har störst chans att stryka med är just dem som inte får komma in på IVA.

8 - Medan allt detta pågår, i värsta Bagdad Bobs anda, så skryter man också om att det är knappast full på sjukhus. När man samtidigt vet att de som har störst behov av att läggas in är dem som är 80+ som är dem som drabbas mest och är mest i behov av sån vård.

9 - Patruller är redo att rycka in ifall det blir oroligheter på sjukhusen.

10 - Landet som enligt den eminenta statsepidemiologen har bäst statistik på avlidna (vafan det nu kan betyda) har kontinuerligt eftersläpning samt är väldigt tvetydig kring hur denna statistik tas fram.

Staten och media har alltså enats för att driva en Bagdad Bob kampanj. Allting runtomkring är i brand men man lever som vanligt.
Viktigt att svt säger att det eventuellt kan vara tecken på att det planar ut det här med att det är färre döda (när till och den eminenta statsepidemiologen sagt tvärtom).
Väldigt viktigt är också att visa nyheter som handlar om alla andra stackars länder där folk dör och sjukhusen är fulla. Om Sverige, ju mindre man pratar desto bättre.

Detta blir för varje dag mer och mer lik Nord Korea. Men på riktigt.
Jag är lika besviken och enormt överraska som de flesta av er iom att jag aldrig hade trott något sånt kunde hända i Sverige.

Till slut en rolig episod som är emblematisk i frågan "hjärntvätt":

Träffar en tjej på en app.
Vi börjar prata. Jag frågar vad hon gjort under påsken.
Svaret var: "Nä men alltså, jag var hemma pga corona. Men nu är det över som tur är".

Detta har förmedlats till allmänheten tack vare strategin som används av Kim Jong-Löfven.
Godnatt.
Citera
Medlem
Ni bortskämda idioter som kallar sverige en regim och jämställer sverige med nordkorea och liknande, ni är så
privilegierade här så det är löjligt, va jävligt tacksamma istället.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Kan bara meddela att nu har jag sett Rapport och nej, inte ens nära vad som påstods. Fanns inte minsta antydan till prat om det ens. Tvärtom, det enda som sades var att man inte skulle tro på siffrorna från påsken då regionerna inte rapporterat in. Samt flera andra inslag som inte öht kan tolkas som att förminska. Så det var lögn.

Tack! Ja det lät ju jävligt märkligt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tydligen mycket vanligt att man drömmer mardrömmar nu kopplat till coronan. Kan vara bisarra, jobbiga drömmar. Twitter ”pandemicdreams”. Tack jag inte ensam!
Cuomo har pratat en del om det på CNN. Tydligen var han helt säker på att det var verkliga personer i rummet och inte någon dröm. Ganska intressant program att titta på.
Chris Cuomo Describes Coronavirus: "Wicked Phantasmagorical Experiences That Are Not Dreams"

And you have these wicked phantasmagorical experiences that are not dreams."

"When I say I saw my father sitting on the end of the bed I would have gradually raised my hand and testify to it under oath. Why? Because of the fever," Cuomo added.
https://www.realclearpolitics.com/video/2020/04/02/chris_cuomo_describes_coronavirus_wicked_phantasma gorical_experiences_that_are_not_dreams.html
Chris Cuomo Is Having Bizarre Coronavirus Dreams — & He’s Not The Only One

If you thought you were the only one having weird or extremely intense dreams during the coronavirus pandemic, you’re certainly not. CNN’s Chris Cuomo, who tested positive for COVID-19 this week, has been talking about the weird hallucinations he’s had from the related coronavirus fever, and yesterday told his older brother, New York Governor Andrew Cuomo, about a dream where the Governor was wearing “a very interesting ballet outfit.”

“You came to me in a dream," Chris said to the governor. "You had on a very interesting ballet outfit, and you were dancing in the dream, and you were waving a wand and saying, ‘I wish I could wave my wand and make this go away.’ And then you spun around and you danced away.” Governor Cuomo replied that there’s “a lot of metaphoric reality” to the dream.
https://www.refinery29.com/en-us/2020/04/9648571/chris-cuomo-andrew-fever-dream-coronavirus-symptoms
Citera
2020-04-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Vår ishall har då aldrig tidigare behövts användas som bårhus.

Används den som bårhus nu menar du?

Att ishallar sätts upp som bårhus i förebyggande syfte är inget märkligt. I Göteborg, där jag bor, har man förberett för det. Inget som används dock. Inte ens nära.

Som sagt. Folk dör som vanligt ändå. Det dör folk precis hela tiden, alltid.
Med en coronasmitta ovanpå det med mycket dödsfall på kort tid i kombination med sjuka personer som handhar allt som rör dödsfall, alltifrån läkare till präster vid begravningar, blir sannolikt bårhusen lättare fulla.
Men hittills är dödsfallen oavsett orsak inte fler än något annat under tiden senaste månaderna.
Citera
2020-04-13, 20:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det vet de tidigast i januari 2021.

Samtidigt vet vi mer om ytterligare ett antal år. Ex. fick de uppjustera dödstalen för fågelinfluensan med jävligt många när det gått ett par år (tror de fick lägga på flera nollor).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in