2020-04-13, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Again, because it was the last major pandemic and the warning signs are there. Cytokine storms. Potentially low immunity time. Low antibody counts in several sick people.

Cykotinstormar? Är du seriös? Vilken foliehatt. Kolla statistiken din tomte, dom som dör är i överväldigande majoritet 80-90åringar. Cykotinstormar är undantag då dom absolut flesta som får Corona av unga och friska inte har symtom öht och absolut inte dör av det!

I was paranoid and had problems with logic when I did drugs too. Especially the THC is causing conspiracy theory syndrome.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Varför ska unga och friska ens undvika smittan om de inte har kontakt med den äldre generationen eller folk som är svaga?

Är det inte bättre att de blir immuna så att de inte kan smitta folk? De får iallafall en kortvarig immunitet.

Varför inte, om smittan inte är farlig för denna grupp?

Varför ens hålla på och sprita och leva som i en bubbla?

Kan fatta om man har äldre släktingar men dem besöker de flesta ändå inte just nu! Eller om man är vårdpersonal eller hemtjänstpersonal.

Dessa kommer inte att ta upp några respiratorer.

För sjukvårdspersonal är förbryllad att allt mer unga läggs in. Det skrevs här på flash att en 27-åring är inlags som inte ens lyfta en sked.

7/4

"En som har anhörig som jobbar på ett större sjukhus berättade att de har 3 patienter runt 25-35 års åldern som vårdas där för Corona på intensiven, utan bakomliggande riskfaktorer. (Ej respirator) En var så dålig så hen knappt kunde uträtta någonting själv. Typ Lyfta matsked."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag antar att din fru inte arbetar i Stockholm?

Trodde jag skulle slippa skriva det igen eftersom det är skrivet så många gånger redan.
Nej. Det är i Göteborgsområdet.

... och som alla vet är smittan mer utbredd i Sthlm , ja.
Men man står med högar av coronapatienter även i Göteborgsområdet, även om kritiska nivåer inte uppnåtts ännu. Men har haft något längre tid för förberedande arbete icke att förglömma också.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Tråden blir inte bättre med tiden. ångestfyllda hobbyepidemiologer letar desperat efter information som kan föda deras ångest. länkar om de mest egendomliga undersökningar och rapporter frodas de flesta med inriktningen att skapa ångest och rädsla.

Det är lätt att få intrycket att många skribenter tror att bara vi infört hårdare restriktioner skulle vi varit i ett annat läge. Sanningen är den att de åtgärder som vidtagits i samtliga civiliserade länder har samma syfte; att "jämna ut kurvan". Detta för att ge sjukvården en chans att hinna med och på det sättet hålla ner dödsfallen i ett akut skede.

För Sveriges del fungerar det vi har fortfarande "ledig" kapacitet inom IVA, andra iva patienter än covid får vård. I Spanien och italien har det inte fungerat lika bra.

Men Coronan kommer inte att försvinna till midsommar den kommer att frodas under längre tid vilket gör att vi kommer att se dödsfall i Covid under lång tid.

När man om ett år ska utvärdera vilken strategi som var framgångsrikast så får vi räkna döda under hela perioden och inte enbart under några initiala veckor. Troligen kommer de officiella siffror inte att stämma då det varierar stort mellan olika länder vad som räknas som död av Covid.

Men det räcker inte med det. Om sjukvården överbelastas som i Spanien och Italien kommer överdödligheten att öka för andra svårt sjuka. Dessa måste också räknas som offer för Coronan

För att göra utvärderingen komplett så måste de olika strategiernas effekt på samhällsekonomin beräknas.

I en sådan summering tro jag att Sverige kommer att komma rätt bra ut då vi har haft ett skapligt fungerande samhälle och vi har troligen fler smittade vilket gör att fler har antikroppar vilket bör göra att vi saktar ner smittspridningen. Om karantänerna fungerat bör smittspridningen vara mindre i dessa länder vilket gör att andra och tredje vågorna kan få större konsekvenser i dessa länder Att vi har haft ett hyfsat fungerande samhälle gör att vi har en kortare startsträcka när saker börjar återvända till mer normala förhållanden.

Så det många hobbyepidemiologer håller på med i tråden, att jämföra dagsiffror mellan olika länder är en meningslös pysselsättning
Citera
2020-04-13, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Again, because it was the last major pandemic and the warning signs are there. Cytokine storms. Potentially low immunity time. Low antibody counts in several sick people.

Kör du google translate på svenskan? Kanske därför du missar allas poänger? Influensastammanrna är en pandemi varje år. HIV en annan som dragit över världen, mässlingen en tredje, mässlingen födde 2,5 miljoner varje år fram till 1963 när man fann ett vaccin, nu dödar det ca 100000 per år. Kan du vakna till och lyfta diskussionen?
Citera
2020-04-13, 08:32
Medlem
Citat:
Rättelse.

Vi har 100 000 döda på en månad.

Det är sant. Men när säsongsinfluensan tar kål på 600 000 människor så är det också skevt fördelat på några få månader generellt. I Italien dör runt 40 000 ett svårt influensaår.
Citera
2020-04-13, 08:33
Medlem
Precis vaknat. Vet inte om detta varit uppe innan men här är lista på antal fall i Skånska kommuner.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-12/siffror-over-antalet-coronasmittade-i-skanes-kommuner
Citera
Medlem
Citat:
Rättelse.

Nej. Seriöst. Hur blåst är du? Vi har 100 000 döda i hela världen räknat sen Kina började föra statistik på nyårsafton 3 1/2 månad sen. Satan vilka tjocka foliehattar... inte ens jag var så korkad när jag levde på benso och röka...
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jo fast jag har inte hört att sjukvårdspersonalens skor t.o.m. kan bära smittan, det kändes som en lite ny information men det kanske var känt redan. Jag hade bara hört ytor som metall och plast tidigare. Det kom iaf i tidningen i Sverige idag, det om skorna. (Expressen) Men hoppas det är låg smittsamhet på det.

Det finns alltid vägar för viruset att komma in i ett hem. Viss kontakt med omvärlden går inte att undvika helt, matvaror kommer in, posten fortsätter att komma.

Trots ovannämnda tror jag risken är extremt liten att bli smittad den vägen.
Citera
2020-04-13, 08:36
Medlem
Citat:
Rättelse.

Rättelse: Tror du att influensan döda jämt över året? Lägg in dig.
Citera
2020-04-13, 08:36
Medlem
Duerfs avatar
När de säger att Covid-19 är värre än Spanska Sjukan menar de att om Covid-19 hade drabbat världen 1918-1920 hade fler dött. Naturligtvis med modern sjukvård och kunskap kommer inte lika stor del av befolkningen dö idag av Covid-19 som dog av Spanska Sjukan då.
Citera
2020-04-13, 08:37
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Nej. Seriöst. Hur blåst är du? Vi har 100 000 döda i hela världen räknat sen Kina började föra statistik på nyårsafton 3 1/2 månad sen. Satan vilka tjocka foliehattar... inte ens jag var så korkad när jag levde på benso och röka...

11 mars.

4628 döda.

11 April.

107,779 döda.

Jag menar.

Du skiter ut dig förolämpningar och kan inte ens kolla upp en sådan simpel information som när folk dog

Gå och lägg dig

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in