2020-04-11, 20:55
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Där har du tankefelet. Svält och fattigdom finns i flyktingläger och folk dör inte av att ha tråkigt. Dessutom behöver inte karantän vara sitta inomhus i detta glesbebyggda land. De fattigaste kommer ändå arbeta för de har sådana arbeten. Alla som konsumerar upp sin lön utan att spara fast man kan, är det inte ett dugg synd om. Att överleva en kris handlar inte bara om att ha en powerbank, ficklampa och en påse makaroner i hjälplådan. Har man inte sparat en summa på banken får man skylla sig själv om man har fast jobb och bil. Finns även hjälporganisationer som skulle hjälpa till. Staten har fulla lador, har vi ju hört.

De länder som har lockdown nu organiserar för att få ut käk till de som har det sämst ställt. Grannar handlar åt grannar. Folk är generösa och skänker pengar till organisationer som hjälper. Jag talar bara för Frankrike, då min familj bor där. Varför skulle det vara annorlunda någon annan stans?

Eller jo, här skulle det inte vara så för svensken fattar inte sånt.

Har hört mig för och så är det i varje land med lockdown en solidaritet mellan grannar kvarter och medborgare jag aldrig sett eller hört innan någonsin, vackert ändå.

Sen har du förstås Sverige.... Där låtsas man att allt är som vanligt, och folk skjuter och både misshandlar varandra mitt i en pandemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
De flesta som har mer än oss ligger före oss i tiden också

Antalet döda är bara ett mått på hur många smittade som fanns i samhället vid en tidpunkt några veckor tillbaka. Ingenting annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Alla Europas länder utom Sverige har lyckats vända trenden av smittade och döda av corona-viruset.

Sverige är totalt sämst.
Ett fullständigt obegripligt påstående. Alla kurvor pekar uppåt. Utom länder som är så hårt ansatta att de sannolikt närmar sig flockimmunitet i de drabbade områdena.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Märkligt att man inte har rapporterat om detta tidigare?
Trodde i min enfald att det var 80% av lönen man skulle få från första dagen?
"Hur mycket får jag?
Om du är anställd ersätts du med ett schablonbelopp på 700 kronor före skatt.

Om du är egenföretagare ersätts du med ett schablonbelopp på 804 kronor före skatt.

Hur ansöker jag?
Ansök om ersättning för karens på Mina sidor."
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler
Citera
2020-04-11, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Well. Vi är ju långt ifrån sämst i klassen iallafall.

Vi återupptar den diskussionen 14:05 på onsdag..rijjti?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
– Vi har lärt oss att man måste vara väldigt försiktig med att tolka siffrorna som kommer i helgerna, det är ofta eftersläpning då. Inte minst på dödsfallen, det är inte alltid man hinner med att registrera dem under helgerna, säger han.

Första gången han är ärlig.

Han var alltså oärlig när han sa att vi misslyckats att skydda de äldre. Antingen har du missat att han sa det eller annars ljuger du. I båda fallen så framstår du som rejält korkad.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det kanske är svårt att dra några slutsatser om hur ofta just det sker nu men bara en gång är en gång för mycket. Kanske har du nån pålitlig källa? Jag är ingen läkare men starka benso och morfin borde väl vara minimum?

Men självklart. Dom sövs ju ned. Därför man pratar om att det kan bli brist på propofol i Sverige.

Du ser vilket vidrigt fear-mongering den användaren håller på med. Jag blir fan äcklad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Eh. Hur många gånger har du hört talas om de där 114 döda på ett dygn? Jag har nog läst det 200 ggr bara på Flashback.
Ja. Den uppmärksamme förstår att det är utspritt. Men 90% på detta forum är imbecilla. Motsvarande siffra i samhället är väl runt 70%.
Så. Nä, ditt argument håller inte.
Ja, det var en dag som det rapporterades 114 döda på ett dygn. Och ja, det var dödsfall som inträffat några olika dygn, så det var färre än 114 som hade dött just den dagen. Nästa dag rapporterades 96 dödsfall, men alla 96 hade inte dött den dagen. En del hade dött dagen innan. Fattar du?
Citera
2020-04-11, 20:57
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Vi återupptar den diskussionen 14:05 på onsdag..rijjti?

Ptja Kan vi väl göra. Du tror/hoppas vi kommer vara sämst i Europa då alltså? Gått om Belgien, Italien, Spanien, osv? Mörkt.
Citera
2020-04-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Mja, mjo. Alltså det beror ju lite på hur man ser på det. Om vi jämför oss mot länder där man panikartat stängt ner hela ekonomin och tagit astronomiska lån som det kommer ta flera generationer att betala av, då har ju Sverige "gjort det bra". Men den ribban ligger ju också ganska lågt. Jag tycker dock att det är ett misslyckande när vi som nu sorterar ut 80-åringar utan sjukdomar och annat som gör att de inte skulle tillgodogjort sig IVA-vård och att man definitivt skulle kunnat hitta en bättre balans där man både skulle agerat snabbare och dragit i handbromsen lite hårdare för att bygga upp en bättre beredskap som undviker att människor dör i onödan i brist på ordentlig vård. Det är fördjävligt att det just i detta nu ligger människor och dör och att man endast kan erbjuda en Alvedon, alltså inte ens fullgod palliativ vård. Och att myndigheterna inte ser detta som ett problem och inte försöker att sakta ner förloppet ytterligare. Tycker inte det är vare sig beundransvärt eller ens försvarbart ur någon aspekt öht.

Du måste dock komma ihåg att än så länge har vi ingen brist på platser, och ingen har blivit nekad vård av den anledningen. Vi borde ha skyddat äldre bättre, detta är det absolut viktigaste, men även här ligger det väldigt mycket på individen (personalen). Att Sveriges äldreomsorg inte var rustat för en sån här situation kan vi konstatera, men detta är en sjukdom som sprider sig lätt. Att hindra den från att ta sig in där är väldigt mycket lättare sagt än gjort.
Citera
2020-04-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstå att det handlar om att folk är livrädda för att åka in till sjukhus för risken att smittas. Det står just att det dör fler hemma än förra året. Inte att fler dör i hjärtattack.
Hade de åkt in med sina känningar i hjärtat, så hade de fått hjälp eller dött på sjukhus istället för hemma.

Det är åtminstone min tolkning av det hela.

Okej så kanske det var, jag får läsa om det igen. Mina tankar fastnade vid den stackars mannen som inte kunde andas och att ambulanspersonalen beskrev det som att han såg ut som ett monster. Då tänkte jag på dom stackars gamla som inte får komma till sjukhus och undrar då vilken vård dom får på hemmet.
Citera
2020-04-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vi diskutera covid-19

Nej, ni diskuterade faktumet att massa folk dog hemma i hjärtinfarkt i New York.
Det var åtminstone det du svarade på..
Men det är inte lätt för dig att hålla koll på alla dina lögner..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in