2020-04-12, 00:33
Medlem
Hur många har hittills tillfrisknat från covid-19 i Sverige efter att ha fått intensivvård och/eller legat i respirator? Var finns den statistiken redovisad?
Citera
2020-04-12, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
April månad blir nog mer rättvisande för Sveriges del men redan nu kan man av SCB's statistik se att dödligheten ökar från vecka 12.

De första 11 veckorna av 2020 så låg dödligheten klart under genomsnittet för de senaste fem åren för att sedan öka till genomsnittet under vecka 12 och passera genomsnittet med 5% under vecka 13. Och då utan inräknad eftersläpande rapportering.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

En poäng var New Yorks statistikjämförelse är att det dog betydligt fler i genomsnitt än de rapporterat Covid-fall i mars, sannolikt en grav underrrapportering alltså. För Sveriges del är siffrorna förhöjda i jämförelse med "lågåret" 2019 men differensen ungefärligt överensstämmande med antalet registrerade Covid-dödsfall. Med tanke på alla som påstår att Sveriges dödsfall skulle vara gravt underskattade.

April kommer att vara betydligt högre, det är klart redan nu. Frågan är hur mycket högre det blir än ett "tuffare influensaår" gällande dödsfall.
Citera
2020-04-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det de gjorde var att köpa sig själva tid för att införskaffa materiell inför den kommande tiden. De fick också tid för att studera hur viruset spreds och har kunnat förbereda så att de kan ta hand om så många som möjligt. De kommer på så sätt inte behöva gallra så mycket eftersom de tidigt kan instruera personal och befolkning hur man ska hantera de kommande månaderna. Något som Sverige fullständigt skitit i, samtidigt som våra reservlager i princip varit obefintliga.
Det är inte så det låter. Norge säger att de har viruset "under kontroll" och verkar tro att det mesta är över. Man hör ingenting om att de förbereder sig på ett stort utbrott.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Råder alla att kolla denna.

Kören hos Hospital Charing Cross i London sjunger ut över Londons tomma gator.

https://www.facebook.com/100003790140488/posts/1867733073363013/?d=null&vh=i
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalom88
Japp sa adjö till päronen idag dom kommer dö snart ingen sa nåt men alla visste att detta är slutet känner själv att jag kommer klara första men kommer ryka på andra eller tredje kommer ta med mig exxet när det är dags för mig.

Du stack från dem idag? Bättre sent än aldrig för en alarmist va... men snart är vi alla döda enligt din läkare så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, att låta skolorna vara igång är väl ganska vettigt.

Vid det här laget borde alla ungar vara smittade och snart är dom friska och har någon temporär immunitet och sprider inte smitta längre. Och deras föräldrar har haft det om en tid. Och de har förhoppningsvis klarat av att hålla sig isolerade.

Och då har vi klarat av nästan hela befolkningen. Som sedan går omkring med en iaf temporär immunitet. Och viruset dör ut.

Klart.

Och en lärarkår på 50% återstår.
Citera
2020-04-12, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
April månad blir nog mer rättvisande för Sveriges del men redan nu kan man av SCB's statistik se att dödligheten ökar från vecka 12.

De första 11 veckorna av 2020 så låg dödligheten klart under genomsnittet för de senaste fem åren för att sedan öka till genomsnittet under vecka 12 och passera genomsnittet med 5% under vecka 13. Och då utan inräknad eftersläpande rapportering.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Vänta, vänta lite nu.
Hur stor kan den där eftersläpningen vara?

5 dagar sedan stod det i pressen att bårhusen var fulla. Du menar nu på med fakta att det inte var så mycket mer döda än vanligt i Stockholm då?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v4oo9/barhusen-snart-fulla-kropparna-ligger-skavfotters
Citera
2020-04-12, 00:37
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
De har väl inte alls dragit tillbaka den? Det är isf nyheter för mig. Vart har du hört det?
Varför? För att det inte är experter som har sista ordet där.
Eh..?
Det var experter som fick BoJo att ändra sig.
Det är experter inblandade i andra länders arbete.
Men det är politikerna som ska ha sista ordet - det är därför vi väljer dem.

Och det är politikerna som styr FHM, även om man försöker låtsas om nåt annat. FHM är ett identitetpolitiskt projekt, och inget annat.
Sveriges agerande handlar inte om nåt annat än politik - man ska minsann visa världen att man är bäst och slå dem med häpnad genom att gå sin alldeles egna (krokiga och luddiga) väg bara för att ... Och man åker snålskjuts på andra länders åtgärder.
Citera
2020-04-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du fattar att det är samma virus där som här?
Så om det korrekt att munskydd hjälper där så är det lika bra här.
Eller menar du att viruset anpassar sig till svensk politik?

Så SVT menar att det är dåligt av Trump att inte bära munskydd men ifrågasätter inte FHM:s riktlinjer?
Du ser ingen mörk humor i det?

Jo. Jag ser lite dubbelmoral i det. Trumphatet förblindar ibland.

Men vi har inte infört munskydd här för att det ska se bra ut. Handlingskraftigt. Sånt pysslar ängsliga ledare med. De andra lyssnar på sina experter.
En av få gånger som jag gillar nåt som Trump sagt, typ: not gonna happen, angående att bära munskydd.
Han vet att det gör varken från eller till. FÖR EN FRISK MÄNNISKA. Och är du sjuk så stannar du hemma.
Citera
2020-04-12, 00:38
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Japan declares state of emergency over coronavirus | Japan | The Guardian -
https://www.theguardian.com/world/2020/apr/07/japan-shinzo-abe-declares-state-of-emergency-over-coronavirus

"Japan’s government does not have the legal authority to enforce a France-style lockdown with fines and other penalties. Instead, officials are hoping that jishuku – or self-restraint – and threats to name and shame businesses that refuse to close will ensure compliance. A poll conducted over the weekend by the TV network TBS found that 80% of respondents supported the move."

Självklart. Varsågod och ursäkta dröjsmålet. Man hotade med skambeläggning enligt japansk tradition och fick på det sättet 80% av alla att stänga ned. Det finns olika sätt till lock-down (som du märker).
Tack för svar.
Men det ursprungliga påstående som jag undrade över var detta:
Citat:
Det vi sett i Asien är att nya fall ökar drastiskt igen direkt ett land släpper på lockdown...
Sedan hänvisade du till två länder som aldrig har haft "riktig" lockdown (Japan och Singapore).
Nu gör du en ny definition av ordet "Lockdown". Med din nya definition så kan man säga att Sverige också har "lockdown" på samma sätt som Japan.

Det intressanta är ju vad som sker när man lättar på en riktig skarp lockdown. Vad jag vet har ingen testat det ännu (utom möjligen Wuhan). Därav reagerade jag på ditt tvärsäkra påstående om att det går åt helvete när man lättar på reglerna.
Citera
2020-04-12, 00:39
Medlem
milofos avatar
Citat:
Du såg en annons för Alvedon högst upp på sidan och trodde man bara ger Alvedon till döende folk i covid19.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/04/palliativ-farmakologisk-behandling-vid-svar-covid-19/

Kolla vad länken heter. Kolla tabellen i artikeln. Kolla kommentarerna av läkare som diskuterar olika typer av morfin dom sätter in.

Och sen säger du att jag inte har alla indianer i kanoten? Jaja. Vi säger så. Pffffff.

Men herregud...

Mitt inlägg:

https://www.flashback.org/sp71151045

Från mitt inlägg:

Citat:
Enligt Catharina står det i mammans journal att ”palliativ vård” – alltså vård som lindrar symptom i livets slutskede – satts in, något Catharina Alinder inte håller med om.

Catharina är förutom sin karriär som skådespelare och hallåa, även utbildad undersköterska.

– Jag var där hela tiden, hon fick ingen syrgas, ingenting. De sa att det inte fanns någonting de kunde göra, men palliativ vård är ändå vård. Det enda de erbjöd mamma var Alvedon och att öppna fönstret.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/hallaans-sorg-mamman-dog-i-misstankt-corona/

Du svamlar:

Citat:
Du hade fel. Vi har alla fel ibland.

https://www.flashback.org/sp71152031

Men i själva verket så gick du igenom min historik och argsint letade fram ett inlägg som du i din hysteriska narcissism misstolkade på ett närmast skrattretande korkat sätt, allt för att jag hade fräckheten att göra det här inlägget som uppenbarligen triggade dina respons:

https://www.flashback.org/sp71151785

Sluta projicera och gå och lägg dig nu, lille vän.
Citera
2020-04-12, 00:40
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..?
Det var experter som fick BoJo att ändra sig.
Det är experter inblandade i andra länders arbete.
Men det är politikerna som ska ha sista ordet - det är därför vi väljer dem.

Och det är politikerna som styr FHM, även om man försöker låtsas om nåt annat. FHM är ett identitetpolitiskt projekt, och inget annat.
Sveriges agerande handlar inte om nåt annat än politik - man ska minsann visa världen att man är bäst och slå dem med häpnad genom att gå sin alldeles egna (krokiga och luddiga) väg bara för att ... Och man åker snålskjuts på andra länders åtgärder.

Ja, samma experter som nu sagt att stängning av gundskolor har en minimal effekt på spridningen av just covid-19 faktiskt.

Du undviker min fråga. Du påstod att detta dragits tillbaka. Vart har du sett det?

Sen kan du raljera bäst du vill, men det visar bara att du har noll koll. Ja, politikerna har slutgiltigt sista ordet, men FHM har betydligt större makt än dess motsvarigheter i andra länder. Danmark ville ju inte stänga skolorna t ex. Inte Finland heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in