2020-04-11, 21:12
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Håller med om att det saknas frågor i förhören.
Jag förstår dock inte ditt första stycke, då det ju inte handlade om Björkmans samtal med någon utan Björkmans vittnes mål om:
"Sekunderna efter skotten såg han en skåpbil, troligen grå med tre män i varav en som pratade i telefon i bilen och som genast frågade B om att han måste ha sett vad som hänt.”

Där var mitt svar var: Leif, Jan och Jan-Åke var de 3 som Björkman menade samtala och Leifs "cheva-van" är den grå skåpbilen.

Sidan 2 ur Jan-Åkes förhör:
"Han går ur och kollar med den amerikanska bilen om denne har larmat polis och ambulans men denne kommer inte fram på 90 000 och det visar sig sedan att taxin har larmat ."

Jag är med på det.

Min poäng är att AB uppger att männen i den grå skåpbilen tilltalar honom direkt efter skotten, medan de säger att de hade ögonkontakt. Det borde någon ha rett ut direkt. Annars uppstår ju frågan om den grå skåpbilen fanns där från början. Jag kan inte skönja någon vilja att klarlägga vad som är fakta.

AB kan ju haft fel tidsuppfattning, där sekunder var minuter eller Wingren fattade fel osv. Så kan det vara, men ingen frågar om det enligt protokollen.
Citera
2020-04-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag är med på det.

Min poäng är att AB uppger att männen i den grå skåpbilen tilltalar honom direkt efter skotten, medan de säger att de hade ögonkontakt. Det borde någon ha rett ut direkt. Annars uppstår ju frågan om den grå skåpbilen fanns där från början. Jag kan inte skönja någon vilja att klarlägga vad som är fakta.

AB kan ju haft fel tidsuppfattning, där sekunder var minuter eller Wingren fattade fel osv. Så kan det vara, men ingen frågar om det enligt protokollen.

Jan A tilltalar AB ca 70 sekunder efter mordet, så det är ju ganska direkt efter.
Man kan ju svårligen tänka sig att en annan grå skåpbil med en person som talade i telefonen och en annan som frågade ”du måste ha sett nåt” klämt sig in emellan utan att någon sett dem😀

Kl 23.22.40 enl fröken ur.

http://www.politiskamord.com/p5lacsamtalen.html
Citera
2020-04-11, 22:09
Medlem
JSelwyns avatar
Omtag vad gäller Nicola Fauizzi (NF) och vad/vem han har sett den där kvällen.

NF säger sig ha mött paret Palme mellan Sveavägen 44 och butiken La Cartarie. OP går längst in mot huset. När NF passerar butiken ser han en man som jobbar i skyltfönstret vilket också har bekräftats av butikens ägare. Cirka 10 meter bakom Palme så ser NF en man som efterföljer dem. Mannen ser äldre ut och med blå täckjacka som han sedan sammankopplar med Anders Björkman (AB) som ser hela händelseförloppet dvs när Palme sköts ner.

Frågeställningar/funderingar:
- AB säger själv att han aldrig var så långt norr om Sveavägen, såsom Sveavägen 44. Ja, han nämner att han kan ha gått högst 10 m norrut från bankomaten vid Sveavägen 42 för att se mot riktning Kungsgatan om resterande personer från sällskapet var i antågandes.

Fråga/fundering: Hur kan NF påstå att den efterföljande mannen är AB, när AB säger sig aldrig varit norr om bankomaten?

- NF säger att han inte lägger märke till hur mannen som efterföljer paret Palme ser ut, bortsett från att han verkar äldre.

Fråga/fundering: Man får ju känslan att NF faktiskt har sett hur mannen ser ut eftersom han sedan åldersbestämmer mannen som såsom varandes äldre. Då infinner sig dessutom frågan: hur kommer det sig att NF inte påtalar/missar att AB faktiskt har både mustasch och skägg?

- Vidare vad gäller AB. Han ses på ett foto bärandes på en väska samt en huvudbonad.

Fråga/fundering: Tycker även här att det måste ha varit svårt att missa nämnda saker. Detta eftersom NF säger sig inte ha mött någon annan person under den här promenaden fram till att han ser paret Palme och den efterföljande mannen och därför inte haft några störningsmoment runtomkring sig.

Sen att NF säger sig (han står vid Sveavägen 56 eventuellt ännu längre norrut) kunna urskilja AB i mörkret runt Sveavägen 42 (det har samlats en hel del folk nu kring mordplatsen) strax efter mordet, är än märkligare. Han måste ha stått alldeles i närheten av AB för att se hur denne går ut/eller in i porten.

Jag misstänker att det NF har sagt till polisen inte helt överensstämmer med verkligheten (det som hände den kvällen). De kan ju ha sina (naturliga?) orsaker. Kan ju också vara därför som NF inte har uttalat sig nämnvärt i media.

Vad jag kan se så finns det inte fler förhör med NF. Isf hade det varit intressant att få läsa vad han gjorde den dagen, dvs hur- och när han hamnade på Sveavägen och sen tog sig hem. Ibland är det frågor/information som man förväntar sig, de mest intressanta.

Om polisen hade bemödat sig att jämföra dessa två vittnesmål så hade dom säkert upptäckt att något inte stämmer.

Självklart så kan han ju vara ”lika sanningsenlig” som SE.
Citera
2020-04-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Här undrar jag om du inte blandar Tomas Flyckts lägenhet med den lägenhet på Järnmalmsvägen i Traneberg där fastighetsägaren Hans Cederblad gick in vid en vattenläcka och hittade märklig radioutrustning och en nazze-hjälm från andra världskriget. Lägenheten hyrdes av Leif Tell och han hävdade att han hittat hjälmen vid en fest och att den sk radioutrustningen var en större stereoanläggning .

HC larmade socialdemokraten Roland Öhrn som var vice ordförande i Stockholms polisnämnd . När dessa inspekterade lägenheten dök plötsligt polisen Lennart Källström upp från VD1 och undrade vad som pågick. Det visade sig att det fanns en nyckel till lägenheten nere på VD1 i City vilket tycktes underligt. Utredningen kunde inte vederlägga LTs uppgifter och ärendet avskrevs. Undrar om det inte är detta du tänker på ang husrannsakan i Traneberg.

TF bodde på Ripstigen i Solna vid tiden för MOP. Inte långt från Bergshamra. På order från Wranghult/Länninge gjorde Jan Sundström med kollegor ganska bryska ingripanden mot TF och hans iranskättade sambo. Flera vittnen intygade att TF under MOP-kvällen hjälpt till med en flytt i Hägersten men blivit illamående och åkt hem och lagt sig. På grund av sömnproblem stoppade han i sig Rohypnol och somnade enligt JO-anmälan.

Själv tror jag inte på någon inblandning av TF. Däremot verkar han varit lite beroende av starka mediciner vilket kan vara en förklaring till hans udda beteende och uttalanden, Anledningen till intresset för TF anges i JO-utredningen varit hans likhet med fantombilden. Detta har också medarbetare i dagens PU bekräftat för mig. Att TF själv påtalade att han hade 15mm skäggstubb vid ignorerades.

Finns det någon av dessa stjärnor fortfarande i livet?
Grundborg, G, Tell, Sagnell?
Citera
2020-04-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Omtag vad gäller Nicola Fauizzi (NF) och vad/vem han har sett den där kvällen.

NF säger sig ha mött paret Palme mellan Sveavägen 44 och butiken La Cartarie. OP går längst in mot huset. När NF passerar butiken ser han en man som jobbar i skyltfönstret vilket också har bekräftats av butikens ägare. Cirka 10 meter bakom Palme så ser NF en man som efterföljer dem. Mannen ser äldre ut och med blå täckjacka som han sedan sammankopplar med Anders Björkman (AB) som ser hela händelseförloppet dvs när Palme sköts ner.

Frågeställningar/funderingar:
- AB säger själv att han aldrig var så långt norr om Sveavägen, såsom Sveavägen 44. Ja, han nämner att han kan ha gått högst 10 m norrut från bankomaten vid Sveavägen 42 för att se mot riktning Kungsgatan om resterande personer från sällskapet var i antågandes.

Fråga/fundering: Hur kan NF påstå att den efterföljande mannen är AB, när AB säger sig aldrig varit norr om bankomaten?

- NF säger att han inte lägger märke till hur mannen som efterföljer paret Palme ser ut, bortsett från att han verkar äldre.

Fråga/fundering: Man får ju känslan att NF faktiskt har sett hur mannen ser ut eftersom han sedan åldersbestämmer mannen som såsom varandes äldre. Då infinner sig dessutom frågan: hur kommer det sig att NF inte påtalar/missar att AB faktiskt har både mustasch och skägg?

- Vidare vad gäller AB. Han ses på ett foto bärandes på en väska samt en huvudbonad.

Fråga/fundering: Tycker även här att det måste ha varit svårt att missa nämnda saker. Detta eftersom NF säger sig inte ha mött någon annan person under den här promenaden fram till att han ser paret Palme och den efterföljande mannen och därför inte haft några störningsmoment runtomkring sig.

Sen att NF säger sig (han står vid Sveavägen 56 eventuellt ännu längre norrut) kunna urskilja AB i mörkret runt Sveavägen 42 (det har samlats en hel del folk nu kring mordplatsen) strax efter mordet, är än märkligare. Han måste ha stått alldeles i närheten av AB för att se hur denne går ut/eller in i porten.

Jag misstänker att det NF har sagt till polisen inte helt överensstämmer med verkligheten (det som hände den kvällen). De kan ju ha sina (naturliga?) orsaker. Kan ju också vara därför som NF inte har uttalat sig nämnvärt i media.

Vad jag kan se så finns det inte fler förhör med NF. Isf hade det varit intressant att få läsa vad han gjorde den dagen, dvs hur- och när han hamnade på Sveavägen och sen tog sig hem. Ibland är det frågor/information som man förväntar sig, de mest intressanta.

Om polisen hade bemödat sig att jämföra dessa två vittnesmål så hade dom säkert upptäckt att något inte stämmer.

Självklart så kan han ju vara ”lika sanningsenlig” som SE.
Det borde väl räcka med att han var ett 50 tal meter närmare mordplatsen för att historien ska bli trovärdig?
Då raderas tidsskillnaden i promenad i förhållande till Palme ut också. En intressant fråga är i så fall hur han och Jan Länninge kommit fram till adressen Sveavägen 56 vid vallningen?
Om man nu misstänker NF för något måste man ju fråga sig vad han hade att vinna på att uppge en plats så långt norrut att iakttagelsen i princip blivit omöjlig.
Citera
2020-04-11, 23:16
Medlem
Som nämnts (ev bara spekulerats) här i tråden så lär ha PU ha gjort om ett antal ballistiktester. Det skulle inte förvåna om t ex kulorna som polismannen J-Å Kjellberg 1998 lät provskjuta och sedan skickade i förseglat kuvert till PU slutligen har visat sig härröra från mordvapnet. Då ligger vapenägaren Nigel Barnett skrynkligt till och får hoppas att ryktet om en förhandlingslösning Sverige - Sydafrika stämmer. Annars är det kanske rökt för honom. Klockan tickar.
Citera
2020-04-11, 23:24
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Finns det någon av dessa stjärnor fortfarande i livet?
Grundborg, G, Tell, Sagnell?

Både Tell o Grundborg lever och är båda i pensionsåldern. Tell gick nyss i pension med buller o bång. Fanns väl en länk till avtackningen. Han verkar ha varit uppskattad av kollegorna IAF. Hur kom Sagnell med i bilden?
Citera
2020-04-11, 23:29
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det borde väl räcka med att han var ett 50 tal meter närmare mordplatsen för att historien ska bli trovärdig?
Då raderas tidsskillnaden i promenad i förhållande till Palme ut också. En intressant fråga är i så fall hur han och Jan Länninge kommit fram till adressen Sveavägen 56 vid vallningen?
Om man nu misstänker NF för något måste man ju fråga sig vad han hade att vinna på att uppge en plats så långt norrut att iakttagelsen i princip blivit omöjlig.
Det här att polisen eller någon annan "flyttade ner" NF, har nog med vad Lisbet Palme sa, var de korsade Sveavägen och därför kunde det inte ha varit så långt norrut som NF initialt "träffade" paret och sedermera såg mannen som följde efter dem.

Beträffande var paret Palme korsade Sveavägen, så finns det tydligen en osäkerhetsfaktor även där. Även om LP nämnt AFKG. Polisen (och LP?) gjorde bara det antagandet eftersom butiken Sari låg där i krokarna.
Citera
2020-04-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Det här att polisen eller någon annan "flyttade ner" NF, har nog med vad Lisbet Palme sa, var de korsade Sveavägen och därför kunde det inte ha varit så långt norrut som NF initialt "träffade" paret och sedermera såg mannen som följde efter dem.

Beträffande var paret Palme korsade Sveavägen, så finns det tydligen en osäkerhetsfaktor även där. Även om LP nämnt AFKG. Polisen (och LP?) gjorde bara det antagandet eftersom butiken Sari låg där i krokarna.
Jo, jag misstänker att det första förhöret bygger på en förvirring om var de korsade gatan. Ingen visste detta vid denna tidpunkt, och både Aftonbladet och Expressen hade felaktiga uppgifter som de förmodligen fått från polisen.
Detta kan ha inverkat på resultatet av det första förhöret.
Förhörsledaren kan också ha bidragit.

Noterbart är att NF i detta första förhör endast gått 70 meter mellan möte och skott, men i det andra förhöret som är ett resultat av vallningen har han gått mer än dubbelt så långt.
Ponera att sanningen är att mötesplatsen Sveavägen 44 är korrekt, och att promenaden på 70 meter som blev resultatet av det första förhöret också är korrekt: var hamnar vi då?

Tänk på att det första förhöret är betydligt färskare, och minnesbilden av den gata som han precis korsade kan vara AF kyrkogata.
Om det är som du säger att det är bekräftat att någon befann sig i skyltfönstret vid tiden bör ju NF åtminstone i det avseendet vara pålitlig.

Vem som gått bakom har jag inte klurat ut, men jag tror inte att det var AB.
Citera
2020-04-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunel
Vapensamlarens felregistrerade .357:a är registrerad 24:e november 1955, året efter att modellen började tillverkas. Vapnet är inte registrerat för samlingsändamål utan för målskjutning. Det är vapensamlarens första registrerade vapen. Vapnet är en model 28, en budgetvariant av model 27, mekaniskt identisk, men mindre påkostad.

Vapensamlarens andra registrerade vapen som var för samlingsändamål registrerades först 17:e mars 1978.

Vapensamlaren var inte en vapensamlare när den felregistrerade .357:an registrerades, utan det var först över 22 år senare som vapensamlaren började samla på vapen.

Hej

Kollade bakåt lite, Var det vapenhandlarens korrekta registrerade 357:a som skickades i till NFC den 27 okt. 2017 och den felregistrerade 15 dec 2017 ?

När Kp uttalade sig i veckan brott 27 feb. 2018 så hade han svaret, hade det varit det korrekta vapnet så hade polisen inte behövt skicka in det felregistrerade. Så om det var något av vapensamlarens vapnen så är det väl det felregistrerade som är hetaste antar jag. Om de nu inte blev avskrivna.

Jag sprang även på detta gamla stoft när jag läste de första samtalen med Lisbet Palme och hon
nämnde faktiskt EAP, jag tittade lite på Alf Enerström som var Palmehatare .

Enerström var ju nära Sveavägen mordkvällen enl. fd. frun, kanske såg han Palme där då. Och när han kom hem så kanske ringde han några samtal. Han ska ju haft en Smith & Wesson enl. fd.frun, är denna pistol uppkollad eller kan det vara ett långlån från vapenhandlaren? Kanske det är ett vapen som aldrig fanns?

Enerström dog 4 jan 2017, och med lite dispans på bouppteckning på 6-8 månader framåt i tiden och när man ev. öppnande av hemligt bankfack hittade man kul saker däri, kanske det finns något samband, då inskick till NFC var 27 okt 2017.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EW8kB/palmehatarens-ex-drar-tillbaka-alibi
Senast redigerad av Gormer 2020-04-12 kl. 00:25.
Citera
2020-04-12, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Både Tell o Grundborg lever och är båda i pensionsåldern. Tell gick nyss i pension med buller o bång. Fanns väl en länk till avtackningen. Han verkar ha varit uppskattad av kollegorna IAF. Hur kom Sagnell med i bilden?

Såg avtackningen. Tell hade en gångstil som Macahan, lite som en elefant.
Sagnell är synonymt med telekommunikation.
Försöker sortera vilka KP kommer åtala.
Citera
2020-04-12, 00:31
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jo, jag misstänker att det första förhöret bygger på en förvirring om var de korsade gatan. Ingen visste detta vid denna tidpunkt, och både Aftonbladet och Expressen hade felaktiga uppgifter som de förmodligen fått från polisen.
Detta kan ha inverkat på resultatet av det första förhöret.
Förhörsledaren kan också ha bidragit.

Noterbart är att NF i detta första förhör endast gått 70 meter mellan möte och skott, men i det andra förhöret som är ett resultat av vallningen har han gått mer än dubbelt så långt.
Ponera att sanningen är att mötesplatsen Sveavägen 44 är korrekt, och att promenaden på 70 meter som blev resultatet av det första förhöret också är korrekt: var hamnar vi då?

Tänk på att det första förhöret är betydligt färskare, och minnesbilden av den gata som han precis korsade kan vara AF kyrkogata.
Om det är som du säger att det är bekräftat att någon befann sig i skyltfönstret vid tiden bör ju NF åtminstone i det avseendet vara pålitlig.

Vem som gått bakom har jag inte klurat ut, men jag tror inte att det var AB.
Kan omöjligen ha varit AB enligt honom själv eftersom han inte varit norr Sveavägen 42.
Båda kan inte ha rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in