2020-04-13, 18:13
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Okej, så du tror på den undersökningen då? Säg mig då vad dödligheten blir om 60 % av sveriges befolkning smittas och 35000 dör?

Jag får nämligen inte ihop hur du kan tro på den undersökningen men samtidigt i dina tidigare kommentarer hävdar en betydligt högre dödlighet. Jag känner lite såhär, hur ska AnnaDea ha det...

35000/6,000,000*100 = 5.8.

Kunde du inte räkna ut det själv?

Vart hävdar jag en högre dödlighet?
Citera
Avslutad
Region Stockholm 13 April 2020
Lägesrapport

Dagens rapport visar att 178 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 4 575 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 543 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 15 ytterligare dödsfall sedan rapporten igår.

222 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 855 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.

Dagligen rapporterar Region Stockholm antal konstaterat smittade, antal inneliggande patienter, antal patienter som intensivvårdas samt antal avlidna. En del av statistiken visar antalet ackumulerade fall från utbrottets början. En annan del är en ögonblicksbild som återger ett nuläge. Det kan finnas en eftersläpning i inrapporteringen.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/13-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Senast redigerad av mibetha 2020-04-13 kl. 18:15. Anledning: tillägg länk
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att man skall vänta till krisen står vid dörren. Bara detta att man nu varnar för vatten verkar ju vara ett totalt misslyckande!

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Förstår inte problemet. Kemikalier för vattenrening och mat till befolkningen minst ett år framåt finns ju i beredskapslagren.

obs ironi

Skämt åsido, det är ju bara att koka vattnet om det skulle kärva med reningen...
Citera
2020-04-13, 18:15
Medlem
Citat:
Nä ursäkta, jag loggade ut från flashback en stund och umgicks lite med familjen, ska inte hända igen.

Naturligtvis kommer det komma eftersläpningar, MEN ni alarmister vill ju gärna inte känna er vid att det förekommer eftersläpningar när det är vardag och man har dödsfall på 100 om dagen, utan då heter det att alla dom dött samma dag, men nu när det är helg och låga dödstal då helt plötsligt vill ni känna er vid att det finns.

Du skrev "AJ aj aj, ingen bra helg detta för alla alarmister inte." gällande 20 döda idag.

Jag frågade "20 st döda, säg mig ärligt, tror du siffran stämmer?"

Eftersom du kanske inte förstod frågan ställer jag den igen.

20 st döda, säg mig ärligt, tror du siffran stämmer?

Slingra dig inte som en mask, utan rakt svar, det tål jag.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGLJGm/msb-om-vattenbristen-det-kommer-inte-att-ta-slut
Tog inte lång tid innan hon backade helt.

” Men nu förtydligare de uttalandet:

– Det kommer inte att ta slut, säger Maria Bergstrand på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.”

Bra jobbat MSB, dags att stanna hemma från presskonferenserna framöver...

Oj oj, nu plötsligt fattade MSB vilken shitbomb de levererade till den svenska befolkningen. Skall åka imorgon och se på hamstringen av dricksvatten som kommer att ske i alla våra matbutiker.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insaniac
Det kommer bli eller värre som i Italien..inga begravningar för att minska smittan att sprida sig.
Redan nu är det så i Sverige ..ingen gudtjänst eller samling.
Hur ser det då ut när vi kommer upp i +1000 döda per dygn.
Bevare oss och börja tänk var ni vill vara när mat och vatten är slut till vintern.
Just kidding det är ju bara hösnuva eller hur
I UK tillåter de faktiskt begravningar trots den nedstängning de har sedan tre veckor tillbaka. Hur många som faktiskt närvar är en annan fråga, men det går alltid bjuda in till en minnesstund vid ett senare tillfälle. Jag vet inte hur viktigt folk tycker det är att vara med vid själva jordfästningen. Kanske som stöd för de närmast sörjande, men för det behövs inte en så många.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-13 kl. 18:17.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymfb
Hur ska man koka ris och pasta om det inte finns vatten?

Varför skulle det inte finnas vatten? Vi bor inte i Sahara.
Citera
2020-04-13, 18:16
Medlem
Haloumis avatar
Över hälften av vårdpersonalens skor var smittohärdar i en studie från Peking. Dom kan dra hem viruset via sina skor.

Källa Expressen
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Inte nog med att många på flashback är dyslektiker, de lider uppenbarligen av dyskalkyli också.

Varför blandar du in vikt när du funderar på hur många kistor som får plats? Utrymme (volym) mäts i kubikmeter!

De fem (enligt expressens artikel) kylcontainrarna rymmer 28,5 kubikmeter var. En normal likkista har volymen 0,65 kubikmeter. En kylcontainer rymmer då maximalt 28,5/0,65 = 43 kistor. De fem kylcontrainrarna rymmer då högst 215 kistor. I praktiken en bit under 200 kistor, då de ska kunna lastas in och staplas på ett rationellt sätt.

Glöm alla våta drömmar om tusentals kistor.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kylcontaintrar-vid-sjukhuset-forbereds-som-extra-barhus/
Du drar dyslektiker i smutsen när du skriver så. Dyslexi är något annat än det man ser många prov på härinne.

Och javisst, somliga verkar verkligen dregla över utsikten att det blir många tusentals döda, de får inte nog av att frossa i det värsta de kan hitta och sedan skruva det många varv. Om inte det räcker till så hittar de på något. Någon "anekdot" från sina liv kanske.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Förstår inte problemet. Kemikalier för vattenrening och mat till befolkningen minst ett år framåt finns ju i beredskapslagren.

obs ironi

Skönt att du gav ett ironiskt inlägg. Kanske denna shitstorm nu leder till att våra politiker fattar att vi måste ha beredskapslager i framtiden.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Har faktiskt tänkt en hel del på det citatet och den effekt det hade på svenska befolkningen vid tillfället. Det skapade en, till viss del falsk, trygghet men den gav folk hopp och tro något som är viktigt i tid av kris. Folk minns numera bara det citatet, men så här lät det:

”Men om branden bryter ut måste alla vara på sin vakt. Regeringen har vidtagit alla anstalter för vakthållning och skydd, som nu kan anses påkallade. Dessa komma att utvidgas och stärkas i den mån så befinnes nödvändigt. Vår beredskap är god.

Detta gäller också ifråga om våra möjligheter att upprätthålla folkförsörjningen under de svårigheter och påfrestningar, under vilka de även utanför stående komma att ställas i händelse av ett stormaktskrig. Någon anledning till panik inför ett sådant läge finnes absolut icke. Vårt jordbruk har under de senaste åren alltmera hänvisats till hemmamarknaden. Det är bättre rustat än någonsin att på sitt område uppbära självförsörjningen.”

Jämför det med Löfven:
”Sveriges beredskap har inte varit tillräckligt bra. Det är uppenbart för alla, ur många olika aspekter.”
Ackompanjerat av MSB:s ”vi ser en risk för brist på livsmedel och dricksvatten”.

Det är onekligen skillnad på ”ledarskap” och ledarskap...
Vi har ett virrvarr utav " ledare" tjänstemän till tjänstemännen som i sin tur har tjändsemän
Och ingen vet vad den andre gör och så skyller man på varandra.
Regeringen låter andra prata åt dem. Tegnell tex
Eller också få media vara språkrör och lite kändisar hit och dit.
En stor jävla sandlåda utav ansvarslösa varelser.
Statsministern rör bara munnen som andra har skrivit åt denne.
Sjukare än sjukt i Sverige och jag är mer rädd för ickeledarna än själva viruset.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Enligt vem?

Tja, bland annat Norska Veterinärinstitutet varnar för detta. Anser dock risken som liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in