2020-04-13, 15:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag svarade faktiskt på några inlägg där det frågas om huruvida det kan tänkas att man gömt ett tillhygge
i någon trapp, där JG bor eller i JG:s sommarhus, där man använde cementblandare mm.
Frågan är inte alls irrelevant. Man har hittat både BO och tillhyggen både nedgrävda och inmurade.
Då finns värre "luftfrågor" i tråden tycker ju jag (som du kan angripa).

Du registrerade dig på FB i mars -20 ..
Hastigt ingripande till kompisars fördel?

JGs trapp på landet har jag tidigare tänkt på. Men nu verkar det inte som att SD varit på deras lantställe för att hjälpa till med den. (Aktbilaga 150, sid 390) Han hade visst inte varit där på hela sommaren trodde JGs sambo (tror jag ). Att JG skulle ha gått så långt att han murar i ett tillhygge känns väldigt långsökt tror jag.

JGs roll tror jag har varit att han blivit duperad av sin vän (som inte är en vän på riktigt) och att han har haft tveeggade känslor runt honom. Han har undanhållit saker för polisen, raderat på mobilen och mått tjyvtjockt över sitt eget beteende som han nu har svårt att förlikas med.
Han är rädd om sitt eget rykte, vilket gör honom otroligt "känslig" och orolig så att han tar till dumma strategier, vilket komplicerar det ännu mer.
Citera
2020-04-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
JGs trapp på landet har jag tidigare tänkt på. Men nu verkar det inte som att SD varit på deras lantställe för att hjälpa till med den. (Aktbilaga 150, sid 390) Han hade visst inte varit där på hela sommaren trodde JGs sambo (tror jag ). Att JG skulle ha gått så långt att han murar i ett tillhygge känns väldigt långsökt tror jag.

JGs roll tror jag har varit att han blivit duperad av sin vän (som inte är en vän på riktigt) och att han har haft tveeggade känslor runt honom. Han har undanhållit saker för polisen, raderat på mobilen och mått tjyvtjockt över sitt eget beteende som han nu har svårt att förlikas med.
Han är rädd om sitt eget rykte, vilket gör honom otroligt "känslig" och orolig så att han tar till dumma strategier, vilket komplicerar det ännu mer.

JG har det säkert svårt. Inställd på att hjälpa SD men gör bort sig ..
Tror inte heller han skulle ha lust att gömma SD:s tillhyggen i sin trapp!
Om inte SD varit där under tiden det varit aktuellt, så finns nog inget att finna där.
Annars riskerar JG att få sin trapp undersökt.
Citera
2020-04-13, 15:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Han får ju frågan i polisförhör om hur de brukar göra ute i det fria och han beskriver att han ofta tar henne bakifrån ståendes. LWs dotter har också berättat att LW avskydde när hennes foppatofflor som hon mer eller mindre bodde i blev smutsiga eller våta. Och att döma av bilderna i fupen på hennes skor så är de ganska sandiga så hon kunde nog förutse att foppatofflorna inte skulle vara det bästa valet om hon hade för avsikt att gå bakom planket. Kan även tänka mig att det har lagt sig lite dagg så sent på kvällen.

Ja, vem vet.
Hon har ju gått dit av något skäl, och hon har faktiskt en spermafläck på kjolen.
samtidigt fann man ingen sperma någon annanstans vare sig på brottsplats eller på/i L*ena.

Dörren öppen, men ändå rejäla skor...

På något sätt har han ändå fått dit henne, och det verkar inte som att åklagaren har något svar heller.

Kan han gått tillbaka med filten?

Jag tror inte att det har så stor betydelse, men man vill veta hur han gjorde för att få dit henne.
Citera
2020-04-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Han låter irriterad men jag kan tänka mig att han är väldigt lättsam att prata med i vanliga fall. Han pratar liksom på förutom när han blir pressad. Jag är som sagt väldigt imponerad av Åsa Hiding. Hon låter först lite mesig och flickaktig i rösten och hon ser ju väldigt vän och försiktig ut - men den kvinnan är skarp och klipsk och hon vet PRECIS hur hon ska jobba sig vidare. Är djupt imponerad.

Det intrycket får jag oxå av honom. Och det är ju så de flesta beskrivit honom. Öppen och väldigt social. Äh de är ju 2 åklagare. Jag har bara lyssnat på Therese, som jag först trodde var Åsa, än så länge. Therese pratar skånska. Hon verkar väldigt bra och ställer bra frågor.
Senast redigerad av izzisbell 2020-04-13 kl. 15:39.
Citera
2020-04-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Mycket möjligt.

Anser inte jag heller, men den som försöker vederlägga håller tydigen inte med.
Vem är det och hur skulle man ens kunna göra det?

Ja det får man då undra ... TR har nog koll på detta, efter förhören.
Citera
2020-04-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med att jag tror att hon har gått dit frivilligt.
Jag tänker mest på att för att ta en snabbis behövs varken rejäla skor eller ha tummarna instuckna i fleecen. Filten kanske ha varit med istället?

Egentligen känns inget riktigt logiskt, vi har diskuterat frågan sedan start. Men likväl är hon där, och på något sätt har hon ju lurats dit.

Vad tänker du om logremsan, vilken betydelse kan den ha haft?

Nu tror jag att det har rensats en hel del konversation, så sammanhanget kan ha blivit skevt.

Jag vet inte vd jag ska tro om loggremsan och dess betydelse just den här kvällen. Känns uppenbart att det handlar om konflikten med HDs "fulloggar", men det kan vara helt irrelevant för mordet i sig - eller rättare sagt för att mordet sker när det sker och på det sätt som det genomförs. Jag tror att vi eventuellt lägger för mycket betydelse i de sista meddelandena om det är så att SD redan hade bestämt sig för att mörda LW. Däremot tror jag att loggkonflikten i sig är en av flera bidragande orsaker till SDs ödesdigra beslut att ta livet av LW och ger oss en viktig pusselbit i förståelsen för vad som föregick mordet.
Citera
2020-04-13, 15:36
Medlem
Jag råkade hitta detta i en artikel. Vilken är den andre mannen som anhållits vid något tillfälle?

Under dagen har ytterligare en man anhållits misstänkt för mordet på Lena Wesström i Örebro, rapporterar P4 Örebro. Mannen är skäligen misstänkt.
– En person hämtades till förhör och efter förhöret fattades det beslut om att anhålla vederbörande, säger Mats Öhman, presstalesperson på polisen i region Bergslagen till Aftonbladet.
Så sent som i går greps och anhölls en första man på sannolika skäl misstänkt för mordet. Den mannen har även tidigare varit misstänkt i fallet.
Lena Wesström mördades i maj förra året.
Citera
2020-04-13, 15:38
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Ja det får man då undra ... TR har nog koll på detta, efter förhören.
Att visa att någon googlat är ju görbart. Att däremot visa att någon inte googlat förstår jag inte hur det skulle gå till. Ännu mindre vad det skulle leda till.
Citera
2020-04-13, 15:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Han låter irriterad men jag kan tänka mig att han är väldigt lättsam att prata med i vanliga fall. Han pratar liksom på förutom när han blir pressad. Jag är som sagt väldigt imponerad av Åsa Hiding. Hon låter först lite mesig och flickaktig i rösten och hon ser ju väldigt vän och försiktig ut - men den kvinnan är skarp och klipsk och hon vet PRECIS hur hon ska jobba sig vidare. Är djupt imponerad.

Nu har jag bara lyssnat på del ett, men jag gillar hennes framtoning.
Det låter "ofarligt", lite som ett samtal med någon som "förstår en". Rätt som det är kommer den "farliga"frågan, den lika vänlig. Det för att få honom lite mindre på sin vakt, vilket inte är så lätt. Kanske hon också berömmer honom lite, eller får honom att känna sig "bra", sedan kommer en lite vassare fråga helt oförhappandes.

Jag känner också att hon är skärpt.
Citera
2020-04-13, 15:42
Medlem
Citat:
Nu har jag bara lyssnat på del ett, men jag gillar hennes framtoning.
Det låter "ofarligt", lite som ett samtal med någon som "förstår en". Rätt som det är kommer den "farliga"frågan, den lika vänlig. Det för att få honom lite mindre på sin vakt, vilket inte är så lätt. Kanske hon också berömmer honom lite, eller får honom att känna sig "bra", sedan kommer en lite vassare fråga helt oförhappandes.

Jag känner också att hon är skärpt.

Det är åklagaren Therese vi hör i första avsnittet, inte Åsa Hiding.
Citera
2020-04-13, 15:43
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Det är åklagaren Therese vi hör i första avsnittet, inte Åsa Hiding.

Ok tackar för det Då är det Therese jag är imponerad över.
Citera
2020-04-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Klockrent formulerat.

SD verkar sakna att grundläggande känsloregister. Han kanske upplever människor precis på detta sätt "Oj, den funkar inte, jag får testa en annan" - "Oj, den funkade väl visst, kan jag lämna tillbaks den nya med tillgodokvittot" - "Nähä, det gick inte, funkar öppet köp då?" - "Aha, har det gått ut, ja men jag behåller väl den då"

Om vi utgår ifrån att SD inte kan känna djupa känslor, så är relationer ngt som är oerhört knepigt för honom. Eftersom han inte kan spegla sig i andra människor reaktioner. Allting är bara på ytan. Han behärskar i huvudsak grundläggande socialt spel men hela tiden kommer hans sociala inkompetens och tondövhet fram. Och han kan inte dölja den heller, för han vet ju inte att / vad han gjort som upplevts som konstigt. Tycker det är förvånande att LW kunde utveckla så pass starka band till en så trög person. Men det handlar väl förmodligen om hennes separationsångest och "behov" av att knyta an till ngn som inte är känslomässigt tillgänglig.

Håller med. Tänkte på det när han ombads beskriva sig själv och sa något om att han är en person som har lätt att komma över saker och gå vidare och (inte ordagrant), "Men det här har jag inte kommit över" - "det här"? Sagt i neutralt lättsam ton...
- som om han tror att han måste förtydliga för åhörarna och rätten varför han inte kommit över en sån liten skitgrej som att "hans nya tvättmaskin" slagits sönder och måste skrotas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in