Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Nej håller med, parametrarna känns väldigt osäkra. Men poängen är att värdet på dem kommer vara i princip samma för alla (i-länder åtminstone). Men att någon antivirala mirakelmedicin dyker upp den närmaste tiden känns väldigt osannolikt. Ingen kan vänta flera år på vaccin.
Vad man tror och tycker blir till syvende og sidst en läggningsfråga ...och en trosfråga.
Jag tänker absolut inte slå vad om något, men nog känner jag mig rätt säker på att läkarkåren rätt snabbt lär sig vilka behandlingar som är värdefulla. Och jag känner mig rätt säker på att de ansvariga myndigheterna kommer att godkänna mediciner i expressfart. Personligen hoppas jag dock att man inte lika lättvindigt godkänner vacciner.
Och när det väl finns antikroppsscreening tillgänglig, så kommer det vara mycket lättare för myndigheter och regeringar att släppa efter på kontrollen och låta smittan ha sin gång.
Därför tänker jag mig att Norges och Finlands vägar kan vara klokt valda (bara de då, så småningom, vågar acceptera tillräckligt aktiv smittspridning). Därmed ser jag Sveriges valda väg som lite mera våghalsig. Men nu är vi här. Och det går inte att vända om eftersom den verkliga utmaningen är behovet av intensivvård, och det behovet är en funktion av smittspridningen två-tre veckor tidigare. Och jag är inte alls
övertygad om att marknadsliberaler och sossar måste ha fel, vilket ju givetvis faller sig lätt för samhällsomstörtande "konservativa".
Därför hoppas jag att det sker lite mera arbete bakom kulisserna, än vad som rapporteras via massmedia.