2020-04-13, 23:21
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Floken Sverige är nog den gräns man fokuserar mest på.
Tror jag inte. Finlands mest bevakade gräns har alltid varit och kommer alltid vara mot den eviga fienden. De kommer ihåg alla grymheter som Rysslands diktatorer har åsamkat riket. Tyvärr blev det aldrig nån paus i diktatorer. Putin har nu bestämt i landet i 7 år längre än Stalin under en "demokratisk" täckmantel. Gangsterekonomin som lyckats att ge landet, som är världens överlägset rikaste i naturresurser, ett BNP i klass med Italien, fortsätter att röva landets folk på pengar och berika sina älskade oligarker.
Hur de ska klara denna pandemi är en gåta. Funkar bara med KGB-style propaganda i alla andra länder för att söndra och försöka misskreditera alla andra för att se bra ut själv. Ni ser det alla live här på forumet när en massa konton helt plötsligt börjar posta ett meddelande i minuten.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Summa summarum så borde de sett en DRASTISK nedgång i nya case redan efter första veckan i lockdown. Något som de inte gjorde, vilket tyder på att människor smittade fortfarande varandra, tom. i en ökad grad innan det vände.

Om det inte fanns massa smittade som inte hade symtom och blivit testade ja. Vi vet att lockdowns fungerar utmärkt för att sänka hastigheten för transmissioner, det behöver vi inte diskutera. Det som går att diskutera är huruvida det är värt det eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fyfan va hemskt att begravas sådär som i New York, i en massgrav.

Hade de ens en begravning med nära och kära?

Nå, de döda bryr sig inte så mycket om formaliteteter.

Men vad tycker du on Den Humanitära Stormaktens stil: fullbetjänade hedersmedborgare lämnas att kvävas ihjäl. En Alvedon och öppet fönster får man. Ingen morfin eller nedsövning. Nähä.

Jag tycker det är mer hemskt än att bli begravad i en massgrav.

Ingenting är jävligare sätt att dö än kvävas långsamt ihjäl.
Citera
2020-04-13, 23:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har inget att anmärka på det som sker så här långt.

Nej men jag vill minnas att du skitpostat en hel del annat tidigare i den här tråden. Var inte du en av skitpostarna som försvarade Tegnell jämt och ständigt när han sa att det var förnuftigt att åka till alperna under pågående epidemi?
Citera
2020-04-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast detta är helt galet tycker jag.
Vi VET att massor dör om vi inte sätter in kraftfulla åtgärder nu.
Vi vet inte vad som sker på sikt.
Dessutom var vi väldigt dåligt förberedda.
I det läget måste man rimligtvis följa en försiktighetsprincip inte tvärtom
Se belfs utmärkta inlägg

ja jag tycker också att Sverige på flera områden kunde tagit kraftigare tag, ett av dem är just äldreboende. Vi visste redan från Kina vilka som var i riskgrupp. Jag ser ingen direkt kostnad i att låsa ner ett äldreboende, så varför inte?

Dåligt förberedda var vi, och övriga världen. Detta kommer troligen bli en ögonöppnare att man kan inte lita på kritisk import när världen slår igen. Tyvärr verkar såna ögonöppnare alltid komma först när katastrofen är ett faktum.

Ja jag tycker inte Sverige agerat optimalt alls, men jag tycker heller inte att Sverige gjort fel när de valt att inte gå in i en total lockdown.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Sjukvården i Norrbottens län skulle kollapsa utan personal som pendlar dagligen från Finland. De blir smittade och sprider smittan på den finska sidan av gränsen.

Jag ser ingen större spridning i Lappi än i Norrbotten. Cirka 100-150 fall i båda länen. Det ser mer ut att komma söder ifrån, inhemskt, i båda länderna.

Jag har kollat siffrorna från städerna där finska arbetskraften kommer från, ser ingen större spridning där. Is.fi har siffror kommun för kommun.

Så jag är mycket skeptisk till din teori.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vid ett längre elavbrott försvinner vattnet i kranen. Helt.

Det var ju skoj att få veta.....
Citera
2020-04-13, 23:26
Medlem
Citat:
Jo men om en lockdown är effektiv så måste man avväga kostnaden för lockdownen och resultatet.
Med den kostnad som en lockdown innebär så borde ett rimligt resultat vara att antal smittade väldigt drastiskt sjönk. Detta har inte hänt i något av de länderna med lockdown, inte ens efter 3 veckor.

Man ser en avmattning i flera länder, men det är inte samma sak som att drastiskt få stopp på spridningen.

Det är för tidigt för att säga vad som gav effekt och vad som inte gav effekt, jag är helt öppen för att mina antaganden kan vara helt och totalt fel. Vi får helt enkelt se när allt detta är över
Jo, säger inte att det är rätt. Vet faktiskt inte vad som är rätt. Hör många som beklagar sig över Sveriges situation. Men hör sällan några konstruktiva lösningsförslag. Ställer man frågan på om man ska tillåta fri smittspridning så är ju det inte heller bra. Masstestning som Sydkorea utförde verkar annars vara en väg. Menar att det är bättre att sätta sjuka i karantän, istället för friska och sjuka. Men vad vet jag?
Citera
2020-04-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Tror jag inte. Finlands mest bevakade gräns har alltid varit och kommer alltid vara mot den eviga fienden. De kommer ihåg alla grymheter som Rysslands diktatorer har åsamkat riket. Tyvärr blev det aldrig nån paus i diktatorer. Putin har nu bestämt i landet i 7 år längre än Stalin under en "demokratisk" täckmantel. Gangsterekonomin som lyckats att ge landet, som är världens överlägset rikaste i naturresurser, ett BNP i klass med Italien, fortsätter att röva landets folk på pengar och berika sina älskade oligarker.
Hur de ska klara denna pandemi är en gåta. Funkar bara med KGB-style propaganda i alla andra länder för att söndra och försöka misskreditera alla andra för att se bra ut själv. Ni ser det alla live här på forumet när en massa konton helt plötsligt börjar posta ett meddelande i minuten.

OK men Ryssland har agerat. Dom har stängt gränserna och Moskva är avskärmat. Jag har inga referenser men jag har sett det. Dom får köra smittan runt i Moskva, naturligtvis klarar inte sjukvården detta utan man får sträva efter flockimmunitet och hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Jag fattar verkligen inte hur du resonerar.
Förklara istället vad du tror är anledningen till att Sverige har fler antal döda per capita än ex. Norge.
Har vi sämre gener här? Har vi sämre sjukvård? Har vi ett annat virus?

Att människor dör är hemskt, det har jag aldrig sagt något om, men för den skull så måste man väl kunna diskutera detta sakligt? Alternativet är att få panik och ta totalt orationella beslut

Vad du argumenterar för är följande i tidgare inlägg:
Vi har samma dödlighet för heroinister som övriga norden, så det är inga problem.

Helt plötsligt börjar du fråga mig varför vi har fler döda heroinister än andra länder?

Och då svarar jag, det är för att i Sverige har vi fler som knarkar.

Och då frågar du, varför har vi fler som knarkar i Sverige? Och så svarar jag, för att Tegnell har inte skött spridningen av knarket.

Frågor på det?

Så enkelt är det.
Citera
Medlem
Citat:
Men det är ju det som är grejen, det finns inga garantier för någonting. Hade det funnits det så hade valen vart väldigt väldigt enkla för hela världen.

Alla har gjort sina egna bedömningar. I mitt tycke har de flesta handlat i panik (vilket för länder som Italien, Spanien och Frankrike kan ses som mer befogat).

Att handla i panik i krissituationer är aldrig ett bra alternativ, jag förstår dock vart det kommer ifrån. Invånare dör som flugor, sjukhus är överfulla. Stäng ner hela jävla landet, vi måste till varje pris stoppa detta scenario.

Om ett land gör en bedömning att vi kan, med andra medel än en extremt kostsam lockdown, hantera detta. Så borde de köra på detta enligt mig.

Och med kostsam lockdown menar jag inte att det bara kostar pengar, som normalt skulle användas för nöjes skull. Det är resurser som skulle ligga till grund för framtida generationers möjlighet att ha ett bra liv, resurser som skulle kunna minska dödligheten i cancer och andra sjukdomar, resurser som skulle kunna hjälpa människor ur misär. Det är den avvägningen man måste göra

Jag tror faktiskt det var Sverige som handlade i panik. Vi insåg ganska snabbt att vi hade inga:
ventilatorer
beredskapslager
mediciner
skyddsutrustningar
lägst antal intensivvårdsplatser i EU
redan stabsläge på sjukhusen före Covid19
Dåliga diplomatiska relationer med Kina, USA och Ryssland. (De med resurs att hjälpa till)
Inga testkit, då Kina inte ville leverera till Sverige, men försåg andra länder i Europa
Ett näringsliv som i princip styr Sverige med järnhand som krävde öppenhet, business as usual
Inga polisiära/Militära resurser att tala om
Många singelhushåll som blir psykiskt känsliga för lock-down
En havererad ekonomisk situation redan före Covid19
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snygginggg
Någon som vet hur Sverige räknar antalet döda i covid-19? Är det så att man ingår i covid statistiken om man fått diagnosen, men dör senare av ex njursvikt? Någon som besitter på fakta kring det och någon säker källa?

Så länge du är positiv på corona så spelar det ingen roll hur du dör förutom om du typ blir skjuten i huvudet eller påkörd av en lastbil, det räknas som att corona har haft ihjäl en.

Läste en artikel om en i England som hade dött av hjärtattack och hon hade haft hjärtproblem i flera år, hon räknades ändå till en av dom som dött av corona.
Hennes föräldrar gick vidare med det för att få det att ändras till att det var en vanlig hjärtattack och inte corona men det gick inget vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in