2020-04-13, 12:24
Bannlyst
Min före detta svärfar är 82 år gammal. Han har alltid varit fysiskt aktiv.
Han har alltid sett ut yngre än vad han var.
Nu vid 82 börjar åldern ta sin rätta, precis som för alla andra. Men har inga kända sjukdomar.

Skulle han bli smittad, tror ni han får tillgång till vård? Det är lite olika åsikter om det.
Vad säger ni? har inte pratat på ett tag med honom men så som jag känner honom är han säkert en av dem många som säger "Nä vafan, jag kommer inte bli smittad, varför skulle just jag bli smittad. Jag kör på som vanligt".

Vad säger ni? Ska jag prata med honom? Vet att det inte kommer hjälpa mycket. Men ändå.
Citera
2020-04-13, 12:25
Medlem
InOurNatures avatar
Vi kan säkerligen förvänta oss modesta siffror idag igen. Sen så får vi ganska sjuka ökningar på Tisdag och Onsdag istället. Jag fattar att det är helg och grejer men just det här sättet att rapportera gynnar egentligen ingen. Man kan antigen säga att "kolla nu har vi klarat av det, nu är det löst". Eller som det säkerligen blir på tisdag-onsdag katastrof varning och en vad var det jag sa mentalitet. Går det inte lösa rapporteringen på ett bättre sätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du tror inte jag gjorde det:

https://c19.se/

Officiella dödsdatum publiceras av FHM som kontrollerar med datum i dödsorskasregistret. Är du blåst?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tänkt så jag också. Jaha vad tog de 339 vägen då. Dog de eller blev de friska på stubb.

Bra fråga. Friska på studs blev de knappast utan förmodligen överflyttade till en annan Covid 19 avdelning.

Men hur många dog? 50%? 20%?
Det skulle vara intressant att få siffror på det.
Citera
Medlem
Här kommer lite tillfriskningssiffror från Europa, rapporterade av BBC.

I Tyskland har nu fler människor återhämtat sig från coronaviruset än vad det finns aktiva fall i landet. Drygt 50 procent av de totalt 127 854 bekräftade sjukdomsfallen har återhämtat sig.

I Spanien har 37 procent av de 166 831 sjukdomsfallen återhämtat sig.

I Italien är siffran lägre. 22 procent av 156 363 uppges ha tillfrisknat.

Samma sak i Frankrike där 21 procent av 133 670 fall återhämtat sig.

Sämre ser det ut i Storbritannien. Där har 85 208 personer testat positivt, men bara 0,3% har hittills återhämtat sig.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är så jäkla hemskt av dem att från början bestämma att gamla inte får behandling utan skall dö.

Ja, det är fruktansvärt.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ett trist besked att få, men samtidigt en vänlig och bestämd förmaning ifrån hans läkare : Håll dig inne !

(hoppas fler läkare ringer sina patienter)

Jag förstår inte hur jävla svårt det är för 85 åringar att fatta: ge fan i att gå ut!
Citera
2020-04-13, 12:26
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Vanligtvis brukar det uppges vara precis tvärt om.
Ungefär som att du kör bil. Får akut andnöd, svimmar av syrebrist, lungor som papperspåsar. Kör av vägen. Dödsfallet ses som en trafikolycka. Föraren somnade bakom ratten ungefär.
En överdriven version, troligtvis inte hänt heller men man kan besktiva hur man ser på dödsfallet. Covid-19 orsakade bilolyckan men man registrerar det som en bilolycka.
Citera
2020-04-13, 12:26
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Herregud, varför ska han sprida oro? Tyskland har hög överlevnad, innebär det att de har många som dör?
Nej, Tyskland har skött det bättre än Sverige som har nästan tre gånger så många dödsfall per capita.
Citera
2020-04-13, 12:27
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Det enda jag kan tänka mig detta kan resultera i är att gamlingar kanske är lite mer försiktiga och rädda om sig själv. Vilket ju kanske behövs med tanke på att jag ser hur de vallfärdar ut ifrån ålderdomshemmet i mitt område och går och handlar och har sig

Jo, men tänker att de som är ute, ofta inte har någon som kan hjälpa dem?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Och i Ängelholm ringer läkarna runt till gamlingarna och meddelar dem att om de blir sjuka så är det inte tal om respiratorvård

Hd:se
"Leif, 85, i Ängelholm blev omskakad när hans läkare ringde upp och berättade att han inte skulle få någon respiratorvård om han drabbades av covid-19."

Tyckte det lät märkligt, men ja, verkar faktiskt vara sant:

https://www.hd.se/2020-04-13/leif-skulle-nekas-respirator-meddelades-i-telefon
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-13/leif-skulle-nekas-respirator-meddelades-i-telefon
Citera
Medlem
HGs avatar
Enligt https://c19.se/ skall det ligga 500 på IVA. Med andra ord måste det vara ganska fullt just nu, för jag kan inte tänka mig att vi har fler platser till förfogande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in