Sverige har ett dödsorsaksregister.
Man har hunnit fram till V11 2020. V12 kommer nog öka lite. Jag har inte sett något för senare. Detta publ 2020-04-08
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-relaterad-till-covid-19/
Normalt så saknar 1-2 procent dödsorsak. Men "alla" som dör registreras med normalt med en dödsorsak. Jag gissar att sjukhus är väl snabbast att registrera orsak. Sen är det upp till läkaren (I bland andra) att skriva ut ett dödsorsaksintyg. Problem uppstår väl främst när det gäller äldre med flera sjukdomar. Om jag förstår så finns det någon slags WHO-standard.
Jag vet att när det gäller influensa så har man 30 dagars period efter sjukdomen, som FHM säger att personen dog av influensa om personen dog av en följdsjukdom ex lunginflammation. Vet inte hur det ser ut hos Dödsorsaksregistret.
Jag är ganska säker att Sverige har ett relativt bra dödsorsaksregister men givetvis missar man. Det gör man nog i alla länder.
Efter detta år är slut så kan vi jmf med tidigare död och se om vi har haft en generell överdödlighet. Det kan ju vara så att färre dog influensa, bilolyckor och annat i år jmf med andra år på grund åtgärderna. Så det kan sluta med ingen överdödlighet. Men det vet vi om cirka ett år.
Sen kommer vi nog få framtida dödsfall kanske så långt, som fem år framåt, som beror på pandemin och våra åtgärder.