2020-04-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om det sker, vilket jag är tveksam till, hur många vill ta ett vaccin med tvivelaktiga egenskaper.

Det har ju hänt förr, trots hårda krav, att det läckt igenom vaccin som skadar mer än sjukdomen de skall ge immunitet mot.

Många kommer vägra befatta sig med ett sådant vaccin.

Vill och vill, inte säkert man kommer ha ett val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalom88
Detta är luftburen hiv vi är fakked. Snart börjar plundringen grattis reinfeldt men vi kommer hitta dig.

Finns viss antydan till det i den här tråden.
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV
Senast redigerad av Saundra 2020-04-12 kl. 13:50.
Citera
Medlem
Inte så kul att vara polis i dessa tider..

Citat:
Det finns flera fall med personer som uppgett sig vara coronasmittade och hostat och spottat på poliser, rapporterar SVT Nyheter. Även anställda inom vården, på Systembolaget och inom postverksamheten drabbas.

– Det finns flera exempel på det. Man utger sig för att vara smittad och springer mot polisen och hostar eller spottar, säger Patrik Danielsson som är Polisförbundets nationella huvudskyddsombud, till SVT.

https://www.friatider.se/coronasmittade-hostar-och-spottar-pa-poliser
Citera
2020-04-12, 13:36
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är säkert även sådana som skulle dött i något annat än influensa. Äldre, svaga och sjuka som inte klarar en kraftig luftvägsinfektion dör tidigare.

Det visar sig nu även att 80 % klarar intensivvården.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-80-procent-overlever-intensivvarden

Japp, jag såg det. Ingen bra helg detta för alarmisterna. Först bara 17 döda igår och nu detta att 80 % överlever IVA.
Citera
2020-04-12, 13:36
Medlem
20 minuter kvar. Hur många döda blir det idag? 10 12?

Döda på en vecka
  • 6 april +78
  • 7 april +112
  • 8 april +78
  • 9 april +116
  • 10 april +69
  • 11 april +20
  • 12 april ?
Citera
2020-04-12, 13:37
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodaestereo
Hans argument är tydligen backat på dokumenterade fakta iallafall... som du faktiskt har varit snällt att visa oss. På andra sidan du har inte presenterat någon DOKUMENTERADE argument överhuvudtaget som säger emot det han påstår.

Plus du är regat April 2020
Han har redigerat sitt inlägg efter att jag avslöjade att han har plankat texten från en engelsk artikel, bara att se tiden för redigeringen.

Jag har aldrig påstått att det som står i texten inte stämmer, sedan är det så att Jeff inte har skrivit det som står i texten och därför inte ska kopplas ihop med innehållet i texten.
Hans påstående är vad jag vet inte ett enda, han har på sin höjd gjort ett inlägg med utdrag från en i övrigt intressant artikel utan att länka till den. Han har som bekant utgett sig för att vara ansvarig för rapporteringen av den studie som artikeln handlade om.
Hela artikel kan du läsa här(Se länk) hm känns verkligen som att jag känner igen grammatiken i inlägget jag nu svarar på...strange. När mitt konto är reggat är oväsentligt och betydelselöst.

Länk till Nature nedan.
https://www.nature.com/articles/d41586-020-00798-8
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att mäta en månad är ett alldeles för kort tidsintervall. Det måste mäts över hela året för att se om det finns överdödlighet.

det man då tittar på är om det dött fler över året och hur det ser ut för andra dödsorsaker. Till skillnad från vissa i den här tråden inser de flesta att det sannolikt är fler redan sjuka och svaga med kort återstående förväntad levnad som dör i covid-19, inte andra som skulle levt ett långt liv.

Jodå. Det kan vara intressant information. Att se på detta över ett helt år.

Intressant är också den filosofiska frågan var man ska dra tidsgränsen för "han/hon skulle dött ändå":

- Om man dör 1 månad tidigare än man skulle gjort annars - ska man se på det som "han/hon skulle dött ändå"?
- Om man dör 3 månader tidigare än man skulle gjort annars - ska man se på det som "han/hon skulle dött ändå"?
- Om man dör 6 månader tidigare än man skulle gjort annars - ska man se på det som "han/hon skulle dött ändå"?
- Om man dör 1 år tidigare än man skulle gjort annars - ska man se på det som "han/hon skulle dött ändå"?
- Om man dör 2 år tidigare än man skulle gjort annars - ska man se på det som "han/hon skulle dött ändå"?
- Om man dör 5 år tidigare än man skulle gjort annars - ska man se på det som "han/hon skulle dött ändå"?
- Om man dör 10 år tidigare än man skulle gjort annars - ska man se på det som "han/hon skulle dött ändå"?
- Om man dör 20 år tidigare än man skulle gjort annars - ska man se på det som "han/hon skulle dött ändå"?

Det finns ju en tidsgräns där detta argument känns helt fel. Men var går tidsgränsen?

Många svårt sjuka vars liv släcks av convid-19 hade kunnat leva i flera år till. De är sköra, men dagens medicin håller dem i liv. Däremot eftersom det varken finns vaccin eller medicin mot convid-19 så innebär en smitta döden för dem.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Vore en mardröm. Inte omöjligt heller faktiskt. Sydkorea har ju återfall. Det sägs ju att den har en sekvens som är tagen från hiv i sig.

Det skulle förklara varför kina gick så hårt fram. Om de vet detta och det är framtaget som biovapen, så matchar det deras agerande.
Citera
2020-04-12, 13:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

Döda på en vecka
  • 6 april +78
  • 7 april +112
  • 8 april +78
  • 9 april +116
  • 10 april +69
  • 11 april +20
  • 12 april ?

Det är helt oväsentligt att räkna döda per dag. Låt varje anhörig sörja sin döda släktning, men antalet är bara relevant på årsbasis.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Äntligen någon som fattar.
För att vår strategi ska funka måste vi hålla på i åratal

Tack. Vårdens kapacitet överskattas med typ 20 gånger verkliga värdet i förhållande till folkmängden i FHM diagram. Jag tycker det är förvånande att ingen jounalist ställt kritiska frågor om det på FHM otaliga pressträffar när de slänger upp samma diagram gång efter gång. Alltid utan skala förstås....

Ska kurvan plattas ut så den matchar vårdens kapacitet kommer den se ut som ett rakt streck som löper längs med x-axeln....tidshorisont=15-30 år. Det är bara räkna. Enkel matte att ställa IVA platser i relation till antall smittade och vårdbehov och vårdlängd. Det är inte realistiskt någonstans. Därtill verkar bildat av antikroppar gå lite sådär.

Nästan inget land gör som i Sverige och jag tror mig förstå varför.
Citera
Avslutad
Hehe, se på text-tv sida 106.

Över 80 % överlever intensivvården!

Vad är det som gör oss svenskar så starka? I england pratar man om 50 %, har sett 60 % i Italien, ibland 40 %,

Är det att vi är så vältränade och äter och lever sunt?

De skriver också att det finns platser kvar och att de bygger fler platser hela tiden.

Det är mörka tider, men som svensk är man nästan stolt över de insatser som görs.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR

Döda på en vecka
  • 6 april +78
  • 7 april +112
  • 8 april +78
  • 9 april +116
  • 10 april +69
  • 11 april +20
  • 12 april ?

Officiellt 16
I själva verket ca 400
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera