2020-04-11, 21:17
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Alltså det där är även skrämmande..

Man har ju givit tillåtelse att använda sig av "djur-varianten", säkert helt ok och fungerar som det skall..

Men, något säger mig nog att det inte är så ofta djur blir nersövda, jmf med människor. Därav tror jag detta är en ytterst kortsiktig lösning, för om mitt antagande stämmer så är lagret på "djur-propofolet" litet.

Man kan ju hoppas att häst/ko/elefant-varianten är koncentrerad som satan så en sådan dos räcker till 100 människo-doser, eller nåt.
Citera
2020-04-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Du kan inte räkna ministater som t.ex. San Marino och Andorra förstår du säkert själv.

Sverige ligger på 8e plats sett till döda per miljon invånare.
Antalet döda är en dålig parameter. Antal som söker vård är mer statistiskt signifikant.
Citera
2020-04-11, 21:18
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Grekland klarat sig bra (ekot 11/4)
Men inte Italien. Konstigt. De har liknande samhälle, många äldre. Vad kan detta bero på? (Förutom stark karantän mm)

Grekland stängde tidigt.
Italien har mest problem i norr. De har faktiskt klarat det ganska bra i andra delar.
Citera
2020-04-11, 21:19
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Du kan inte räkna ministater som t.ex. San Marino och Andorra förstår du säkert själv.

Sverige ligger på 8e plats sett till döda per miljon invånare.

per capita i detta fall är ingen bra jämförelsemetod och du belyste det själv genom att be oss bortse vissa länder för att de var för små.

Det är antalet i förhållande till befolkningstäthet per region i ett land som är intressant
Citera
2020-04-11, 21:20
Medlem
Den humanistiska stormakten Sverige

Sweden has not only the highest rate of fatalities per capita, but also the total death toll is higher than that of all the other Nordic countries put together. As of April 10, Sweden has 86 Covid-19 fatalities per one million of population, while Finland has nine, Norway 20, and Denmark 43. (The US has 47, and Russia 0.5 Covid-19 fatalities per one million, respectively).

The elderly and the poor
The authorities have been repeating for weeks that the paramount aim of their strategy is to protect the elderly. But 40 percent of all victims were infected in homes housing them. And while no testing has been provided to the personnel taking care of these elderly, the virus has reached one third of Stockholm nursing homes. The vast majority of Covid-19 deaths in Sweden corresponds to people aged over 70.

In addition, according to a Swedish associate professor in anaesthesiology and intensive care, Dr Mats Eriksson, “Numerous patients released from hospitals then die at home, untested, and get the diagnosis of unspecified pneumonia.” He also noted “There is an instruction in Stockholm that suspicious deaths caused by Covid-19 shall not be further tested and therefore not included in the statistics. Yet, they should be put in a death-bag marked ‘Infected.’”

Sweden was, according to EU statistics, the country in Europe with the lowest number of curative care beds in hospitals. Other measures affecting the elderly is that all planned operations (e.g. cancer, etc.) have been canceled. The number of operations decreased by five thousand during the previous week alone.

Further measures detrimental to the elderly’s odds partly consist in new instructions to doctors as to how to prioritize the selection of patients to be treated in intensive care units. Clearly, patients of a biological age 8o or over should not be prioritized. The same regarding people 70-80 years old who have a significant disease in more than one organ system. Neither should people aged 60-70 who have similar failure in more than two organ systems be eligible for intensive care.
Källa: RT
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Oj förlåt att jag störde i er lilla tävling, men jag trodde inte man fick räkna med dem som låg högre i Sverige enligt döda/befolkning på extremt kort tidsaspekt. Sorry!

Tror du kan inse själv att det inte är rimligt att jämföra med länder vars population är mindre än en svensk småstad? Herregud, att man ens ska behöva förklara något sådant. Trodde det var 18 års gräns här...
Citera
Medlem
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3079482/coronavirus-china-not-safe-while-covid-19-continues-spread
Kinas motsvarighet till Anders Tegnell är ej så optimistisk.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Den här läsningen får mig att tänka på bilderna från främst Kina men även Iran och Italien.

Ja, folk som trillar ihop o dör på gatorna. Obehagligt

https://www.youtube.com/watch?v=M22KUUeZxak
Citera
2020-04-11, 21:21
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Alltså det där är även skrämmande..

Man har ju givit tillåtelse att använda sig av "djur-varianten", säkert helt ok och fungerar som det skall..

Men, något säger mig nog att det inte är så ofta djur blir nersövda, jmf med människor. Därav tror jag detta är en ytterst kortsiktig lösning, för om mitt antagande stämmer så är lagret på "djur-propofolet" litet.

Ganska vanligt att söva djur. Många operationer ex.vis.
Djuret människa är inte så olikt andra djur. Ofta används samma mediciner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Intressant hur en epidemiolog sågar ideen om att uppnå flockimmunitet enbart bland unga.

Gideon Meyerowitz-Katz epidemiologist Sydney, Australia

"If 70 percent of your population is infected with a disease, it is by definition not prevention. How can it be? Most of the people in your country are sick! And the hopeful nonsense that you can reach that 70 percent by just infecting young people is simply absurd. If only young people are immune, you'd have clusters of older people with no immunity at all, making it incredibly risky for anyone over a certain age to leave their house lest they get infected, forever."

https://www.sciencealert.com/why-herd-immunity-will-not-save-us-from-the-covid-19-pandemic
Så för att uppnå immunitet för att inte smitta ned befolkningen så måste vi först smitta ned hela befolkningen..
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Det underlättar fram till vaccin, eller vill du smitta ner riskgrupperna? De med relativt sett riktigt taskiga odds mot sjukdomen.

Uppenbart att du inte förstod vad epidemiologen skrev
Citera
2020-04-11, 21:22
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej håller med, parametrarna känns väldigt osäkra. Men poängen är att värdet på dem kommer vara i princip samma för alla (i-länder åtminstone). Men att någon antivirala mirakelmedicin dyker upp den närmaste tiden känns väldigt osannolikt. Ingen kan vänta flera år på vaccin.
Vad man tror och tycker blir till syvende og sidst en läggningsfråga ...och en trosfråga.

Jag tänker absolut inte slå vad om något, men nog känner jag mig rätt säker på att läkarkåren rätt snabbt lär sig vilka behandlingar som är värdefulla. Och jag känner mig rätt säker på att de ansvariga myndigheterna kommer att godkänna mediciner i expressfart. Personligen hoppas jag dock att man inte lika lättvindigt godkänner vacciner.

Och när det väl finns antikroppsscreening tillgänglig, så kommer det vara mycket lättare för myndigheter och regeringar att släppa efter på kontrollen och låta smittan ha sin gång.

Därför tänker jag mig att Norges och Finlands vägar kan vara klokt valda (bara de då, så småningom, vågar acceptera tillräckligt aktiv smittspridning). Därmed ser jag Sveriges valda väg som lite mera våghalsig. Men nu är vi här. Och det går inte att vända om eftersom den verkliga utmaningen är behovet av intensivvård, och det behovet är en funktion av smittspridningen två-tre veckor tidigare. Och jag är inte alls övertygad om att marknadsliberaler och sossar måste ha fel, vilket ju givetvis faller sig lätt för samhällsomstörtande "konservativa".

Därför hoppas jag att det sker lite mera arbete bakom kulisserna, än vad som rapporteras via massmedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in