2020-04-13, 14:40
Medlem
Då får man köpa dunkar att fylla med vatten nu.
Citera
2020-04-13, 14:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är fara att dricksvattnet tar slut framöver sa msb nu. Herregud riktigt otäckt.

Jag ska fylla upp plastflaskor nu
Ställ mörkt och svalt+ fyll ända till kanten så att där inte är luft i flaskorna!

Folk som har balkong kan även odla potatis i hinkar på balkongen, kan sättas i etager under varandra i jorden så man får plats med många. Förvaras mörkt och svalt efter skörd, tex i källaren om man har någon.

Morötter är lättsått för nybörjare, men kräver mer plats än potatis.
Citera
2020-04-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
AJ aj aj, ingen bra helg detta för alla alarmister inte.

20 st döda, säg mig ärligt, tror du siffran stämmer? Ställer frågan utan att vara förnekare eller alarmist.

Skriver ner lite siffror för mig själv nedan:

Utan några som helst eftersläpningar medtagna, rena siffror och siffror från:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tolka siffrorna som det behagar, men det bör gå att se när dödssiffran vänder åt det positiva hållet.

Ja, finns massa mer avancerade sätt att räkna, men det intresserar mig inte just nu.

Vecka 11 Döda 3 Snitt 7 dagar 0,43
Vecka 12 Döda 18 Snitt 7 dagar 2,57
Vecka 13 Döda 89 Snitt 7 dagar 12,71
Vecka 14 Döda 291 Snitt 7 dagar 41,57
Vecka 15 Döda 498 Snitt 7 dagar 71,14
Citera
2020-04-13, 14:41
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du påpekade att det blir en underrapportering pga påskhelgen? Eftersom administrativ personal m fl är lediga?

På tal om Tegnell. Här förklarar han varför påsksiffrorna är så låga:

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/tolv-nya-d%C3%B6dsfall-inrapporterade-tegnell-om-coronal%C3%A4get-i-sverige-12580532

Fast det vet du ju redan...

Det är inte en dramatisk förbättring men en förbättring..
Citera
2020-04-13, 14:42
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Tja, det är väl en definition så god som någon. Om du har rätt är ju en helt annan fråga.

Vänta och se, varför lita mer på outbildade idioter en dig själv?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Ja om de har konstaterad KOL. Tror du att alla gamlingar har sygastuber hemma?

Nämn ett äldreboende som ger syrgas. Jag vet inget och har tyvärr erfarenhet av en död nära släkting nu. Syrgas var inget som erbjöds släktingen och de andra som mystiskt dött på boendet i Sthlm senaste tiden. Däremot morfin och ångestdämpande.

Jag har aldrig varit på ett äldreboende så jag har ingen aning. Men eftersom vem som helst kan köpa syrgas för en hyfsat billig peng så borde ju de som behöver det få det kan man ju tycka?
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
+1 tack för länk.

Den behövs slängas i ansiktet varenda gång folk drabbar om att bara 80+ dör och att man som ung ska bli smittad.
Varför då? De gjorde ju inga tester på honom efter att han dött. Dessutom var han maratonlöpare precis som patient 0 i Italien. Många som tränar överdrivet mycket kan få hjärtfel som inte upptäcks innan det är för sent.
Citera
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Jag vill gärna se någon slags bevis på att äldre inte får syrgas på boenden, det låter som en skröna. Däremot får de inte intensivvård på sjukhus. När en patient väl kommit till sjukhus ändras allt. Så har du en anhörig som dömts till döden på ett boende och du bedömer denne ha en chans att klara intensivvården så måste du transportera denne till akutmottagning för att få vård. Chanserna ökar kanske då att den får vård. Kanske avvisas den ändå, jag vet inte.

Läkaren Jon Tallinger varnar för att äldre inte får syrgas:

Citat:
Jag förväntar mig nästan att SVT lyckas hitta nån "expert" med titel som säger att syrgas har "begränsad effekt" vid palliativ vård. Jag har hört det innan. Detta gäller dock INTE om man har syrebrist av covid-19. Vid covid-19 blir väggen i lungblåsorna så inflammerade och tjocka så syrgas inte kan passera passivt ut till de små blodkärlen. Det enda som hjälper då är att öka syrgashalten i luften från 21% till 100%. Detta är ett unikt tillstånd kallat ARDS som inte finns i normal palliativ vård. Efter några dagar när svullnaden lagt sig kan man sluta med syrgas. Var väldigt försiktiga när ni läser SVT. Syrgas vid covid-19 är väldigt viktigt vare sig man är i livets slutskede eller inte. Vetenskapen dikterar detta. Sunt förnuft dikterar detta. Alla experter i världen vet detta och ger syrgas till så många man någonsin kan som har andnöd vid covid-19. Men inte Sverige. De som argumenterar för att man inte ens ska försöka detta vid infektion med ett virus som vi inte har erfarenhet av i vårdsverige får helt enkelt uppdatera sina gamla kunskaper i sitt fält. Detta är poängen med den oro jag signalerat och som nu delats 714 gånger idag den 13/4 kl 11.10.
/Dr. Whistleblower

https://www.facebook.com/jon.tallinger.9

Citera
2020-04-13, 14:43
Medlem
guldkorns avatar
Vad i helvete står MSB kvinnan och säger?
Självklart finns det risker på sikt om vi inte får ordning på saker och ting och börjar öppna upp samhället igen. Men att ställa sig inför svenska folket och säga att det kan bli brist på livsmedel och dricksvatten är ju som att be om panik.

Varför sa hon inte bara att det finns en risk att jorden går under...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du kanske borde läst tråden jag svarade om.

Det är precis det jag vill med, att människor ska sluta reducera ner Corona till en vanlig influensa.

Det handlar om manipulerande förnekare som har egen ekonomisk vinning på att folk går ut och samhället återgår till det normala, som inte bryr sig om människoliv.

Jag skrev det inte mot dig! Absolut inte.
Jag ville bara förtydliga att jag håller med.
Dock hoppas jag på en mer rimlig nivå här inne. Allt är inte svart eller vitt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ställ mörkt och svalt+ fyll ända till kanten så att där inte är luft i flaskorna!

Folk som har balkong kan även odla potatis i hinkar på balkongen, kan sättas i etager under varandra i jorden så man får plats med många. Förvaras mörkt och svalt efter skörd, tex i källaren om man har någon.

Morötter är lättsått för nybörjare, men kräver mer plats än potatis.
Är bara att dricka direkt ur sjön.
Man blir inte sjuk av det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Exakt. Och att de som dör har högt blodtryck beror förmodligen på att de är äldre, kanske inte på blodtrycket i sig, det är en markör för ålder. Fetmans roll är oklar. Borde ha betydelse, 1% eller 20%, ingen vet.
Nä fetmans roll är inte alls oklar. Fetma leder till högt blodtryck. Jag hade praktik på intensivenvården för många år sen. De som fick flest komplikationer och fick ligga längre var överviktiga. https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/ läs vilka faktorer som spelar roll enligt den svenska intensivvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in