• 1
  • 2
2019-06-21, 02:52
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
SEB r privata sektorn.
Det r helt omjligt att svara p vad som krvs utan att veta vad fr typ av tjnst det faktiskt r du r intresserad av. Frn vad du beskriver lter det som ngon form av rdgivare gllande privata investeringar/pension vilket egentligen inte r ngot annat n en sljtjnst, och visst kan man f det utan ngon vidare utbildning. Kanske att du till och med kan g vidare p mer exclusiva wealth management tjnster p sikt men det r verkligen dr taket gr utan utbildning.
Dessa tjnster r dock ingen handel, marknadsanalys, eller riktiga placeringar, det skt organisationen t dig. I dessa tjnster frmedlar du bara organisationens rekomendationer.

Vill du jobba med placeringar, analyser, eller strukturering av produkter mste du ha en riktig utbildning.

Lt mig gissa, jobbar dina polare p Sderberg & Partners?

tjenare. Din gissning r tyvrr helt fel. Men ja det r ngon sdan tjnst jag r ute efter d jag har jobbat som sljare hela min ''karrir''. Jag r inte ett mattesnille, frstr mig p rntor, business tnk osv men skulle ha svrt att sitta och analysera olika fonder osv. det r som du sger en sljtjnst fast som ger rtt gtt med klirr i kassan. Det dom fretagen borde ska r egentligen grymma sljare ist fr folk som r utbildade men kanske saknar slj helt och hllet.

Mvh
Lasse
Citera
2019-06-21, 03:31
Skulle du sjlv vilja ha "finansiell rdgivning" av ngon utan utbildning eller meriter?

Du kan p sin hjd f sitta i en kundtjnst p ex SEB eller Swedbank och administrera boln, kreditkort och liknande om du enbart har gymnasiekompetens. Och dessa jobb konkurrerar du om med folk som mnga gnger har utbildning, s ven det kan bli svrt, men vrt att frska och en vg in i branschen.
Senast redigerad av Sickmyduck 2019-06-21 kl. 03:34.
Citera
2020-03-25, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
alla blir ju frr eller senare kritiserade av finansinspektionen. fan tom swedbank, nordea etc r ju skumma. det sger absolut 0 om ett fretag. Men detta fretaget har ett erknt namn i sverige med kontor p flera platser.

Mvh
Lasse

Det r mer och mer konkurrens om finansjobben. Sljarjobb efter att jobba som mtesbokare lter oserist. Antagligen prackar man p pensionrer dyra frskringar. Frr eller senare hamnar man i klm med myndigheterna. Skulle inte rekommendera detta. Allt som glittrar r inte guld. Om du inte vill plugga r det nog bttre att bli elektriker eller rrmockare e.dyl.
Citera
2020-03-26, 02:23
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
Det r mer och mer konkurrens om finansjobben. Sljarjobb efter att jobba som mtesbokare lter oserist. Antagligen prackar man p pensionrer dyra frskringar. Frr eller senare hamnar man i klm med myndigheterna. Skulle inte rekommendera detta. Allt som glittrar r inte guld. Om du inte vill plugga r det nog bttre att bli elektriker eller rrmockare e.dyl.

Prata p du, finns trainee program man kan g, f utbildning lsa vid sidan av, hnga med kollegor p mten osv osv.. Folk kikar inte lika mkt p vad fr utbildning osv man har utan mer vem personen r.

Vet folk utan utbildning som brjat shr och jobbar nu som investment banker.

Men det r svrare ja! Omjligt? Nej.

Sen ser nog folk en person med kunskap inom finans med sljbakgrund som ngot positivt d man kan leverera siffror, dra in kunder och relativt kunnig inom finans. Jmfr det mot en nyexad snubbe som endast kan finans men inte ta in kunder, jobbat och skaffat sig business mind etc... vem tar man? Jag vet vem jag hade valt iaf.

Mvh
Lasse
Citera
2020-04-13, 03:15
Medlem
r du en stjrnsljare? Isf klarar du dig i vilken bransch som helst. r du inte det s kommer du inte lngt inom finans utan en utbildning. Utlandsmjligheter r nog sllsynt p den typ av firmor du pratar om.

Det r en helt annan karrir fr folk i finans utan utbildning. Trivs du med att jaga privatsparare till er struktlsning 60-80h i veckan resten av ditt liv s kr hrt, det finns pengar att tjna. Vill du gra strre och mer intellektuellt utmanande affrer s fr du tnka om. Investmentbanker anstller inte folk bara fr att de kan dra in kunder, speciellt inte om de spenderat 5-10 r med privatkunder och inte vill g ner i ln. Vilken typ av tjnst p investmentbanker menar du att dina polare har ftt?
Senast redigerad av lindsaycocaine 2020-04-13 kl. 03:18.
Citera
2020-04-13, 16:29
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindsaycocaine
r du en stjrnsljare? Isf klarar du dig i vilken bransch som helst. r du inte det s kommer du inte lngt inom finans utan en utbildning. Utlandsmjligheter r nog sllsynt p den typ av firmor du pratar om.

Det r en helt annan karrir fr folk i finans utan utbildning. Trivs du med att jaga privatsparare till er struktlsning 60-80h i veckan resten av ditt liv s kr hrt, det finns pengar att tjna. Vill du gra strre och mer intellektuellt utmanande affrer s fr du tnka om. Investmentbanker anstller inte folk bara fr att de kan dra in kunder, speciellt inte om de spenderat 5-10 r med privatkunder och inte vill g ner i ln. Vilken typ av tjnst p investmentbanker menar du att dina polare har ftt?

P en investmentbanks wealth management avdelning ska du nog kunna rulla in ifall du har en vetting grupp med kunder som vill ge dig deras besparingar.

Men fy satan vilket svrt jobb det mste vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in