Citat:
Ursprungligen postat av
JSelwyn
Det här att polisen eller någon annan "flyttade ner" NF, har nog med vad Lisbet Palme sa, var de korsade Sveavägen och därför kunde det inte ha varit så långt norrut som NF initialt "träffade" paret och sedermera såg mannen som följde efter dem.
Beträffande var paret Palme korsade Sveavägen, så finns det tydligen en osäkerhetsfaktor även där. Även om LP nämnt AFKG. Polisen (och LP?) gjorde bara det antagandet eftersom butiken Sari låg där i krokarna.
Jo, jag misstänker att det första förhöret bygger på en förvirring om var de korsade gatan. Ingen visste detta vid denna tidpunkt, och både Aftonbladet och Expressen hade felaktiga uppgifter som de förmodligen fått från polisen.
Detta kan ha inverkat på resultatet av det första förhöret.
Förhörsledaren kan också ha bidragit.
Noterbart är att NF i detta första förhör endast gått 70 meter mellan möte och skott, men i det andra förhöret som är ett resultat av vallningen har han gått mer än dubbelt så långt.
Ponera att sanningen är att mötesplatsen Sveavägen 44 är korrekt, och att promenaden på 70 meter som blev resultatet av det första förhöret också är korrekt: var hamnar vi då?
Tänk på att det första förhöret är betydligt färskare, och minnesbilden av den gata som han precis korsade kan vara AF kyrkogata.
Om det är som du säger att det är bekräftat att någon befann sig i skyltfönstret vid tiden bör ju NF åtminstone i det avseendet vara pålitlig.
Vem som gått bakom har jag inte klurat ut, men jag tror inte att det var AB.