2020-04-11, 19:20
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Problemet kan bli som med danmark att regeringen snabt beslutar att ALLA skall ta vaccinet annars så utesluts man ur samhället som danmark nyligen beslutade.

Ja då får man vel flytta isåfall, om man inte vil ta det. Det går alltid att välja.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nej ,jag köper inte det resonemanget, ingen svensk har röstat för att avveckla beredskapslagren ,jag är helt säker på att majoriteten har varit helt ovetande om att så har skett och med ditt resonemang är alltid politiker helt utan ansvar.

Vi styr politikerna. Vill vi spara, så sparar de.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Alla länder i Europa har lyckats bättre än Sverige.
Den svenska regeringen har varit sist på bollen ända sedan dag ett.
Dödligheten per capita ljuger inte.

Man kan undra varför Sveriges politiker inte respekterar sina medborgares liv. Kanske var det när man fick veta att det slog hårt mot 70+ som man såg chansen att få balans i pensionskassorna.
Citera
2020-04-11, 19:21
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Problemet med såna som honom är att det kan dö 1000 om dagen och han hade ändå bara jämfört och relativiserat med allt mer bisarra saker ju högre dödstalen steg för att desperat tona ner:
"Ööjhh spanska sjukan då?"
"Förintelsen var värre och det var inte ens ett virus!"
"Det dör massor i svält"
"Det dör fler i USA"
"Klimatet!"
"Öööhh"
Alltså, om jag förstår dig rätt, så menar du att myndigheten borde förmedla budskapet
"Spanien befinner sig möjligen vid sin peak nu. Därför bör vi räkna med att det totala antalet avlidna kommer att bli i runda tal dubbelt så högt som dagens siffra, dvs nånstans kring 0,1% av befolkningen. Vi bör därför planera för 2.400 dödsfall på relativt få månader i Stockholms län, och kanske dubbelt så många i resten av landet, fördelade på en något längre tidsrymd."
Citera
2020-04-11, 19:21
Medlem
DikTs avatar
Lite komik när SVT rapporterar kritiskt om att Trump minsann vägrar att bära munskydd. Samtidigt som vi har FHM som säger att munskydd är värdelösa. Känns som att det vore läge att koppla ihop de trådarna och ställa några kritiska frågor... Men det är väl reflexmässigt att ta upp kritik mot Trump, även om det då oavsiktligt råkar bli stenhård kritik mot FHM (fast man låtsas inte om det).
Citera
2020-04-11, 19:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Har man mat så klarar man sig. Om nån vill hoppa framför ett tåg eller nåt så är det ett eget val. Eller tror du att PK folk bara dör om de inte får sitta i kungsträdgården o dricka öl, åka skidor i Åre eller trängas på Orust?

Nej jag tror man kan dö av andra sjukdomar. Spelar ingen roll om du har mat. Utan sjukvård dör du i cancer, diabetes, influensa, lunginflammation, minsta hjärtproblem
Citera
2020-04-11, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Speciellt inte de som inte ens kommer dit. Bumpar det här så att alla är klara över var jag står:

Men låt mig säga så här: efter att ha deltagit i ett samtal mellan min gamla mor på 89 år och sjuksköterskan i ASIH-teamet där hen berättade att min mor inte skulle få komma till sjukhuset vid eventuell insjuknande utan man sätter nu redan upp en palliativ behandling utifall att med färdigordinerad medicin där syrgas inte ingår, så är jag ganska så trött på förnekarna och de som trängs i våra stormarknader under påskhandeln för att sedan åka till sina fritidsbostäder.

Det är inte lämpligt just nu för någon att nedspela detta om jag säger så. Iaf inte irl.
… [ Visa mindre ]

Hur deltog du i det mötet. Via länk eller med full skyddsutrustning? Eller både och?
Citera
2020-04-11, 19:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Lol. Vi som i dagsläget sitter likvida eller viktade mot ädelmetaller & ej är belånade kommer tjäna multum när detta är över. Däremot kan bidragstagare, låneslavar och andra människor som levt över sina tillgångar få det tufft men det är ju inte mer än rätt.

Absolut du kommer säker tjäna feta pengar och köpa en egen ö tillsammans med Dana White.

90 procent av oss andra kommer ej kunna göra det.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja då får man vel flytta isåfall, om man inte vil ta det. Det går alltid att välja.

Man kan inte uteslutas ur samhället.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Alla länder i Europa har lyckats bättre än Sverige.
Den svenska regeringen har varit sist på bollen ända sedan dag ett.
Dödligheten per capita ljuger inte.

Om du ska räkna döda per capita så är Vatikanstaten ett skräckexempel och överläget mest utsatt

Man kan inte jämföra detta med döda per capita.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Inspektionen av Stockholms restauranger har påbörjats. Känns som en att det ställs rimliga krav, lär även ha stor effekt på smittspridningen utan att behöva låsa in folk
Mycket bra!

Jag vet inte om det bara känns så, men via massmedia får man lätt intrycket att många Stockholmare har varit generellt nonchanlanta och hänsynslösa. När jag själv var och handlade, i kommunhuvudorten här, så tyckte jag att kunderna betedde sig exemplariskt.

- Vi bor på landet!
Citera
2020-04-11, 19:24
Medlem
DetBlirBraSnarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Så san marino har bättre statistik än Kina om hela landet dör än om det dör 1 promille i Kina?

Eller missförstår jag dig??

Ni som älskar att kika på antalet döda per capita utgår ifrån att ett virus smittar i 10x högre takt i en 10x större population. Så är det inte. Ett land med 10miljoner invånare som är exakt 10x större än landet med 1miljon invånare och befolkningstätheten är exakt lika stor så kommer de ha samma antal dödsfall per dag initialt.

Landet med större population kommer inte drabbas snabbare utan det kommer vara drabbat under en längre tidshorisont. Att t.ex N-Y är så jäkla hårt drabbat beror på att det är så löjligt tätbefolkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in