Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Beredda och beredda. Det vi ser i London och andra städer är att människor i ren desperation knör ihop sig flera personer i små ettor. Det är desperata människor som garanterat inte mår bra. En kombination av för dyra och för få lägenheter. Det är definitivt inget att se upp till utan det måste motverkas med alla medel.
Att vissa vill bo i kollektiv är en annan sak men det är en helt annan boendeform. Det ska vara frivilligt och inte påtvingat.
Det vi ser i Finland är mycket lägre andel som betecknas som trångbodda än i Sverige. Trots att antalet bostäder och kvm per capita är demsamma. Detta då man i Finland har marknadshyror.
På Östermalm tex är snittytan per boende runt 60kvm. Vilket är otroligt mkt i ett internarionellt perspektiv. Att 100kvm ofta kostar runt 10 000 i innerstaden gör att de med hyfsade löner kan bo i enorma HR medan andra får tränga ihop sig som sillar i förorterna. Antalet kvm per person i innerstaden är MKT högre i HR beståndet än i BR beståndet. I BR bosätter sig inte folk större än de anser sig behöva för att det kostar för mycket. Om det däremot bara skiljer någon tusenlapp mellan 60 och 100kvm, varför inte bo på 100 kvm?
Jag bodde tillsammans med en god vän när jag pluggade. Skulle alla som gjorde som jag vara "desperata och inte må bra"? :-D Patetiskt argument.