2020-04-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Säkerligen vill han bli fri. Men då lär han knappast överklaga en friande dom.

Men vad har ovanstående scenario med skyddande av brottsling att göra?

Det verkar verkligen inte alls gå in hos många (de flesta) i tråden: det är inte i sig ett brott att ha kännedom om att någon annan har begått ett brott.

Om du med säkerhet har vetskap om att din partner begått ett mord, så innebär ju det skyddande av brottsling om du inte berättar om din vetskap och därmed hjälper brottslingen att undkomma samt hjälper till att städa undan ev spår (storstädningen). Det senare är ju svårt att bevisa, men det förra är inte svårt om man kan bevisa att hon hade klar kännedom om vem som dödade LW, dvs SD.
Citera
2020-04-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Nej, att hållhaken bara skulle vara skyddande av brottsling, känns klent. Men om SD skulle komma m att HD var med eller hennes far, eller anstiftan, skulle han då kunna bevisa det?

Kanske släpper han en bomb efter HovR, men... Jag tror att hade han kunnat sätta dit bara HD så hade han redan gjort det.
Absolut hade han gjort det. Men han kan inte sätta dit henne för att ljuga om sin vetskap just nu om att han har mördat LW, då åker han ju dit själv. Får han livstid även i Hovrätten - och han surnar till på HD för att hon börjar skita i besöken ex.vis - då kanske han inte bryr sig utan sätter dit henne genom att erkänna mordet och att berätta vad HD vet. Allt verkar möjligt i denna historia.
Citera
2020-04-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Åh, nej.

Nu kommer det mkt uppgifter som jag inte minns att jag har läst. Visserligen kan jag inte påstå att jag har läst alla konversationer eller förhör.

Stämmer det att de använt HDs säng? Jag minns dotterns säng.

Smycket; menar du att L*ena skulle ha använt HDs smycke??
Och att hon sedan krävde ett likadant?

Jag vet att jag läst att de skulle ha haft likadana, den ena silver, den andra guld. Men att L*ena skulle ha haft på sig HDs smycke känns helt... jag vet inte vad jag ska tänka här...

Har du aktbilaga?

Nja, det var samma sorts smycken men det ena var guldfärgat (LW:s) och det andra var silvrigt (HD:s).
SD uppger i förhör att han inte visste mer exakt vad det var för material i något av dem...

Så har jag läst det men kan inte hänvisa till rätt sida i aktbilagan.
Citera
2020-04-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om du med säkerhet har vetskap om att din partner begått ett mord, så innebär ju det skyddande av brottsling om du inte berättar om din vetskap och därmed hjälper brottslingen att undkomma samt hjälper till att städa undan ev spår (storstädningen). Det senare är ju svårt att bevisa, men det förra är inte svårt om man kan bevisa att hon hade klar kännedom om vem som dödade LW, dvs SD.

Vet HD det med säkerhet? Det framgår ingenstans.
Citera
2020-04-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet HD det med säkerhet? Det framgår ingenstans.
Nej. Det är bara min absoluta övertygelse. Så nej, det vet vi inte.
Citera
2020-04-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det känns ju som det hänger ihop med det som HD sa, nämligen att SD inte tvättade sina kläder speciellt ofta. Och nu har vi även sett (genom NA.se´s ögon) honom i Tingsrätten, i samma kläder varje dag. Man har också sett i vilket kaos han bor i FUP. I flera omgångar.

Lite väl äcklande blir det när man slår ihop allt man läser.

#TeamÅsaHiding

Han är verkligen i behov av en hygientekniker. Kanske han kom på det när han, eller om det var HD, som bjöd in till storstäd inkl. golvbrunnsrengöring.

Någon som vet ifall Davidssons barn fortsatt är omhändertagna?
Citera
2020-04-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, jag tror inte heller att SD skulle finna sig i en fällande dom. Han har ju hävdat i snart två års tid nu att han inte har något med brottet att göra, och ingenting har väl egentligen förändrats sedan 2018 om man ser till bevisläget.

Frågan är väl snarare hur åklagaren gör om domen går henne emot. Kommer hon i så fall att överklaga till hovrätten, eller finner hon sig då i tingsrättens beslut att SD inte är skyldig? Vad tror ni?

SD är redan fastkrokad av både den mycket duktiga KammarÅklagaren Åsa Hiding och hennes lika duktiga kollega Tessan.

Team / Åsa Hiding
Duktigt jobbat flickor

Mvh / @JokerMannen
Citera
2020-04-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut hade han gjort det. Men han kan inte sätta dit henne för att ljuga om sin vetskap just nu om att han har mördat LW, då åker han ju dit själv. Får han livstid även i Hovrätten - och han surnar till på HD för att hon börjar skita i besöken ex.vis - då kanske han inte bryr sig utan sätter dit henne genom att erkänna mordet och att berätta vad HD vet. Allt verkar möjligt i denna historia.
OM hon hade varit på plats kanske hon vetat så mycket att hon kunnat åtalas för skyddande trots att det gällde hennes exman. Men om han alltid löjlade runt och sa än det ena än det andra.... samtidigt måste det funnits ngt värt att radera på hennes telefon.....
Jag lutar ändå åt att även om SD erkänner men säger att HD instiftade, finns det inget som styrker hans historia.
Citera
2020-04-11, 21:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
OM hon hade varit på plats kanske hon vetat så mycket att hon kunnat åtalas för skyddande trots att det gällde hennes exman. Men om han alltid löjlade runt och sa än det ena än det andra.... samtidigt måste det funnits ngt värt att radera på hennes telefon.....
Jag lutar ändå åt att även om SD erkänner men säger att HD instiftade, finns det inget som styrker hans historia.
Jag håller med, var skulle dom "bevisen" isf finnas? Allt av intresse tycks ju oåterkalleligt raderat på mobiler etc.
Citera
2020-04-11, 21:35
Medlem
Citat:

Risken finns att det faller på HDs nekande. Om man inte tar honom på allvar, och ett par FL försöker knäcka HD. Det finns ju konstigheter: Det skulle förklara att HD visste allt innan hon gick till jobbet. Och hon försa sig till chefen. Hon har suttit häktad tidigare så det är bara att ta upp detta igen. Dock krävs det nästan ett erkännande från HD kan jag tänka. Knepigt detta. Men jag tror vi kommer få se nån sorts fortsättning vad gäller HD.
Citera
2020-04-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Tänk om det är felstavat och de egentligen skulle stå varann?
Testa den tanken...

Ja det är ju självklart det var menat som varann. Vad skulle varan vara liksom.
Citera
2020-04-11, 21:39
Medlem
Citat:
Håller helt och hållet med dig! Tyvärr också i att några djupare sidor av SD får vi inte kläm på. Är hela han hal som en tvål eller saknas det djup? Flinande kåtbock bara? Känslan så här långt är att när han tappat kontrollen över LW brast något, och han hade en övertro på att han skulle överlista polisen och inte åka dit. Men mordet känns så fruktansvärt onödigt.

Det är väl så en person med megalomani reagerar antar jag. Tänk bara på företeelsen att SD var ute efter en kram när han blev utsläppt av polisinspektören efter ett förhör. Att ens yppa något dylikt i den situationen är bevis på en skev självkänsla och en total brist på sociala skills.

Men nu blir det till att kartlägga HD:s starka sidor. Som tidigare sagts idag så är det ju faktiskt HD som gynnas mest av att både LW och SD (om han blir dömd) är borta ur hennes liv. Kanske är HD inte så anfrätt av psykisk obalans som vi trott?
Hon jobbar fortfarande och umgås med en klick geo-cachare så energi verkar finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in