2020-04-13, 16:57
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Får nog hålla med dig, skulle nog uppröra en del om lik skyfflas in i burkarna i liksäckar.

Men jag vet ju inte säkert.

Ja, jag vet inte heller säkert, men vi har förstånd att se vad som är rimligt och inte.
Citera
2020-04-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
På Karolinska överlever 80% av de som legat på IVA. Tror ni de övriga sjukhusen i Stockholm har likadana siffror?
Det borde inte skilja sig hur man behandlar patienter.

Det är överlag en låg medelålder på IVA (59.3 år). Så här ser åldersfördelningen ut:

0-59 år: 5 352 fall 388 IVA 44 döda
60-69 år: 1 529 fall 262 IVA 66 döda
70-79 år: 1 541 fall 179 IVA 236 döda
80-89 år: 1 672 fall 29 IVA 371 döda
90> år: 848 fall 1 IVA 202 döda

Majoriteten av fallen är fortfarande i de översta åldersgrupperna.
Citera
2020-04-13, 16:58
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Coronavirus: Question of COVID-19 immunity and re-infection rates 'concerning' | 7NEWS

While Australia appears to be “flattening the curve” of coronavirus infections, there appears to be a worrying new development.

Speaking on Friday, Australia’s Deputy Chief Medical Officer Paul Kelly was asked about the situation in South Korea, where patients who had recovered from COVID-19 were again re-infected.
https://www.youtube.com/watch?v=6JZ4dEfoODU
Citera
2020-04-13, 17:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om man vänder på det så här då: Vad gör personer med ångest under en pandemi? Jag menar inget nedvärderande med att ta upp det. Det är ett faktum att några procent av befolkningen har ångestrelaterade tillstånd, det är som jag ser det ett neutralt faktum. Hur tar man hand om sin hälsa? Naturligtvis genom att följa allmänna rekommendationer i första hand, kanske vara extra försiktig eftersom det står var och en fritt att vara det. Men hur tar man bäst hand om sig rent psykologiskt? För pandemin kan ju leda till extra stress över smitta och sjukdom, och man kanske får fundera över sitt känslotillstånd med, inte tro att extra smittskyddsåtgärder är lösningen på allt.

Folk med ångest under en Pandemi tar nog en eller två sobril och försöker bara få det att gå bort.
Citera
2020-04-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Redovisningen exakt är 13.61% [6.10%-24.96%] (mean [95% credible interval]).

Med så stort konfidensintervall så skulle jag ange att andelen som har eller haft haft Covid-19 sannolikt ligger mellan 6 % och 25 %. Intuitivt har man då rätt stor chans att ha rätt...
Citera
2020-04-13, 17:01
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
På Karolinska överlever 80% av de som legat på IVA. Tror ni de övriga sjukhusen i Stockholm har likadana siffror?
Det borde inte skilja sig hur man behandlar patienter.
Siffrorna beror på att dom inte tar emot 80+are längre och väljer även bort 60 och 70 åringar som har två eller flera underliggande funktioner.
Därför ser siffrorna så bra ut men det är endast ren propaganda.
https://ibb.co/hV4Cqnj
Citera
2020-04-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Skitsnack, läs MSB's uppdrag givet av regeringen.

Regeringen/politikerna kan ge vilka uppdrag dom vill, till vilken myndighet dom önskar, men att ge dom budget till att genomföra uppdraget är en helt annan sak.

Genomförs inte uppdraget, är det naturligtvis myndighetens fel, naturligtvis inte regeringens/politikernas fel som inte gav budget till att klara av uppdraget.
Citera
2020-04-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
– Det är få länder som inte stängt sina skolor. Men Sverige gör helt korrekt. Jag tror att de flesta smittskyddsmyndigheter över världen är överens. Det är politiker som fattar dessa beslut. Det är män som vill ha kontroll, säger hon och forsätter:

–Jag har sett tv-bilder från fattiga länder i världen där män går runt och sprutar ut något medel på gatorna. Det hjälper ingenting. Absolut inte. Men många auktoritära ledare har den här grejen att de vill vara som militärer, de vill spärra av, de vill stänga gränser, de vill ha kontroll, de vill stoppa undan kvinnor och barn någonstans. Det är patriarkal smittpolitik. Tack och lov har Sverige en Folkhälsomyndighet som förstår det här.
Lite senare i samma artikel:

Citat:
Agnes Wold efterlyser också insikt inför sommaren, då många hoppas att ”allt ska vara som vanligt igen”.

– Jag har från början tänkt att detta gäller åtminstone i sex månader. Vi kommer inte kunna träffa barn och barnbarn inomhus i alla fall. Vi kommer inte kunna bo på samma sommarställe. Det är bättre att ställa in sig på det.

– Räkna med att du inte kan träffa barnbarnen i sommar. Du kan inte åka utomlands. Men nästa sommar kan det nog vara mer normalt igen. Jag tror det är bäst att tänka så. Även om folk blir chockade av att höra det.
Så, först säger hon argt att det är "macho" och "patrialkalt" att vilja stänga gränser och "stoppa undan kvinnor och barn", men när hon själv föreslår var man skall göra så säger hon att man inte skall åka utomlands (dvs inte över gränsen) och att barnbarnen skall stoppas undan och inte träffa sina mor- och farföräldrar. Så hon förordar ju själv precis det som de "auktoritära" och "patriarkala" männen sitter och bestämmer bara för att de är elaka och "vill ha kontroll".

Ännu en galen feminist vars argumentation är helt känslostyrd och helt i avsaknad av logiskt tänkande.
Citera
2020-04-13, 17:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TegnaRockerz
Han verkar autistisk och kör på som ett störtande plan där kaptenen meddelar att allt är bra "bara små luftgropar". Men vad betyder "killgissar"? Aldrig hört den termen innan.

Skönt att fler har insett att Tegnell är autistisk och helt känslokall.
Citera
2020-04-13, 17:04
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tja den siffran är väl inte helt orimlig. Men jag skulle inte redovisa den som 12,61 % med två decimaler, snarare med ett spann exempelvis 10-15 %.

De skrev så här:

Citat:
Posterior model estimates of percentage of the total population infected over the course of the pandemic as of 2020-04-12:
13.61% [6.10%-24.96%] (mean [95% credible interval]).
Citera
2020-04-13, 17:04
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Det är inte vattnet som tar slut, det är rent vatten dom oroar sig för, alltså drickbart vatten, förstår du?

Ja jag förstår, men uppenbarligen inte du

Sverige är väl det enda landet i hela världen som pumpar drickbart kommunalt vatten till biltvättar på bensinmackar, RENAT med kemikalier som nu tar slut.

Gatsoparna kopplar på sig på kommunalt drickbart (RENAT med kemikalier) vatten för att fylla sina vattentankar.
Citera
2020-04-13, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Coronavirus: Question of COVID-19 immunity and re-infection rates 'concerning' | 7NEWS

While Australia appears to be “flattening the curve” of coronavirus infections, there appears to be a worrying new development.

Speaking on Friday, Australia’s Deputy Chief Medical Officer Paul Kelly was asked about the situation in South Korea, where patients who had recovered from COVID-19 were again re-infected.
https://www.youtube.com/watch?v=6JZ4dEfoODU

Har de kunnat säga om det är persisterande viruspartiklar hos de som blivit symptomfria, eller är det återfall av samma virus som de fått (alltså de som fått sjukdomen, varit friska en tid och sedan insjuknat) eller är det reinfektion av ett annat virus från en annan person?

Allt jag sett hittills har rört sig om att man påvisat virus hos personer som blivit friska, även långt efter det att de blivit friska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in