2020-04-13, 12:48
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
CNN är USA. 40% av amerikaner är överviktiga. Fetma är ju en riskfaktor för intensivvård. Går inte att jämföra med Sverige. Sverige har 14% https://fetma.se/fetma-i-varlden-och-i-sverige/
Och hur vet du om det är feta som dött mest utav allt i USA?
Det står väl inget om det.
Du kan ju inte utgå från att det endast är tjocksmockar som dött.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hvorfor velger legene å gjøre dette?
Er det fordi legene ønsker å påvirke de eldre til å gjøre det de kan for å unngå å bli smittet?
Ja, det handlar nog om en omtänksam distriktsläkare (husläkare) som månar om sina patienter. Det gör han genom att ringa till dem, höra hur de mår, och förklara att de måste isolera sig så mycket de kan.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Det kan hända att vi i Sverige har en längre process att registrera avlidna. Jag ser inget fel i det faktiskt. Sen att allmänheten gärna vill veta direkt på studs, kan man nog inte ta i beaktande med risk för fel i rapporteringen. Det pågår ju en diskussion i andra länder kring dödsorsak i vissa fall. Personer kan ju dö, men bara för att man varit smittad av covid-19 så innebär ju inte det per automatik att det är dödsorsaken.

Såklart och naturligtvis finns det poänger med detta. Jag kan tycka att vi skulle behöva reviderar rapporteringen lite men allt det är i sak helt okej - så länge man vet hur metoderna ser ut. Det jag vänder mig emot är just tappet - som denna helgen. Nu har vi haft påsk och hela rapporteringen stannar av. Eller förra helgen, färre siffror trillar in och det tar nästan 3-4 dar och komma ikapp. Det blir problematiskt - inte bara för någon som vill följa med. Utan också för att riktigt greppa var i processen vi är och återigen, klarar andra länder av det borde vi också kunna det, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Det var nån som skrev att det skulle vara pressträff idag kl 14, är dock inte säker på att det stämmer.
"
4 h Filippa Rogvall - EXPRESSEN
SVERIGE. I dag, annandag påsk, hålls Folkhälsomyndighetens pressträff som vanligt klockan 14, efter helgens uppehåll."
https://www.expressen.se/nyheter/ambulanslarmet-kor-runt-sjuka-i-timmar-far-inte-slappa-av-dem/
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO1aeO/hundratals-doda-hamtade-i-virusdrabbad-stad

Polis och militär har de senaste veckorna hämtat 771 döda från bostäder i staden Guayaquil i Ecuador, som har varit centrum för coronavirusutbrottet i landet.

Ytterligare 631 döda har hämtats från sjukhus, vars bårhus är fulla, enligt Jorge Wated som leder en grupp poliser och militärer som arbetar med att hantera de följder viruset fört med sig. Han uppger inte dödsorsaker för de hundratals offren.

Jag undrar hur många ensamma döda som finns i Sverige? Betalar dom hyran på autogiro så kan det dröja innan dom upptäcks.
Citera
2020-04-13, 12:49
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag är helt med dig.

Men jag är starkt emot de som vill att vi ska återgå till det normala helt och skita om vi blir smittade... Det är riktiga jävla idioter.

Jag tycker det är lite skrämmande att deras rapporter om smittade i speciellt Stockholm då, var så låga som 2,5 som kunde antas vara cirka 5-10%, av dem de testat (mer) under förra veckan. Är det inte oroande att så låg andel av befolkningen är smittade om de ska lyckas med sitt projekt flockimmunitet? Det kommer ju bara uppföra sig i kluster (där de säkert inte testat) och få sjukvården på knäna om några veckor?
Citera
2020-04-13, 12:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ok, ja jag tänkte är ju helg fortfarande,..får kolla upp det.

Jo då det kommer i dag också. Intressant vilken uppställning de har. Journalisterna är bara från B-laget, de har inga kritiska frågor och de märker var sig ljug, propaganda eller falska fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Nu ringer läkaren upp till gamlingar och meddelar att ingen respiratorvård ges till personen. Över telefon kan gamlingar få ett hemskt besked.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-13/leif-skulle-nekas-respirator-meddelades-i-telefon
Det där samtalet grundade sig definitivt på någon tidigare kontakt eller att 85åringen ställde en fråga specifikt om prioriteringar.
Det finns ingen anledning för läkare på vårdcentraler att annars ringa upp någon bara för att informera om sådant.

En skitnyhet som de flesta sorterar bort.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Visst finns det sådana patienter, men det allmänna intrycket på det här forumet tycks ju vara att nu kör man inte längre 80-åringar till intensiven. Det är en märklig inställning som jag hoppas inte är sann.

Många i tjugoårsåldern som hänger här inne tycks ju tro att livet är slut när man är 80 år gammal. Sverige har en genomsnittlig livslängd på 82 år. I den statistiken ingår alla trafikdöda, alla cancerdöda osv. En 80-åring har ganska ofta tio år kvar att leva i det här landet.
Det finns 80-åringar som blivit intensivvårdade. Men det är en liten grupp.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det är för jävligt. Då kan jag ju börja undra vilka det är som dör på IVA.
Vilken åldersspann egentligen.
De påstår ju att det är äldre och från vilken ålder är man äldre äldre och vilka ger man alvedon. Alla på äldreboende eller..
Kan ju vara många fler yngre, men man skriver inte om det i media utan plockar ibland ut någon yngre så att det skall stämma med bilden.
Vi kan ju inte veta över hela Sverige vem som förlorat vem och vilken ålder, om inte media skriver om det.
Sett reportage i CNN där läkare sagt att många, många unga utan undreriggande sjukdomar dött.

Jag tror ta mig fan inte på någon/ något.
Ljuger varenda en.
Vi vet att ca 80-90% dör i covid utan att få inyensivvård. Dvs de på palliativ vård istället, alvedon, morfin och slutligen nedsövning när det bedöms det är dags att dö.

CNN är tabloid-tv, lite som aftonbladet.
Det vore intressant med ålderssiffror på intensivvårdade, så det antar jag vi inte får se.
Jag har inte ens brytt mig om att leta för jag antar att man inte vill visa oss verkligheten, så det kanske finns!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Alternativet är att döda folk.

Choose your poison.

Folk kommer dö oavsett. Att bara stänga ner allt i ett år kommer döda massor pga ekonomin.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO1aeO/hundratals-doda-hamtade-i-virusdrabbad-stad

Polis och militär har de senaste veckorna hämtat 771 döda från bostäder i staden Guayaquil i Ecuador, som har varit centrum för coronavirusutbrottet i landet.

Ytterligare 631 döda har hämtats från sjukhus, vars bårhus är fulla, enligt Jorge Wated som leder en grupp poliser och militärer som arbetar med att hantera de följder viruset fört med sig. Han uppger inte dödsorsaker för de hundratals offren.

Jag undrar hur många ensamma döda som finns i Sverige? Betalar dom hyran på autogiro så kan det dröja innan dom upptäcks.

Det är faktiskt väldigt oroväckande att det börjar sprida sig så i Sydamerika, vågar inte riktigt tänka på hur det kommer se ut i Afrika eller Sydost-Asien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in