Citat:
Ursprungligen postat av
argeneau
Där har du tankefelet. Svält och fattigdom finns i flyktingläger och folk dör inte av att ha tråkigt. Dessutom behöver inte karantän vara sitta inomhus i detta glesbebyggda land. De fattigaste kommer ändå arbeta för de har sådana arbeten. Alla som konsumerar upp sin lön utan att spara fast man kan, är det inte ett dugg synd om. Att överleva en kris handlar inte bara om att ha en powerbank, ficklampa och en påse makaroner i hjälplådan. Har man inte sparat en summa på banken får man skylla sig själv om man har fast jobb och bil. Finns även hjälporganisationer som skulle hjälpa till. Staten har fulla lador, har vi ju hört.
De länder som har lockdown nu organiserar för att få ut käk till de som har det sämst ställt. Grannar handlar åt grannar. Folk är generösa och skänker pengar till organisationer som hjälper. Jag talar bara för Frankrike, då min familj bor där. Varför skulle det vara annorlunda någon annan stans?
Eller jo, här skulle det inte vara så för svensken fattar inte sånt.
Har hört mig för och så är det i varje land med lockdown en solidaritet mellan grannar kvarter och medborgare jag aldrig sett eller hört innan någonsin, vackert ändå.
Sen har du förstås Sverige.... Där låtsas man att allt är som vanligt, och folk skjuter och både misshandlar varandra mitt i en pandemi.