2020-04-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Risken finns att det faller på HDs nekande. Om man inte tar honom på allvar, och ett par FL försöker knäcka HD. Det finns ju konstigheter: Det skulle förklara att HD visste allt innan hon gick till jobbet. Och hon försa sig till chefen. Hon har suttit häktad tidigare så det är bara att ta upp detta igen. Dock krävs det nästan ett erkännande från HD kan jag tänka. Knepigt detta. Men jag tror vi kommer få se nån sorts fortsättning vad gäller HD.
Det finns absolut konstigheter. HD visste mer, raderade osv. Men om ens det skulle räcka som skyddande av brottsling från en exfru, vet inte jag.
Citera
2020-04-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Det finns absolut konstigheter. HD visste mer, raderade osv. Men om ens det skulle räcka som skyddande av brottsling från en exfru, vet inte jag.
Det räcker om det visar sig att SD besökte henne mordnatten och berättade vad han gjort. Och hon håller tyst.
Citera
2020-04-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet HD det med säkerhet? Det framgår ingenstans.

Nej det är inget som HD säger sig veta något om. Enligt Drottningen av minnesluckor så diskuterade (ex-)makarna inte något om LW eller SD:s 2 (!) förhör dagen innan de skulle åka till USA. De bara packade där på kvällen innan avfärd mot Arlanda senare på natten.
Det är en detalj som HD vet att de inte pratade om eller snarare inte har något minne av att de pratade om. Det är väl normalt för (ex-)makarna Da*idsson att vara på förhör två gånger om dagen och inte något som rubbar deras cirklar.. Däremot verkar de rubbade i huvudet båda två.
Citera
2020-04-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Minns den kommentaren. Någon granne frågade något om var SD fixar med i trädgården och
en annan svarade så, att SD gräver där HD pekar.
Var läste vi nu detta?
Hur ska man kunna komma ihåg var?

Jag minns det också.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det räcker om det visar sig att SD besökte henne mordnatten och berättade vad han gjort. Och hon håller tyst.
NJA 2019 s. 294
Det utgör inte skyddande av brottsling att i polisförhör lämna falska uppgifter till förmån för någon som har gjort sig skyldig till ett brott, när uppgifterna endast kan påverka bevisläget mot den personen.

Edit: Lägg märke till att trådens självutnämnde Legal eagle aldrig har nåt att säga när det gäller just juridik
Senast redigerad av DreamTwister 2020-04-11 kl. 21:51.
Citera
Medlem
Citat:
Du kanske har kläm på detta. Jag vet inte, och om hon kan hävda att hon själv var under hot, vad gäller då? Samtidigt sa MV att HD inte fruktade för att SD skulle ta hennes liv.

Men jag tror inte heller att LW verkligen trodde att han var så farlig.
Citera
2020-04-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
OM hon hade varit på plats kanske hon vetat så mycket att hon kunnat åtalas för skyddande trots att det gällde hennes exman. Men om han alltid löjlade runt och sa än det ena än det andra.... samtidigt måste det funnits ngt värt att radera på hennes telefon.....
Jag lutar ändå åt att även om SD erkänner men säger att HD instiftade, finns det inget som styrker hans historia.

Det skulle väl i så fall vara mordvapnet med HD:s DNA på. Om han gömt det på ett ställe HD inte vet om och kan läcka till polisen om när som helst.
Citera
2020-04-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Nja, det var samma sorts smycken men det ena var guldfärgat (LW:s) och det andra var silvrigt (HD:s).
SD uppger i förhör att han inte visste mer exakt vad det var för material i något av dem...

Så har jag läst det men kan inte hänvisa till rätt sida i aktbilagan.

På senaste eventet där LW, SD och HD var tillsammans med andra hade LW ett privat halsband men däremot öronhängen hon fått av SD men som HD inte hade (eller ens visste om existerade). Det var endast en signal till SD. LW skötte sig hela kvällen. Det stärkte henne. Att hon kunde fortsätta gå på event och umgås. SD krävde/förbjöd henne att göra det.

LW tyckte det var djupt orättvist att hennes privatliv skulle dikteras utifrån vad som kändes bekvämt från SD/HDs sida.

Att avstå från GC om SD/HD var där liksom alla event, GC-kompisar mm.

Varför skall LW bestraffas med att hennes sociala liv beskärs för att SD grymt svikit sin hustru då hon var sjuk?
Citera
2020-04-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
NJA 2019 s. 294
Det utgör inte skyddande av brottsling att i polisförhör lämna falska uppgifter till förmån för någon som har gjort sig skyldig till ett brott, när uppgifterna endast kan påverka bevisläget mot den personen.
Då tolkade jag fel i så fall: Skyddande av brottsling är ett brott enligt 17 kap 11 § brottsbalken. Brottet kan bestå i att man hjälper den som begått ett brott undkomma eller genom att undanröja bevis. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år. Så varför var HD häktad för skyddande av brottsling (förutom mord eller medhjälp till mord) om inte på de grunderna?
Citera
2020-04-11, 21:56
Medlem
Citat:
Risken finns att det faller på HDs nekande. Om man inte tar honom på allvar, och ett par FL försöker knäcka HD. Det finns ju konstigheter: Det skulle förklara att HD visste allt innan hon gick till jobbet. Och hon försa sig till chefen. Hon har suttit häktad tidigare så det är bara att ta upp detta igen. Dock krävs det nästan ett erkännande från HD kan jag tänka. Knepigt detta. Men jag tror vi kommer få se nån sorts fortsättning vad gäller HD.

Det tror jag med! Jag antar att polisen har en bra bild över vem/vilka som sitter med mer info än den/de uppgett i förhören. Så att skotta fram något nytt för att återuppta kontakten med HD tror jag är rimligt att anta.
Jag tror inte att polisen någon gång fått så luddiga svar på sina frågor som HD gett dem. Undantaget livsstilskriminella.
Citera
2020-04-11, 22:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Då tolkade jag fel i så fall: Skyddande av brottsling är ett brott enligt 17 kap 11 § brottsbalken. Brottet kan bestå i att man hjälper den som begått ett brott undkomma eller genom att undanröja bevis. Straffet är böter eller fängelse i högst ett år. Så varför var HD häktad för skyddande av brottsling (förutom mord eller medhjälp till mord) om inte på de grunderna?
Fråga dig snarare varför hon friades från sagda misstankar?
Citera
2020-04-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Fråga dig snarare varför hon friades från sagda misstankar?
De saknar bevis tror jag. Jag tror inte att det beror på att hon är tekniskt friad pga att man bevisat att hon är fullständigt oskyldig. Men visst har du en poäng. Enligt åklagaren kvarstår inga misstankar alls. Hon påstås vara friad från alla misstankar. Men jag är en misstänksam jävel - jag tror inte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in