2020-04-13, 09:15
Medlem
Intensivvårdssortering, Karolinska:

https://ibb.co/hV4Cqnj
Citera
2020-04-13, 09:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag pratar helt och hållet om dödsfall.

Har inte sagt något om infekterade.
OK, men om infektionen kan ha börjat spridas i mitten av september så kan det första dödsfallet ha inträffat under fordra halvan av oktober, så det kan ändå röra sig om ett halvår av dödsfall.
Citera
2020-04-13, 09:16
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lägg av nu med ditt trams:
Jon Tallinger

Dr. Whistleblower:
80% ÖVERLEVNAD
DETTA ÄR FRUKTANSVÄRT ILLA!
Om man inte är läkare så kanske man inte förstår omedelbart hur förfärligt detta är. Här försöker man i SVT få detta att framstå som positiva siffror MEN DET ÄR TVÄRTOM! Jag ska förklara. Alla länder har exakt samma IVA-behandling. Det landet som har lägst överlevnad på IVA har försökt rädda livet på fler patientgrupper. Alla andra länder har lägre överlevnad. Tänk så här. Hur kan vi öka överlevnaden till 100%?Jo, då ger vi bara IVA-behandling till helt kärnfriska barn och låter alla över 18 år dö. Vi ger inte ens IVA till barn med astma. Då "kommer vi upp i" 100%. På det sättet är hög dödlighet på IVA ett mått på hög medmänsklighet medan en hög överlevnad på IVA ett mått på låg medmänsklighet. Man bedrar öppet folket med något som för en läkare är ett tecken på att vi ger VÄRLDENS SÄMSTA MEST BEGRÄNSADE VÅRD! Jag tror inte det finns nåt land i världen som har så hög överlevnad. Detta betyder att man selekterar bort otroligt många hyfsat friska, någorlunda unga människor att dö utan att ens försöka...
Kom ihåg att Sverige hade 50% överlevnad innan man började med denna stenhårda sortering. Att denna läkare har mage att sitta och säga att 80% är jättebra och positiva nyheter....kan ni ens föreställa er hur många helt friska 80-åringar som inte ens har fått en chans att överleva för att få dessa siffror?.....jag saknar ord. Vi läkare har tappat vår moraliska kompass. Jag skäms över mina kollegor. Detta filmklipp får aldrig gömmas eller glömmas. Nu får det fan ta mig vara slut. Dela detta och se till att alla över 65 låser in sig. Så man gjort att låta viruset spridas så vilt så snabbt och inte vårdar våra äldre blir per definition den stora ättestupan 2020. Vi är skyldiga. Andra länder ser med avsmak på oss hur vi kallt och lugnt låter våra svaga och äldre dö. Efter detta kommer vi vara stämplade som den ondaste nationen i världen. Vem vill göra affärer med sverige då? Ingen vill ha med oss att göra. Ekonomin förstörs på sikt pga vårt horribla beteende mot våra äldre. Vi blir paria i världen. Den lägsta av det lägsta. Oberörbara. Vem kan lita på en svensk igen? Att göra affärer med? En föräldrarmördare? Redan på Mose tid lärde man unga att hedra sin moder och fader. Vi är hedningar i världens ögon.
https://www.facebook.com/jon.tallinger.9/posts/2575306356065424

Det är ju så självklart. Håller verkligen tummarna för att det sitter någon äldre där i nyhetsredaktionerna som åker på covid och sorteras bort. Hoppas att det finns ett helvete också där dom kan brinna i all evighet.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Är det verkligen så svårt att bekanta sig med ämnet innan man slänger ur sig något tröttsamt och tråkigt som dussintals andra tröttsamma tråkmånsar redan rapat ur sig och fått motbevisat? Det är inte enbart dessa människor som sorteras bort i Stockholm nu, man ger ett blankt nej till 80-åringar och dom får inte ens palliativ vård.

Exakt tror många fler från 65 år väljs bort genom de direktiv som S- regeringens handgångna folk på socialstyrelsen och FHM delgivit vården.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, men om infektionen kan ha börjat spridas i mitten av september så kan det första dödsfallet ha inträffat under fordra halvan av oktober, så det kan ändå röra sig om ett halvår av dödsfall.

Det syns väl på worldometer när första dödstalen blev rapporterade för respektive land?

Det var upp till 4000 döda fram till Oktober.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
You don’t have anything constructive to give at all when people start posting links to source the truth in what they’re saying, do you?
Jag har varit konstruktiv sedan februari: manat till rim och reson. Ibland med länkar, ibland utan.

Dina förhoppningar om utbredda cytokinstormar och obefintlig, kortsiktig immunitet är just konstruktiv?
Citera
2020-04-13, 09:17
Medlem
Citat:
En till som är ofantligt glad över de fantastiska utkomster man får på sjukhusen när man låter äldre dö hemma utan vård:

"Avstå från att erbjuda den". Alltså jag hatar dessa så kallade människor så otroligt mycket.

Håller med om att det i den här kontexten vi har, att äldre dör hemma osv., kan upplevas som ett ganska osmakligt uttryckssätt, lite som en lunchrestaurang som avstår att erbjuda en rätt som är slut för dagen...

( Har en mer välvillig tolkning också, om jag försöker förstå världen bara ur hans perspektiv:
Det kan vara så att han just nu som är genuint glad och inte har hela bilden/tänker på hela bilden, just nu.

Att han kanske relaterar till sitt hörn av verkligheten och då känner glädje över dem som räddats just på hans lilla del av sjukvården. Det är mänskligt isf. Men med tiden kanske han ser på det annorlunda, även ur ett annat/större perspektiv...)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Ni som bor i Skåne län kanske är intresserad av det här ?!

"SKÅNE. I Malmö finns 141 personer som konstaterats vara smittade av coronaviruset. I Helsingborg 72, Lund 52, Kristianstad 38, Hässleholm 12 och Vellinge 11.
Alla övriga skånska kommuner har färre än tio smittade, visar statistik som publicerades på påskdagen." - Claes Carlson - Expressens liverapportering. - https://www.expressen.se/nyheter/antalet-asylsokande-minskar-kraftigt/

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10157845231416391&set=a.40991298139 0&type=3&theater

.................................................. ..............................

• Kl 14.00 i dag, annandag påsk, håller Folkhälsomyndigheten en presskonferens om läget i Sverige. - SVT · Jenny Rydberg
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

I VG-regionen anses vi inte vara myndiga att hantera information om kommunspridning.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
En till som är ofantligt glad över de fantastiska utkomster man får på sjukhusen när man låter äldre dö hemma utan vård:

"Avstå från att erbjuda den". Alltså jag hatar dessa så kallade människor så otroligt mycket.
Läste jag precis det där? Det var det mest störda jag någonsin läst i en tidning.

Blir det inte ramaskri efter detta är allt hopp om svenska folket ute.
Citera
2020-04-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Nej, det är klart att det inte kan vara tio tusen nu. Det var medvetet överdrivet. Jag var lite otydlig där.
Det räcker att kolla överdödlighet. Det totala kommer aldrig kunna mörkas.

Men på lång sikt, ja. Exempel:

2020 är slut.
Vanligtvis är det 90 tusen döda i Sverige.
Men just 2020 visar det sej att det finns 180 tusen döda.

Samtidigt, statistiken över döda för covid-19 säger...40 tusen...
Nähe? Kan det stämma?

Nej. Potentiellt finns det dubbelt så många döda för covid-19. Men det går inte att säga det rakt ut.
Man har alltså "mörkat".
Det kommer skyllas till höger och vänster. Tex:
Joooo, det är fler som begått självmord pga krisen.
Joooo, det är fel som dött för vanlig influensa var hårdare än andra år.
Joooo, det är en konsekvens av sjukvårdkrisen pga corona (vilket är lite som att kasta sten i glashuset)

Men nu kommer vi till den mest intressanta.
Det mest intressanta är att...detta är inte fotboll. Detta är inte ett företag. Detta är inget spel.
Detta är inte ett företag vi pratar om. Ett företag som tar beslut ett år efter. När man räknar ut hur det gick under räkenskapsåret 2020.
Men för i helvete!!!!! Det är nu man ska agera!!!!
Vem fan kan vänta 2021 för att ta beslut?????
Ska jag säga till alla som bor i äldreboende mitt emot mig att vi tar beslut när vi har data om överdödligheten i januari 2021?!?!?!?!? Och då får stå ut med att eventuellt dö allihopa under 2020?
Fyfan, hoppas Tegnell brinner i helvetet.

AT har jobbat dygnet runt med detta. Men det är för helvete inte han som såg till att privatisera äldreomsorgen, underbemanna och anställa vem som helst utan utbildning eller personlig lämplighet. När jag knarkade hade jag bekanta som jobbade inom äldreomsorgen. (Vissa blev socionomer sen tom...) Det är inte FHM som år 2020 trollade ner Sveriges äldreomsorg till en skitnivå från att ha varit högklassig och värdig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lägg av nu med ditt trams:
Jon Tallinger

Dr. Whistleblower:
80% ÖVERLEVNAD
DETTA ÄR FRUKTANSVÄRT ILLA!
Om man inte är läkare så kanske man inte förstår omedelbart hur förfärligt detta är. Här försöker man i SVT få detta att framstå som positiva siffror MEN DET ÄR TVÄRTOM! Jag ska förklara. Alla länder har exakt samma IVA-behandling. Det landet som har lägst överlevnad på IVA har försökt rädda livet på fler patientgrupper. Alla andra länder har lägre överlevnad. Tänk så här. Hur kan vi öka överlevnaden till 100%?Jo, då ger vi bara IVA-behandling till helt kärnfriska barn och låter alla över 18 år dö. Vi ger inte ens IVA till barn med astma. Då "kommer vi upp i" 100%. På det sättet är hög dödlighet på IVA ett mått på hög medmänsklighet medan en hög överlevnad på IVA ett mått på låg medmänsklighet. Man bedrar öppet folket med något som för en läkare är ett tecken på att vi ger VÄRLDENS SÄMSTA MEST BEGRÄNSADE VÅRD! Jag tror inte det finns nåt land i världen som har så hög överlevnad. Detta betyder att man selekterar bort otroligt många hyfsat friska, någorlunda unga människor att dö utan att ens försöka...
Kom ihåg att Sverige hade 50% överlevnad innan man började med denna stenhårda sortering. Att denna läkare har mage att sitta och säga att 80% är jättebra och positiva nyheter....kan ni ens föreställa er hur många helt friska 80-åringar som inte ens har fått en chans att överleva för att få dessa siffror?.....jag saknar ord. Vi läkare har tappat vår moraliska kompass. Jag skäms över mina kollegor. Detta filmklipp får aldrig gömmas eller glömmas. Nu får det fan ta mig vara slut. Dela detta och se till att alla över 65 låser in sig. Så man gjort att låta viruset spridas så vilt så snabbt och inte vårdar våra äldre blir per definition den stora ättestupan 2020. Vi är skyldiga. Andra länder ser med avsmak på oss hur vi kallt och lugnt låter våra svaga och äldre dö. Efter detta kommer vi vara stämplade som den ondaste nationen i världen. Vem vill göra affärer med sverige då? Ingen vill ha med oss att göra. Ekonomin förstörs på sikt pga vårt horribla beteende mot våra äldre. Vi blir paria i världen. Den lägsta av det lägsta. Oberörbara. Vem kan lita på en svensk igen? Att göra affärer med? En föräldrarmördare? Redan på Mose tid lärde man unga att hedra sin moder och fader. Vi är hedningar i världens ögon.
https://www.facebook.com/jon.tallinger.9/posts/2575306356065424

Den här människan skulle antingen behöva psykvård eller sen en uppvakning till verkligheten. Hen har varit i karantän för länge för att inse verkligheten.

Vem vill INTE göra affärer med Sverige efter Coronan? Kan inte komma på ngt land..

Tyvärr kommer de flesta att göra affärer t o m med Kina trots att jag önskar motsatsen.

Det märks tydligt att den här sortens händelser påverkar negativt på människors psyke. Den här FB-skribenten är en av dem som borde stänga av tv:n och läsa en bok istället.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Skrev jag nått om antal döda? Jag pratade rent allmänt att det inte går att föra en diskussion med en alarmist.
Yeah right.
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vi har 100 000 döda på en månad.
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Nej. Seriöst. Hur blåst är du? Vi har 100 000 döda i hela världen räknat sen Kina började föra statistik på nyårsafton 3 1/2 månad sen. Satan vilka tjocka foliehattar... inte ens jag var så korkad när jag levde på benso och röka...
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du kan aldrig vinna en diskussion med en alarmist. Fakta tar man inte in, eller så säger dom att det är fel, eller så ska vi vänta 2 veckor innan massdöden börjar. Alltid 2 veckor.

Du (och vasniqueztamere) kritiserar folk för att inte ta in fakta när det exakt tvärtom. Det är den du stöttar som inte tar enkla fakta i detta fallet. AnnaDea som jag antar du kallar "alarmist" kommer med enkelt verifierbara fakta och du och vasniqueztamere går bananas.
Skäms du inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in