2020-04-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twenty4Seven
Hur fan kan vi acceptera att man kan komma att tvingas att bunkra vatten!?

Är det detta vi betalat skatt för? Fy fan!

Hur fan ska äldre konka hem stora dunkar även tomma sådana?

Och vissa skriver ”nu kan vi andas ut, bara 20 döda. Domedagsprofeterna fick fel” är ni helt och hållet förståndshandikappade? Ni är nog dom få som är så sjukt dumma och blinda att ni inte förstått att FHM släpper falska siffror för att det ska se bra ut för idioter som er!

Titta till siffrorna om 5 dagar igen när dom är reviderade, dvs 70-110% högre! Dvs de riktiga siffrorna! Idioter!

Håller helt med.

Det här blir inte roligt. Men folk tar till vad som helst för business as usual.

C19.se som alltid ligger lite före, rapporterar om 31 offer för dagen. Den fjärde påskledighetsdagen i ordningen.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Eller så har de börjat inse problemet med att ljuga konstant. Folket litar inte längre på dem. Kolla på Tegnell, hur många litar på han? Jag brukar invertera allt han säger.

Så jag uppskattar vad kvinnan från MSB säger. Sanningen har aldrig skadat någon.
Om folk får panik av sanningen behöver de helt enkelt växa upp.

Det har varit för mycket lögner och statlig curling i det här landet.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Bra, fler av hennes typ till nästa presskonferens tack.

Vatten kan man hämta i friska sjöar det är inte superakut men besvärligt om det inte flödar i kranen Går alltid att spola toan även med dåligt renat vatten.

Frukt och grönsaker får vi inte äta förrän vår egna kan skördas fram mot sommaren. Så var det förut man åt det som det vara säsong för. Spannmål och potatis morötter vissa andra rotfrukter antar jag att vi har i lager för hel året. Svenska äpplen lagras numer hela året vad jag förstår.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det är brist på syrgas vad jag förstått.
Det skulle förklara begränsningen. Svårt att förstå hur det kan bli brist på syrgas. Det är ju lätt att göra mer.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sa jag nåt om att testa döingar?
Det kan man väl göra för att fastställa dödsorsak. Men nej, man testar inte generellt patienter utanför sjukhus helt enkelt för att det inte finns resurser till det.
Citera
2020-04-13, 15:01
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Jag har svårt att förstå MSB's roll i detta.
I princip allt som är fel och behöver åtgärdas i och med covid är deras jobb att göra?

Att förbereda oss för värre tider, vilket det nu är. Att landet Sverige ska vara förberett.

Vad är det jag missat?

Att dem sen är med på pressträffar och beter sig som mediekåta tonåringar!
Pratar i 10 minuter om helt ointressanta saker.

Och idag kläcker kärringen ur sig att det kan bli aktuellt med vattenransonering pga kemikaliebrist?
Ärligt talat, vid händelse av en än värre händelse, som tex krig:
Var i helvete är uthålligheten?!
Staten måste ju för fan ha en uthållighet längre än såhär!

Stäng ner MSB, dem gör ju för i helvete inget mer än att kosta oss skattebetalare pengar.
Tror nog en och annan högre chef satte påskmusten i halsen när de hörde hennes dragning, ingen som hunnit korra och godkänna under påsken?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det var nyss ett inlägg som sade att det var blodtrycksmedicinering som var den egentliga riskfaktorn i covid.
Vi vet inte än vilken roll måttlig fetma spelar, om dess betydelse för covid ens är mätbar.

Naturligtvis spelar fetma och högt blodtryck en roll i detta om du blir sjuk. Men det finns nog också andra faktorer som också kan spela en stor roll i hela den här shitstormen.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Vi har en efterrapportering att vänta. Siffrorna kommer att uppdateras:

Citat:
20 nya dödsfall senaste dygnet i Sverige: ”Vi har en efterrapportering att vänta”

Ytterligare 20 dödsfall har registrerats, vilket betyder att 919 personer sjuka i covid-19 dött i Sverige, meddelar Folkhälsomyndigheten.

Efter påskhelgen väntas siffrorna stiga.

– Vi har en efterrapportering att vänta, siffrorna kommer att ändras, säger Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog, vid pressträffen.

https://omni.se/20-nya-dodsfall-senaste-dygnet-i-sverige-vi-har-en-efterrapportering-att-vanta/a/K3mXw4
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det skulle förklara begränsningen. Svårt att förstå hur det kan bli brist på syrgas. Det är ju lätt att göra mer.

Tillverkare, potentiella sådana, har väl inte fått något uppdrag från samordnarna på den samordnande delen av Samordningsmyndigheten.
Citera
2020-04-13, 15:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just nu ligger ökningstakten på dödstalen på ca 10-15% per dag. Är dock inbromsande.

Just idag har vi ca 1500 döda ackumulerat, och 220 per dag.

Om tre dagar? 2400.

Hur länge har ”ökningstakten” varit 10-15% per dag? Tycker det har varit typ samma antal döda per dag i ett par veckor nu..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Tror nog en och annan högre chef satte påskmusten i halsen när de hörde hennes dragning, ingen som hunnit korra och godkänna under påsken?

Förmodligen så!

Inte hennes huvud som bör rulla dock, hela myndigheten är ett skämt såsom jag ser det just nu.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Kan bli brist på kemikalier som renar. Men vi bör kunna koka osv om vi hamnar där.

Jag har en burk med vattenreningstabletter hemma och koka dricksvatten går också bra.

Men sen undrar jag vad det är för kemikalier som behövs för att rena dricksvatten förutom klor?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/grus-med-bakterier-renar-svenskt-dricksvatten

Ett av de vanligare sätten att göra dricksvatten av färskvatten är att låta det rinna igenom grus och sand. Metoden kallas sandfiltrering och har länge använts av människan för att göra vatten drickbart, enligt vissa källor kan den spåras 4 000 år tillbaka.

Men är det alltid en bra idé att göra som vi alltid har gjort? I detta fall ja. Det hävdar Catherine Paul som är mikrobiolog och Sandy Chan som forskar i teknisk vattenresurslära vid Lunds universitet.

Tillsammans har de undersökt sandfilter på Ringsjöverket i Skåne, där vatten renas i anläggningar från slutet av 1800-talet.

– Det här är nog det enklaste av vattenreningssystem. Det behövs inga kemikalier och ingen energi, bara vatten, sand och gravitation, säger Catherine Paul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in