2020-04-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Här tror jag att du pekar på en nyckel till att förstå vad som hänt och framförallt för att förstå LW. Saker är inte svartvita, inte heller är de statiska och fixa. De inblandade i detta mord är människor som befunnit sig i en destruktiv relation på tre eller fler under flera år. Sannolikt har tankar och känslor varierat och förändrats över tid hos samtliga vilket kan förklara att en del vittnen och vänner säger lite olika saker. Tänker att detta gäller både kring HD och kring LW.

Hej Philomena!
Precis, vi ändrar ju alla uppfattning om saker och ting och människor under livet.
Vi har nog alla varit förälskade upp över öronen och sen händer saker som
gjort att det helt enkelt förändrats och gått över.
Och är det stora allvarliga saker som händer, och personen är manipulativ och efterkonstruerar saker och får det att verka banalt och larvigt och det skämtas bort för att få personen att känna sig löjlig när det hänt allvarliga saker...å det händer gång på gång...så förändras synen på denna person givetvis och gradvis förändras känslorna. Där får förövaren svårare att kontrollera sitt offer och blir ibland djärvare och därmed farligare i sin maktutövning. Vilket stärker offret att förstå att förövaren är just galen men offret slipper inte ur förövarens klor.
Det slutar med att offret klappar förövaren medhårs samtidigt som offret är livrädd och detta trappas givetvis upp...förövaren blir till sist grym och brottsoffret framstår i regel som helt galen och inte sällan som psykiskt sjuk som inte lämnar och går....men det är förövaren som bestämmer när när den vill släppa taget. Och det gör inte förövaren förrän han är besegrad och inser att alla försök är förgäves.

Innan offret får sista pusselbiten på plats så velar offret fram och tillbaka.
Hur lång denna process pågår är nog väldigt olika.
Citera
2020-04-12, 19:30
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej det är inte samma Peter; den du far efter är Peter J

Du är helt säker? Vet att en PJ känt henne också men undrade bara om hon även kunnat känt PW? Men om du är säker så litar jag på dig som annars skrivit klokt i tråden.
Citera
2020-04-12, 19:30
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Han höll på att totalt tappa greppet om situationen och visste att ett drastiskt agerande krävdes för att behålla Hanna och deras gemensamma fasad som verkade vara kittet dom emellan.
Jupp. Eller främst för att skydda sin övriga fasad. Man tycker ju att han borde fattat att det var dags att glömma HD..
Citera
2020-04-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det här resonemanget ger ändå en hel del. Psykopat eller inte, så har ändå trol relationerna förvridit och förvirrat samtliga över tid. Så att fel blir rätt ganska kvickt, och sen har planet fortsatt luta. Man kommer nog en bit med det faktiskt. Mot bättre vetande...
Om inte SD var psykopat så blev han det. LW likaså. HD fick ta somatiken kanske. SD hade väl alla förutsättningar och indikationer på att vara en från början. Han är synbart motorn i sjukan från första stund. Allt handlar om honom.

Sen blir allt krokigt runt omkring. Det är kanske där man måste landa.

Fetade: Man är född psykopat. Det är en brist i hjärnans amygdala och prefrontala pannloben. Det är en avsaknad av empati och kan t.o.m ses på magnetröntgen. Man kan varken terapeuta bort eller dämpa psykopati. Inte heller tillföra något så att individen blir trevligare. Så glöm det.

Man BLIR alltså inte psykopat. Man ÄR psykopat. Det är heller ingen personlighetsstörning. Det är en medfödd defekt i hjärnan.
Citera
2020-04-12, 19:32
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Buffligheten som personlighetsdrag verkar ändå finnas hos honom, vad det verkar.
Skenhelighet bör ju också lätt kunna tillskrivas honom.

Noas replik är, i skenet av vad han drabbats av, otroligt starkt och uttrycksfullt formulerat.
Det berörde mig djupt när jag läste det.

Hannas roll är definitivt en fråga som kommer att lyftas oupphörligt här i forumet och jag är rätt säker på att det också finns en juridisk sida som fortsätter att granska henne.

Vi verkar vara ense i det mesta. Ja, blev också berörd av Noas replik. Det är ruter och tåga i LWs ungar, det ger ändå någon form av hopp för framtiden. Jag hoppas att allt kring dem får börja lugna ner sig snart och att de får allt stöd de bara kan få från sina närmsta vänner och vuxna. Oavsett vad som varit tidigare i LWs barndomsfamilj så hoppas jag att de alla kan ta stöd av varandra nu över generationerna.
Citera
2020-04-12, 19:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Fetade: Man är född psykopat. Det är en brist i hjärnans amygdala och prefrontala pannloben. Det är en avsaknad av empati och kan t.o.m ses på magnetröntgen. Man kan varken terapeuta bort eller dämpa psykopati. Inte heller tillföra något så att individen blir trevligare. Så glöm det.

Man BLIR alltså inte psykopat. Man ÄR psykopat. Det är heller ingen personlighetsstörning. Det är en medfödd defekt i hjärnan.

Om du säger så så får jag tro det.

Två frågor inställer sig: har/kan det här brottet ha begåtts av ngn som inte är medfött psykopat?

Har SD röntgats i huvet än?
Citera
2020-04-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Det ser jag som självklart. Han berättade ju för Lena om sina planer att manipulera Hanna till att tro att hon hade inbillat sig foton på Stefan och Lena tillsammans.. Det är fan deep shit right there.

Det liknar en form av "gaslightning":

"Gaslighting är en form av manipulation där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras med avsikten att få offer att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa. Det kan variera från att förövaren endast förnekar ett begånget övergrepp till att iscensätta bisarra händelser med avsikten att desorientera ett offer."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gaslighting
Citera
2020-04-12, 19:39
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Hej Philomena!
Precis, vi ändrar ju alla uppfattning om saker och ting och människor under livet.
Vi har nog alla varit förälskade upp över öronen och sen händer saker som
gjort att det helt enkelt förändrats och gått över.
Och är det stora allvarliga saker som händer, och personen är manipulativ och efterkonstruerar saker och får det att verka banalt och larvigt och det skämtas bort för att få personen att känna sig löjlig när det hänt allvarliga saker...å det händer gång på gång...så förändras synen på denna person givetvis och gradvis förändras känslorna. Där får förövaren svårare att kontrollera sitt offer och blir ibland djärvare och därmed farligare i sin maktutövning. Vilket stärker offret att förstå att förövaren är just galen men offret slipper inte ur förövarens klor.
Det slutar med att offret klappar förövaren medhårs samtidigt som offret är livrädd och detta trappas givetvis upp...förövaren blir till sist grym och brottsoffret framstår i regel som helt galen och inte sällan som psykiskt sjuk som inte lämnar och går....men det är förövaren som bestämmer när när den vill släppa taget. Och det gör inte förövaren förrän han är besegrad och inser att alla försök är förgäves.

Innan offret får sista pusselbiten på plats så velar offret fram och tillbaka.
Hur lång denna process pågår är nog väldigt olika.

Ja, det är en klassisk och sann bild av farliga relationer. Utåt sett kan offret i andras ögon bete sig så irrationellt att hen framstår som den psykiskt sjuka snarare än förövaren. Därför är det också så svårt för offret att söka hjälp och ta sig ut. Dessutom riskerar hen att hens vänner tröttnar på hens velande under tiden tills de tar avstånd och tycker att hen har sig själv att skylla. Det vi läser om LW stämmer in till punkt och pricka på detta mönster välkänt av kvinnojourer. Av och på. Signaler åt olika håll. Hopplösa drömmar blandade med rädsla och panik över att inte känna igen sig själv. Vänner som inte begriper vad hon håller på med. Vänner som slutar orka bry sig och tar avstånd eller markerar gränser där de inte vill höra mer. Ett medberoendeskap som yttrar sig i egen elakhet och att hon tappar kontrollen och sitt gamla rättspatos. Därmed ett ännu djupare sjunkande ner i dålig självkänsla och tankar om att hon nog är lika usel och kanske inte förtjänar bättre? Adderar vi därtill att hon kan, baserat på uppgifter i FUP från brodern och vänner, själv lidit av möjligen bipolaritet, så kan det ytterligare förklara varför hon inte tog sig ut i tid. Om denna farhåga skulle stämma så skulle den verkligen förklara varför saker ytterligare ställdes på sin spets och att hon svängde så rejält mellan att sitta fast och att försöka ta sig ut (med andra män eller bara därifrån). SD verkar ha valt ut henne med omsorg tyvärr.
Citera
2020-04-12, 19:40
Medlem
Citat:
Jag ser det framförallt som en stor fet jävla varning och för att inte lämna några som helst tvivel i Hanna om vilket jävla svin Stefan är, matar hon på med alla dessa detaljer. Det kan definitivt tolkas som överdrivet, fittigt och onödigt men jag tror ändå att det i grunden handlade om att varna Hanna.

SEN ÄR DET JU INTE BEKRÄFTAT ATT HON FAKTISKT SKICKADE DET!

Vi tänker helt lika där, LW hade fattat och desperat försökte hon varna Hanna.
Frågan kvarstår om HD ändå redan visste men inget sa om det till LW, för då hade LW kunnat släppa tanken på att rädda Hanna?!
Eller var Hanna så medveten om
att LW talade sanning men ändå inte litade på att LW fattat och dörför inte vågade säga till LW att hon har rätt och att hon faktiskt visste vem hon var gift med? Var HD rädd att LW skulle spela ut henne mot SD och då riskera sitt eget öde?
Kanske var det först när LW berättade för HD, som HD för första gången fick sina egna tankar om SD bekräftade och hon insåg varför hon jämt mått så dåligt i äktenskapet med SD?

Hanna sitter helt klart på många svar, jag hoppas att hon väljer att berätta någon gång, både för sin egen skull och sina barns skull. Och även för Lenas och hennes barns skull.
Vad har hon att förlora på det?
SD släpps ut någon gång förstås?
Citera
2020-04-12, 19:41
Medlem
Citat:
Absolut. Och jag tror också att SD manipulerat HD och LW mot varandra. Jag spekulerar att SD sa till LW att han kände sig ensam och övergiven i äktenskapet med HD då hon var under isen och att LW började tycka synd om honom och att han sedan sa att han ville leva med LW då äktenskapet med HD var över. Mycket möjligt stämmer även TinnaNinna85s vittnesmål i tråden om att HD okejade arrangemanget initialt vilket då gav LW skäl att tro att det hon gjorde var okej samt att relationen med SD var på väg mot äktenskap osv. Och jag spekulerar att SD sa till HD att det han hade med LW bara var sex, att det var för hennes skull, att hennes vite riddare till hjälte behövde få ha sex men att känslorna låg hos henne, att LW bara var drift och inget mer. Jag spekulerar vidare att han sedan efter ett tag sa till HD att LW börjat bli jobbig, att hon inbillat sig löften från hans sida och att hon var psykiskt sjuk då han hela tiden varit tydlig med att han var en gift man. Till LW sa han kanske att det var HD som var psykiskt sjuk och inte begrep att släppa honom men att han snart skulle bli fri från henne och därmed kunde förlova sig med LW.

De motstridiga uppgifterna i tråden om planer på förnyat äktenskap med HD och försoningsresa till USA med HD parallellt med löften om förlovning och förlovningsresa till Kilimanjaro med LW tyder på detta. Med stor sannolikhet så triggade han dem mot varandra och målade in sig i ett hörn mellan två kvinnor som mådde allt sämre tills han gav vika för den ena och mördade den andra.

Just det där att förespegla sina kvinnor framtidsplaner som är orealistiska verkar varit en paradgren hos SD. Hela historien med att de skulle skilja sig och gifta sig igen.... Visst händer det att folk gör det, men då är det ju ingenting de planerar vid första skilsmässan.
Jag tror snarare att det var SDs mående än HDs som ligger bakom mordet. ( Och sedan kan SDs vara kört i botten p.g.a. HDs bryt med honom.)
Citera
2020-04-12, 19:42
Medlem
Citat:
Absolut. Och jag tror också att SD manipulerat HD och LW mot varandra. Jag spekulerar att SD sa till LW att han kände sig ensam och övergiven i äktenskapet med HD då hon var under isen och att LW började tycka synd om honom och att han sedan sa att han ville leva med LW då äktenskapet med HD var över. Mycket möjligt stämmer även TinnaNinna85s vittnesmål i tråden om att HD okejade arrangemanget initialt vilket då gav LW skäl att tro att det hon gjorde var okej samt att relationen med SD var på väg mot äktenskap osv. Och jag spekulerar att SD sa till HD att det han hade med LW bara var sex, att det var för hennes skull, att hennes vite riddare till hjälte behövde få ha sex men att känslorna låg hos henne, att LW bara var drift och inget mer. Jag spekulerar vidare att han sedan efter ett tag sa till HD att LW börjat bli jobbig, att hon inbillat sig löften från hans sida och att hon var psykiskt sjuk då han hela tiden varit tydlig med att han var en gift man. Till LW sa han kanske att det var HD som var psykiskt sjuk och inte begrep att släppa honom men att han snart skulle bli fri från henne och därmed kunde förlova sig med LW.

De motstridiga uppgifterna i tråden om planer på förnyat äktenskap med HD och försoningsresa till USA med HD parallellt med löften om förlovning och förlovningsresa till Kilimanjaro med LW tyder på detta. Med stor sannolikhet så triggade han dem mot varandra och målade in sig i ett hörn mellan två kvinnor som mådde allt sämre tills han gav vika för den ena och mördade den andra.

Ja, han använde sig av strategin Härska genom att Söndra, för att själv slippa stå mitt i Korselden. Förflyttning av fokus. Han sådde split mellan LW och HD genom att som flitig budbärare springa mellan dem med brinnande fnösken så inte elden skulle slockna.

Jag tror att du har helt rätt.
Citera
2020-04-12, 19:48
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ja alltså det är ju bara att läsa avslutningen på brevet:

Ledsen Hanna, vi älskar någon som aldrig kommer vara trogen. Han kanske aldrig har älskat nån av oss, bara använt oss för att få ett snyggt skal och rolig förströelse. Det är så sorgligt.

Någonting sketchy gjorde nog ändå Gerald Jerry Gray i Stefan Davidssons nersläckta hus, när han bufflade runt med sin ficklampa. Där har vi nog kanske hållhaken också.

Jag har läst mycket om detta men ändå lyckats missa exakt när de olika händelserna i SDs hus ska ha ägt rum. Du kanske kan hjälpa mig att se bilden lite mer klar ihop med datum?

Sammantaget så undrar jag om:
1. När i tid det brann i SDs hus?
2. När i tid SDs hus storstädades av HDs päron, syster (?) och grannen AM? Hur förhöll sig städandet i relation till när huset var avspärrat?
3. När JG smög omkring med ficklampa?
4. Till detta undrar jag också när i tid JG tipsade polisen om att söka efter LW i HDs hus.
5. Och, hur var det nu (har tjatat om detta jag vet) om HDs hus någonsin blev avspärrat för regelrätt husrannsakan eller om detta aldrig ägde rum?

Ytterligare fundering om tidpunkter är: När cementerade JG sin trappa och bad SD om inspektion?

Detta med husen och ev bevismaterial har gäckat tråden länge och i denna röriga tråd är det svårt att hålla i huvudet allt så man ser hela bilden klar.

Vad tror du att JG kan ha ägnat sig åt i ett nersläckt hus? Letat efter LW? Letat efter bevis för att hjälpa SD eller för att stjälpa SD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in