2020-04-10, 11:13
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Inte omöjligt.

Jag tror snarare att en uppskjutning planeras till efter det att valet är över.

Det slog mig plötsligt att valet i Sydkorea sammanfaller med Kim Il-sungs födelsedag. Stor helgdag där barnen får gottepåsar och liknande i Nordkorea. Skall vi tippa att vi också får se en ny missil?
Citera
2020-04-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det slog mig plötsligt att valet i Sydkorea sammanfaller med Kim Il-sungs födelsedag. Stor helgdag där barnen får gottepåsar och liknande i Nordkorea. Skall vi tippa att vi också får se en ny missil?

Just det ja, det hade jag förbisett!

Kineserna har ju en stor fäbless för smällare - raketer och fyrverkerier i synnerhet.

Detta kulturarv verkar ju Nordkoreanerna anammat med all önskvärd övertydlighet.

Så, det är nog högst troligt att vi får se en eller annan påskmissil.

Frågan är dock om dom sänder iväg dom för att fira Kim Il-sungs födelsedag eller om dom gör det på ren Kimchii....?
Senast redigerad av LEMMOR 2020-04-10 kl. 11:43.
Citera
2020-04-10, 14:07
Medlem
Signalspaningen intensifieras i samband med att Nordkorea under fredagen håller möte i parlamentet.

U.S. Airforce RC-135W Rivet Joint bevakar mötet från luften och har pendlat/pendlar mellan Chuncheon och Incheon.

”No time to relax Kim”
Citera
2020-04-12, 03:16
Medlem
Kumabjorns avatar
Politbyrån har sammanträtt i Pyongyang för att diskutera Covid-19. Om minnet inte sviker helt är det tämligen sällan den sammankallas. Uppenbarligen är situationen betydligt värre än ledningen tidigare låtit påskinna.
Citera
2020-04-12, 06:27
Medlem
Citat:
Politbyrån har sammanträtt i Pyongyang för att diskutera Covid-19. Om minnet inte sviker helt är det tämligen sällan den sammankallas. Uppenbarligen är situationen betydligt värre än ledningen tidigare låtit påskinna.

Högst troligt att så är fallet.

Med tanke på den kraftigt intensifierade signalspaningen de senaste dagarna, där även Sydkoreanska plan jobbat tillsammans med de från USAF, är man säkerligen YTTERLIGARE intressant SIGINT information på spåren.

Detta rör naturligtvis både det som har med politbyråmötet att göra samt alla andra avvikande beteenden för övrigt.

Det som är mest intressant att få så mycket information om som möjligt, just nu, är om det förekommer stora förändringar i partitoppen, alternativt om större förändringar planeras i syfte att behålla kontrollen, för det fall det är större antal drabbade eller avlidna som måste ersättas.

Förvisso kommer aldrig officiella uppgifter, som är korrekta därvidlag, att delges tillfullo.

Vi vet idag, att under den stora svältkatastrofen, dog enorma mängder, I TYSTHET, både i de större städerna och på landsbygden.

Regimen kan utan större risk för att en destabilisering skall ske eller att informationen delas i alarmerande eller detaljerad skala, låta lika många eller flera dö idag.
Citera
2020-04-12, 07:09
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Får man ställa en fråga till er inbitna Nordkorea-veteraner:

Läser ni, och förstår, koreanska?

Läser ni den nordkoreanska regimens uttalanden och skrifter, på originalspråk?
Citera
2020-04-12, 10:20
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk

I mån av tid. Det mesta är tråkigt och förutsägbart. Skall man ha verklig nytta av att analysera exempelvis Rodong Sinmun bör man nog ha som arbete att analysera den dagligen. Lite som att vara Kremlinolog på 60 och 70-talet. Är man bara allmänt nyfiken och vetgirig är det mer för att hålla koreanskan levande och kontrastera den mot språket i Sydkorea. Väldigt, väldigt olika till sin karaktär.
Att läsa koreanska är ganska enkelt ifall man lärt sig japanska eller kinesiska.
Citera
2020-04-12, 20:05
Medlem
Citat:

Nej, jag skummar regelbundet igenom Korea Central News Agency (KCNA) på engelska
Lika ofta låter jag KCNA-Watch skumma igenom Nordkoreas publikationer åt mig. Allt på engelska så det jag tar del av är delvis filtrerat.
Jag tror dock att att KCNA-Watch översätter en del av artiklarna som inte publiceras på engelska.

Lite avundsjuk på Kumabjorn som kan läsa det på originalspråk, han är nog den som är bäst på att läsa mellan raderna också
Senast redigerad av Arccosinus 2020-04-12 kl. 20:28. Anledning: Stafvfel och sär skrivningar
Citera
2020-04-12, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Högst troligt att så är fallet.

Med tanke på den kraftigt intensifierade signalspaningen de senaste dagarna, där även Sydkoreanska plan jobbat tillsammans med de från USAF, är man säkerligen YTTERLIGARE intressant SIGINT information på spåren.
Jag tror att det största skälet till den intensifierade övervakningen är de senaste dagarnas flygövningar i NK.
KCNA visade robotskjutande MIG-29 för publiken.
Citera
2020-04-12, 23:17
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
I mån av tid. Det mesta är tråkigt och förutsägbart. Skall man ha verklig nytta av att analysera exempelvis Rodong Sinmun bör man nog ha som arbete att analysera den dagligen. Lite som att vara Kremlinolog på 60 och 70-talet.

Jo, precis samma känsla jag har, när jag emellanåt sätter mig för att läsa lite i Kinas motsvarande publikationer (tex Folkets dagblad).

Alla de tråkigaste och mest intetsägande nyheterna kommer först och på paradplats, särskilt om ledarnas besök på olika platser i landet.

Att läsa sådant kan vara ganska påfrestande och tålamodsprövande, men emellanåt tillkännager de någon viktig ny politik.

Utrikespolitiken är oftast reducerad till små notiser.

Citat:
Är man bara allmänt nyfiken och vetgirig är det mer för att hålla koreanskan levande och kontrastera den mot språket i Sydkorea. Väldigt, väldigt olika till sin karaktär. Att läsa koreanska är ganska enkelt ifall man lärt sig japanska eller kinesiska.

Jo koreansk grammatik är väl ganska lik japansk grammatik? Koreaner brukar ha lätt att lära sig japanska, och man kan väl anta att det är lätt i båda riktningarna, alltså även för japaner som lär sig koreanska.

Kinesisk och koreansk grammatik är väl dock relativt olika varandra?
Citera
2020-04-12, 23:17
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Nej,

Lite avundsjuk på Kumabjorn som kan läsa det på originalspråk, han är nog den som är bäst på att läsa mellan raderna också

Inget att vara avundsjuk på, bara att börja plugga. Jag har läst koreanska i Japan och det underlättas av att det är enkelt att få tag i läromaterial, men med internet är det idag ingen större svårighet att komma över det som behövs. Tyvärr har jag inte spenderat nämnvärd tid i Korea så kunskapen, i den mån den existerar, är tyvärr väldigt passiv. Önskar att jag hade råd att ta ett år och spendera i Pusan och Seoul för att lära mig tala ordentligt.

Den i tråden som nog behärskar koreanska bäst är förmodligen Paponim. Verkar ha aktiv kunskap och det är först då som språknyanser kan konkretiseras. Om något blir jag allt för målspråksbunden i mina tolkningar.
Citera
2020-04-12, 23:25
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Jo koreansk grammatik är väl ganska lik japansk grammatik? Koreaner brukar ha lätt att lära sig japanska, och man kan väl anta att det är lätt i båda riktningarna, alltså även för japaner som lär sig koreanska.

Kinesisk och koreansk grammatik är väl dock relativt olika varandra?

Det finns grammatiska likheter som post-positioner och agglutinerande verbkonstruktioner, men även distinkta skillnader. Koreansk vokabulär är påtagligt mer influerad av sitt konfucianska bagage.

Nä, likheterna med kinesiska grammatik är obefintlig, men vokabulären består till nästan 70 % av kinesiska lånord (50 % i japanska) så när den morfologiska tröskeln passerats får man ett slags intuitiv igenkänningskänsla för nya okända ord. Skulle gissa på att jag träffar rätt i drygt 80 % av fallen, då jag tolkar det via japanska. Den som gör det via kinesiska borde rimligen ha högre träffprocent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in