2020-04-13, 18:08
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
vet inte...det spekuleras att katter kan få just den här coronan..

Ja det spekuleras mycket i den här tråden.. 400 000 döda... ett estonia om dagen i döda...katter som smittar människor..
Citera
2020-04-13, 18:09
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vatten skall du alltid ha hemma. Rotera en dunk per vecka.
https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/vatten-och-avlopp/vattendunk-din96-2000030742

Jag har vatten i kranen och har haft det de senaste 70 åren. Varför ändring nu?
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Den coronan hästar har smittar inte människan men däremot kan katter och hundar få det på sina tassar och i pälsen och släpa in det till ägarna

Enligt vem?
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Så ni menar på fullaste att vatten kommer bli ett problem?
Har samlat på mig PET-flaskor under tiden som tur är...
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
"
Just nu tror jag inte man behöver vara orolig. Men vi ser att det kan finnas en risk på sikt, säger Maria Bergstrand, enhetschef på MSB
"

Hon "tror", och det finner hon lämpligt att ta upp på en PK av denna typen.
Tacka nej till att deltaga om ni inte har något av värde att tillföra.
MSB bör väl dessutom inse vilka rubriker det blir av ett sådant uttalande, är det bilden dom vill sprida?
De inser säkert det och de vet nog att om människor hamstrade tidigare när det inte behövdes så kommer det att bli etter värre nu.

När jag hörde henne på presskonferensen så tänkte jag att de berättar detta för att de vet att alla förskrämda och förljugna troll annars kommer att ropa om mörkning, gå bakom ryggen och så vidare senare när det till slut skulle komma fram ändå. Hoppas att jag har fel och att de inte ger efter för de blodtörstande hyenorna.

Inte utan att man undrar lite över varför de berättade om det nu - kanske är det en mer nära förestående och överhängande risk än vad man fick intryck av. Hoppas inte.

Borde inte dessa kemikalier och flockningsmedel som behövs för rening av dricks- och avloppsvatten kunna tillverkas i landet efter viss omställning? Det kommer att bli nödvändigt att vi blir mer självförsörjande överhuvudtaget i fortsättningen.
Citera
2020-04-13, 18:10
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
"
Just nu tror jag inte man behöver vara orolig. Men vi ser att det kan finnas en risk på sikt, säger Maria Bergstrand, enhetschef på MSB
"

Hon "tror", och det finner hon lämpligt att ta upp på en PK av denna typen.
Tacka nej till att deltaga om ni inte har något av värde att tillföra.
MSB bör väl dessutom inse vilka rubriker det blir av ett sådant uttalande, är det bilden dom vill sprida?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGLJGm/msb-om-vattenbristen-det-kommer-inte-att-ta-slut
Tog inte lång tid innan hon backade helt.

” Men nu förtydligare de uttalandet:

– Det kommer inte att ta slut, säger Maria Bergstrand på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.”

Bra jobbat MSB, dags att stanna hemma från presskonferenserna framöver...
Senast redigerad av guldkorn 2020-04-13 kl. 18:13.
Citera
2020-04-13, 18:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekka56
Finns det inte rent vatten kan man alltid dricka öl. Det funkade på medeltiden

Om det inte finns öl att dricka då?
Citera
2020-04-13, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Så ni menar på fullaste att vatten kommer bli ett problem?
Har samlat på mig PET-flaskor under tiden som tur är...

Vadå Vi?
Det var MSB som sa’t.
Citera
2020-04-13, 18:12
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att man skall vänta till krisen står vid dörren. Bara detta att man nu varnar för vatten verkar ju vara ett totalt misslyckande!

Förstår inte problemet. Kemikalier för vattenrening och mat till befolkningen minst ett år framåt finns ju i beredskapslagren.

obs ironi
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/de-tvingas-arbeta-i-skift-pa-krematoriet

Bråda dagar på krematoriet i Huddinge.

Saxat:

”Kanslipersonalen vid kapellet har snabbutbildats och går nu också ner och arbetar i krematoriet, vid sidan av sina vanliga arbeten.

De har nästan dubbelt så många kremeringar nu, och krematorieföreståndare Thomas Kvarnström utesluter inte att man kan tvingas börja arbeta i tvåskift vid behov.”

Leder osökt till den desperata tanten vid krematoriet i Wuhan, där ugnarna inte hann med och de behövde 50 folk till.

https://youtu.be/aC1HenCFmbc

Men allt lugnt!
Vi plattar ju ut kurvan, till skillnad från ett Kina i lockdown.

Om antalet kremeringar är det dubbla?!
"Det dör omkring 90 000 personer per år i Sverige. År 2018 dog drygt 92 000 personer."

Inte så farligt om antalet Corona döda landar på ca 90 000 extra mot normalt.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ingenstans, man är fortfarande i "fas 1" som innebär att utöka antal IVA-platser(som också är socialstyrelsens råd att göra först, innan man börjar prioritera)
Stockholm 12 april:
"Just nu finns det fortfarande gott om lediga intensivvårdsplatser och slutenvårdsplatser inom Region Stockholm."
Läs gärna:

https://www.expressen.se/nyheter/kritik-mot-faltsjukhuset-i-alvsjo-har-inte-oppnat/
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan du länka till några säkra källor som verifierar att Tegnell sagt: Sveriges beredskap är god.

Jag har inte hört honom säga så någon gång. Däremot talade han om att platta ut kurvan och det kan man ju snarare ta som ett tecken på att han inte upplever att beredskapen är god.

Lena Hallengren har ju också hävdat att "beredskapen är god". Undrar om hon baserade det på sin "expertmyndighet"?

https://www.di.se/nyheter/regeringen-om-virusets-spridning-sverige-har-god-beredskap/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in