2020-04-13, 08:56
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Tack för ett extremt sansat och bra inlägg!

Många här har väldigt svårt att se helheten.
Jag tror också att Sveriges "strategi" mycket väl kan visa sig vara förhållandevis framgångsrik i ett större perspektiv, även om vi också kan se misslyckanden som situationen på äldreboendena, vilket betonats av inte minst Tegnell under sista veckan.

Men vi har ett fungerande samhälle, och en vård som är hårt belastad i vissa områden, men som fungerar.

Tack, jag tro att äldreomsorgen står inför en avgörande förändring framförallt hemtjänsten måste förbättras så att de äldre inte varje dag för någon ny som besöker dom. Politikernas skyldighet är att se till att de som arbetar med äldre har en adekvat utbildning och arbetsförhållanden som gör att dom trivs och stannar i jobbet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Haha vafan så nu har diskussionerna börjat övergå i mutationer som kommer döda yngre i hög utsträckning? Johnny English sitter med länkar och allt?

Nu får ni väl ge er.

You don’t have anything constructive to give at all when people start posting links to source the truth in what they’re saying, do you?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackArrow
Jag skulle vilja se åldersfördelningen bland patienterna. Ser siffrorna bra ut för att man bara tar emot patienter som är under 65 år etc? Sen kan dina ovannämnda faktorer spela en stor roll också. Dock är jag tveksam.

Dom kanske bara väljer ut patienter som egentligen skulle klara sig UTAN respirator, för att få bra överlevnadssiffror..? De 20 procent som ändå dör, dör p.g.a. felaktig hantering av respiratorn...
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Satt Konrad och ljög i tv igår?
Nej.

Men han gav inte hela bilden. Siffrorna är rätt exceptionella och en journalist med rudimentära kunskaper om ämnet och en basal uppfattning om sin arbetsuppgift borde frågat om hur stor grupp han talade om och medelålder i denna.

En sista fråga hade kunnat gälla vilka patienter som hamnar på Karolinska Solna nu när det sjukhuset stängt sitt akutintag. De har i praktiken betytt att Solna valt ut vilka patienter de kunde acceptera - kan detta spelat roll för överlevnaden.
Citera
2020-04-13, 08:57
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är sant. Men när säsongsinfluensan tar kål på 600 000 människor så är det också skevt fördelat på några få månader generellt. I Italien dör runt 40 000 ett svårt influensaår.

Förstår dock inte whatoubismen.

Det är som att säga att det vara bara 10 000 våldtäkter i år, men det var 14 000 förra året.

Jag menar.

Vem fan resonerar så
Citera
2020-04-13, 08:57
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
100 000 lite drygt har dött sen nyårsafton. Säsongsinfluensa dödar inte heller jämt utspritt under ett helt år utan endast några månader är en säsong. 300-600 000.

Du vet varför det heter säsongsinfluensa? Det cirkulerar runt hela jorden, året om. Södra halvklotet har peaken mellan April och September, Norra halvklotet från December till April.
Citera
2020-04-13, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Yngre patienter. De äldre läggs inte i respirator i Sverige utan sorteras bort direkt och får bara omvårdnad tills de dör.

Varför skulle man börjar med det innan det råder brist på platser?? Antar du bara, eller har du källa?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Har dom börjat med det redan, råder ingen brist på platser ännu.

De har gjort så hela tiden...
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Har dom börjat med det redan, råder ingen brist på platser ännu.
Inte?:

https://www.expressen.se/nyheter/ambulanslarmet-kor-runt-sjuka-i-timmar-far-inte-slappa-av-dem/
Citera
2020-04-13, 08:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Medianen i Sverige är 61 år på iva. Verkar stämma bra med andra länder.
Så tyvärr håller inte din domedagsprofetia. Hemskt ledsen för din skull.
Men du kan vänta tills på tisdagens dödssiffror. Då kan du gotta dig ordentligt.
Fattar inte varför det är så viktigt för dig att allt skall vara katastrof i Sverige.
Svärjevän kanske?
Var har du hittat uppgifter om detta?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nja, det finns en uppskattning om att det startade någon gång mellan mitten av september och början av december, så ett halvår är inte alls en dålig ungefärlig uppskattning.

Det bygger på en intressant genetisk studie där man studerat hur viruset utvecklats genom mutationer. Det är ju fullt möjligt att de första fallen missade eftersom viruset då var okänt och antalet fall inte var så många att de väckte uppmärksamhet.

the latest work suggests that the first infection and spread among humans of COVID-19 occurred between mid-September and early December

https://www.cam.ac.uk/research/news/covid-19-genetic-network-analysis-provides-snapshot-of-pandemic-origins?fbclid=IwAR3Cjo-1Uw63RQjClDV r0SUE_fOg426DXBudVMF9yPgUzw69GTYBrBbsGrE

Vilket klart och tydligt säger 100,000 från 11 mars till 11 april.

Fast det är klart, de senaste 100 000 dödsfallen tycks ha inträffat sedan 21 mars, så ni har rätt båda två.

Jag pratar helt och hållet om dödsfall.

Har inte sagt något om infekterade.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Sansat och bra inlägg.
Dock invänder jag mot det fetade.
Självklart hade vi haft ett annat läge om vi t.ex. hade följt Norge och infört striktare regler.
Med tanke på vår dåliga förberedelser: få akutplatser/respiratorer, vårdköer, brist på skyddsutrustning/tester så hade det känns vettigt att bromsa maximalt initialt för att vinna tid och för att få så bra grepp om läget som möjligt. Bara min åsikt...

Slarvigt uttryckt av mig självfallet hade vi varit i ett annat läge om vi handlat annorlunda än vad vi gjort.

Jag håller med dig om att vi var extremt dåligt förberedda men vi har trots det lyckats hantera IVA-fallen med marginal. Men att utvärdera är meningsfullt om ett år Men jag tro att sjukvården och äldreomsorgen kommer att genomgå en del förändringar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in