2020-04-11, 13:18
Avslutad
Nu börjar det i Västra Götaland.

Igår var det 131 inlagda på sjukhus i regionen varav 54 på IVA.

Idag är det 183 inlagda på sjukhus varav 62 på IVA.

Den överlägset största ökningen på endast 1 dygn hittills.
Senast redigerad av trazke 2020-04-11 kl. 13:21.
Citera
2020-04-11, 13:19
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Yes, det man borde säga är stanna hemma eller förvänta dig hårda böter / fängelse, sålänge det inte är en nödsituation.
Man borde stänga det man anser vara farligt område. Då slipper man fängsla och ge hårda böter.
Man skall ge böter till dem som har virushärdarna öppna.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostkupan
Här är en artikel av professorn Annika Linde som kan vara läsvärd om att det inte rör sig om en vanlig influensa.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/expert-coronaviruset-kan-ge-skador-for-livet/

Tror att hela världen nog fattat det nu, även de som förnekade detta in i det sista.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Det behövs regler och lagar, inte rekommendationer!!!
Nja, det finns naturligtvis enstaka sorgliga individer som fungerar så men det gäller långt ifrån alla. Många fungerar tvärtom mycket bättre när de inte tvingas till saker. Det verkar röra sig om personlighetsdrag. Jag har svårt att se varför samhället i stort ska tvingas under slavoket bara för att några få odisciplinerade individer inte klarar av att ta ansvar annat än under tvång, i vilket fall de inte tar ansvar utan bara lyder.

Och lagar fungerar bara om efterföljd övervakas och förbrytelser straffas, vilket kräver en stor arbetsinsats med ännu fler personer som ska vara ute på gator och torg och kontor och övervaka och interagera med misstänkta lagbrytare, kanske sätta handfängelse på dem och transportera dem till finkan och så vidare i all oändlighet. Så återigen en åtgärd som lika väl kan leda till ökad smittspridning.

Du måste tänka som en schackspelare flera drag framåt. Din strategi är inte nödvändigtvis framgångsrik i kampen mot viruset som bara bli glatt över att få ännu fler personer (vakter, övervakare, häktespersonal, städare och så vidare i all oändlighet) att föröka sig i. Det skulle slå tillbaka som en bumerang. Så hur tänker du egentligen?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-11 kl. 13:21.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Du borde nog läsa de senaste studierna om hur stor dödlighet Covid19 faktiskt är, jag har aldrig försökt att relativisera eller förminska det faktum att det dör mängder med människor. Men det finns idag studier från olika håll i världen att säger att de som oftast drabbas är gamla med underliggande sjukdomar samt övriga med underliggande sjukdomar, jag har inte sagt att det inte dör människor i viruset, jag säger att dom som drabbas till största del är personer i riskgrupperna.
Nu finns det vare sig du gillar eller tror på det, statistik som styrker det jag skrev men visst finns det undantagsfall men dödligheten är långt ifrån vad man beskrev för två veckor sedan.

Om du tycker att det jag skriver är fel så får du tycka det, jag tycker att det är fruktansvärt sorgligt att så många människor har och kommer att dö i viruset. Men jag är beredd att lita till de studier som blivit klara och vad dom visar.
Men det betyder inte att ingen kommer dö av viruset, studierna visar vem/vilka som är i riskzonen för att bli allvarligt sjuk och kanske dör av det.
Jag är ingen förnekare överhuvudtaget för att jag lyssnar till nya studier. Det som sker är fruktansvärt och långt ifrån över, men man måste kunna ta till sig ny information och se det för vad det är.

Jag tror inte du kan ta till dig objektiv information. Du selekterar och väljer ut den information som passar dina egna syften. Precis som andra troll i tråden. Skäms.
Citera
2020-04-11, 13:20
Medlem
Citat:
Sverige måste stänga ner snarast, annars kommer det kosta sverige otroligt mycket onödig död och lidande.

Fira påsk idag och ha trevligt men ligga i en respirator två veckor senare med en stor risk att dö, vad väljer du?

Men hur ska vi stänga ner om regeringen inte har befogenhet att göra så? Verkar lite svårare i Sverige att utlösa "lockdown" pga av regelverket....
Citera
2020-04-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Sitter och tittar på scb statistiken på antal döda i sverige fram till 3 April
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Det dör samma antal som tidigare år dvs runt 300 varje dag hela mars till 3 April dvs dagar då flest dött av corona.

De flesta som dör i detta corona är ju personer som ändå skulle dö.
Dör de av viruset eller av annat.
Snart har ju 50% corona i sig och alla som dör av de dör ju inte för de har corona i sig.

Hur fungerar testerna för se om man har covid19 i sig?

Mycket märkligt om det fortsätter dö ca 300 varje dag hela april ut dvs samma som tidigare år.
Varför är det sådan hysteri?

För tidigt att dra sådana slutsatser. SCB sa att det tar ett antal veckor för att få helt uppdaterade siffror.
Den som tror att detta inte kommer påverka våra dödstal, saknar verklighetsförankring.
Sen hur många det blir på årsbasis, det ser vi i efterhand.
Citera
2020-04-11, 13:21
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Rekommendationerna tolkas bevisligen som egot vill tolka de av många.
Sen när någon säger nåt som kan tolkas på nytt så väljer man åter igen att försöka vända på de till egen fördel.
Tex.
Res inte i onödan. Tänk på om din resa är nödvändig.
Självklart kan resan vara nödvändig och då är den ju inte i onödan.
"Vi har ju redan bokat stuga i fjällen."
"Ungarna har väntat på den här resan sen i julas."

Skydda de äldre. Besök inte de äldre.
Dagen efter säger någon att de äldre kan gå promenader och vara utomhus.
"Vi åker och träffar mormor och morfar. Ute går bra."

Håll avstånd. Servering på restauranger ska ske vid bord. Undvik trängsel.
Solen skiner och kompisgänget på 10 pers måste få sin öl på uteserveringen.
De sitter, borden har 50 cm mellan varandra och dom är utomhus.

Var hemma vis minsta tecken på sjukdom och stanna hemma 2 dagar efter du blivit helt frisk.
"Ja är snuvig men de är nog bara pollen."
"Efter som de bara är lite allergi kan ja gå och jobba på mitt äldreboende, speciellt nu när vi är kort om personal."

Aftonbladet tolkar Folkhälsomyndigheten efter frågan om uppgifter om att smittan avtar efter 5 dagar.
Stora rubriker: Folkhälsomyndigheten: Du smittar i ungefär fem dagar.
"Jag har varit hemma 1 vecka nu och är så less. Äntligen kan ja gå och jobba då de bara smittar i 5 dagar."
"Va de inte 14 dagar? Nej nu säger dom 5 dagar."

Det behövs regler och lagar, inte rekommendationer

Kunde inte beskrivit det bättre själv.
I min närhet har jag flera exempel på detta, helt sjukt.
Citera
2020-04-11, 13:22
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nja, det finns naturligtvis enstaka sorgliga individer som fungerar så men det gäller långt ifrån alla. Många fungerar tvärtom mycket bättre när de inte tvingas till saker. Det verkar röra sig om personlighetsdrag. Jag har svårt att se varför samhället i stort ska tvingas under slavoket bara för att några få odisciplinerade individer inte klarar av att ta ansvar annat än under tvång, i vilket fall de inte tar ansvar utan bara lyder.

Och lagar fungerar bara om efterföljd övervakas och förbrytelser straffas, vilket kräver en stor arbetsinsats med ännu fler personer som ska vara ute på gator och torg och kontot och övervaka och interagera med misstänkta lagbrytare, kanske sätta handfängelse på dem och transportera dem till finkan och så vidare i all oändlighet. Så återigen en åtgärd som lika väl kan leda till ökad smittspridning.

Du måste tänka som en schackspelare flera drag framåt. Din strategi är inte nödvändigtvis framgångsrik i kampen mot viruset som bara bli glatt över att få ännu fler personer (vakter, övervakare, häktespersonal, städare och så vidare i all oändlighet) att föröka sig i. Det skulle slå tillbaka som en bumerang. Så hur tänker du egentligen?

Det är bullshut, lagar visar allvaret.

Ser du folk fira påsk i Spanien, Italien,Grekland? Där påsk är den STÖRSTA högtiden på året, som jul är för svenskar.

Men folk stannar hemma och firar eftersom dom inte vill ha böter men också förstår allvaret.

I sverige åker folk till orust och sommarhus i mängder... Ser du skillnaden?
Citera
2020-04-11, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Ja Stockholmare har ju flytt t sina stugor här.
Citera
2020-04-11, 13:24
Medlem
Citat:
Det är bullshut, lagar visar allvaret.

Ser du folk fira påsk i Spanien, Italien,Grekland? Där påsk är den STÖRSTA högtiden på året, som jul är för svenskar.

Men folk stannar hemma och firar eftersom dom inte vill ha böter men också förstår allvaret.

I sverige åker folk till orust och sommarhus i mängder... Ser du skillnaden?

Alla jag känner firar påsk hemma.... Men känner iof väldigt få Stockholmare
Citera
2020-04-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Trots att det e helg. Ja, snart kommer siffror som få trodde var möjliga dyka upp........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in