2020-04-13, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Tråden blir inte bättre med tiden. ångestfyllda hobbyepidemiologer letar desperat efter information som kan föda deras ångest. länkar om de mest egendomliga undersökningar och rapporter frodas de flesta med inriktningen att skapa ångest och rädsla.

Det är lätt att få intrycket att många skribenter tror att bara vi infört hårdare restriktioner skulle vi varit i ett annat läge. Sanningen är den att de åtgärder som vidtagits i samtliga civiliserade länder har samma syfte; att "jämna ut kurvan". Detta för att ge sjukvården en chans att hinna med och på det sättet hålla ner dödsfallen i ett akut skede.

För Sveriges del fungerar det vi har fortfarande "ledig" kapacitet inom IVA, andra iva patienter än covid får vård. I Spanien och italien har det inte fungerat lika bra.

Men Coronan kommer inte att försvinna till midsommar den kommer att frodas under längre tid vilket gör att vi kommer att se dödsfall i Covid under lång tid.

När man om ett år ska utvärdera vilken strategi som var framgångsrikast så får vi räkna döda under hela perioden och inte enbart under några initiala veckor. Troligen kommer de officiella siffror inte att stämma då det varierar stort mellan olika länder vad som räknas som död av Covid.

Men det räcker inte med det. Om sjukvården överbelastas som i Spanien och Italien kommer överdödligheten att öka för andra svårt sjuka. Dessa måste också räknas som offer för Coronan

För att göra utvärderingen komplett så måste de olika strategiernas effekt på samhällsekonomin beräknas.

I en sådan summering tro jag att Sverige kommer att komma rätt bra ut då vi har haft ett skapligt fungerande samhälle och vi har troligen fler smittade vilket gör att fler har antikroppar vilket bör göra att vi saktar ner smittspridningen. Om karantänerna fungerat bör smittspridningen vara mindre i dessa länder vilket gör att andra och tredje vågorna kan få större konsekvenser i dessa länder Att vi har haft ett hyfsat fungerande samhälle gör att vi har en kortare startsträcka när saker börjar återvända till mer normala förhållanden.

Så det många hobbyepidemiologer håller på med i tråden, att jämföra dagsiffror mellan olika länder är en meningslös pysselsättning

Tack för ett extremt sansat och bra inlägg!

Många här har väldigt svårt att se helheten.
Jag tror också att Sveriges "strategi" mycket väl kan visa sig vara förhållandevis framgångsrik i ett större perspektiv, även om vi också kan se misslyckanden som situationen på äldreboendena, vilket betonats av inte minst Tegnell under sista veckan.

Men vi har ett fungerande samhälle, och en vård som är hårt belastad i vissa områden, men som fungerar.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Bättre sjukvård och läkare, gentekniska fördelar, bättre grundhälsa, eller positiv mutation?

Karolinskas positiva siffror bryter internationell trend
På Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm överlever 80 procent av coronapatienter som intensivvårdas – något som går emot internationella studier,
https://omni.se/karolinskas-positiva-siffror-bryter-internationell-trend/a/kJrxxA
Skulle nog hellre se siffrorna för hela Stockholm, misstänker att det kan vara en urvalsfaktor där vilka patienter som hamnar på vilket sjukhus och som flyttas vidare.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Du kan aldrig vinna en diskussion med en alarmist. Fakta tar man inte in, eller så säger dom att det är fel, eller så ska vi vänta 2 veckor innan massdöden börjar. Alltid 2 veckor.
Osedvanligt dåligt tajmad kommentar som slår tillbaka rätt hårt.
Det har, enligt officiell statistik, dött över 100.000 personer i Corona senaste månaden.
Hur var det med att ta till sig fakta? Eller menar du att den officiella statistiken är helt fel?

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-04-13, 08:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I Sverige väljer de ju ut vilka som får intensivvård. Bara dom som har goda chanser att överleva får den. I andra länder går det - misstänker jag - ofta på ekonomi. Om du har råd att betala för en respirator, så får du den - oavsett chans att överleva. Då blir statistiken så här.
Exakt, det beror på patienturvalet. Pinsamt att Karolinska går ut och klappar sig själva på axeln och påstår att det ger hopp. Om man är 70+ skulle jag påstå att det ger rysningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I Sverige väljer de ju ut vilka som får intensivvård. Bara dom som har goda chanser att överleva får den. I andra länder går det - misstänker jag - ofta på ekonomi. Om du har råd att betala för en respirator, så får du den - oavsett chans att överleva. Då blir statistiken så här.
Satt Konrad och ljög i tv igår?
Citera
Medlem
Citat:
Bättre sjukvård och läkare, gentekniska fördelar, bättre grundhälsa, eller positiv mutation?

På Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm överlever 80 procent av coronapatienter som intensivvårdas – något som går emot internationella studier,
https://omni.se/karolinskas-positiva-siffror-bryter-internationell-trend/a/kJrxxA

För att man inte intensivvårdar 80-plussare och inte 70-plussare med underliggande sjukdomar?

Då snyggas ju siffrorna till väl? För just intensivvård?
Citera
Medlem
JackArrows avatar
Citat:

Jag skulle vilja se åldersfördelningen bland patienterna. Ser siffrorna bra ut för att man bara tar emot patienter som är under 65 år etc? Sen kan dina ovannämnda faktorer spela en stor roll också. Dock är jag tveksam.
Senast redigerad av JackArrow 2020-04-13 kl. 08:51.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Någon från FDA.

Det var i nyheterna både här och där för någon dag sedan.

Då borde dom motiverat i vilket avseende dom ansåg den vara värre
Citera
2020-04-13, 08:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kan Gemensamma och offentliga toaletter vara ett problem? Om det skulle vara så krävs det ju bara att man desinfekterar efter varje användning. På en arbetsplats kan många använda samma toa och på så sätt sprids smittan. Detta skulle kunna vara förklaring till varför smittan sprids på Sjukhus, vårdhem o.s.v. Fast Tegnell tror inte det är ett problem i Sverige.
https://omni.se/viruset-sprids-via-toaletter-men-dor-av-desinfektion/a/JoyQWm
https://www.allas.se/halsa/kan-corona-smitta-via-avforing-och-toaletter-sa-har-sager-experterna/244839
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/risk-att-viruset-sprids-via-avforing

Man håller inte på och kladdar med bajs. På offentliga toaletter är man extra försiktig och tvättar sig använder handspriten.
Citera
2020-04-13, 08:52
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror knappt det är ngn ide att kontakta Main stream media, jag har tipsat ett par olika av dem att försöka ta reda på mer av det Björn Olsen uppgav om att han nästintill blev "tystad" när han försökte varna svenska myndigheter i januari om Covid. Han har nämnt detta i norska media väldigt nyligen. Hittills har ingen svensk main stream media vad jag sett plockat upp det.

Däremot, när jag slår upp tidningarna i Sverige igår och idag, så ser jag rubriker som handlar om att Trump minsann vetat om Covid länge utan att agera. Och att Kina tystat en forskare som larmat. Ja.. verkar inte lika intressant att granska sitt eget land, kanske? (Suck).....

Ja Sverige i ett nötskal. Se om ditt eget hus innan du kritiserar andra kan man tycka.
Citera
2020-04-13, 08:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Källa på att behövande nekas intensivvård tack.

Det sägs överallt, även i den artikeln:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJzGw/80-procent-overlever-intensivvarden-pa-karolinska-hoppfullt

Hur man bedömer vilka patienter som blir aktuella för intensivvård och i vilken del i sjukdomsförloppet vården sätts in är faktorer som kan förklara olika länders resultat.

– Vi vet inte det idag, men det skulle kunna vara möjliga förklaringar. Vi tittar noga på om man har rimliga förutsättningar att klara intensivvvården och att återhämta sig. Om vi gör en bedömning att patienten inte kan dra fördel av vården kan vi avstå från att erbjuda den.
Citera
2020-04-13, 08:53
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Helt riktigt! Men Sverige ligger pyrt till med en vård som redan innan Corona led av underskott. Efterföljderna kommer bli att fler kommer att dö - under flera år pga eftersatt vård och missar som med det kommer.

Sveriges taktik att avboka en massa planerade operationer pga Corona är ett stort misstag. Vården kommer vara kaos länge framöver.

Jag tror också att det här kommer att få mängder med konsekvenser. Förhoppningsvis slutar politiker med att leka företag och tillämpa olika tolkningar av new public management. Naturligtvis måste även äldreomsorgen påverkas såväl den kommunala som den privata. Politikerna måste ställa kvalitetskrav vid upphandling på ett helt annat sätt än man gjort hittills
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in