Jag återkommer till frågan om HD och evt kommande åtal. Två frågeställningar:
(1) HDs märkliga beteende kan förklaras av endera

a) hon eller hennes far eller... är inblandad i handlingen eller direkt anstiftan. Därför tiger hon. SD har detta som hållhake.
(b) hon vet mer, är inte direkt inblandad men hållhaken är konstruerad av SD och handlar om hot mot HD och flickorna när han kommer ut.
(c) annat.
(2) Vad skulle fordras/kunna hända för att få till ett fällande ( i (a) för inblandning och i (b) skyddande)? Att mordvapnet hittas och har viktiga spår kanske? Men om SD plötsligt skulle vända och ange HD, vilken trovärdighet har det? OM han gillar en fälla, borde han väl utlöst den redan?
Jag tycker att det verkar ganska kört att få in HD i mordet. Polisen borde ha vänt på alla stenar där. Dessutom mördar inte de flesta icke- kriminella, så att ytterligare en sådan skulle vara inblandad utan att ha berättat nu är mindre sannolikt ( även om det förekommit).
Skyddande då? Vilket skydd har hon som närstående?
Indirekt är det klart att HD är hotad ( när hon ser vad som hände LW). Om hon hotats direkt ( och det här vi nu sett att SD kunde) hade hon tagit det till polisen då? Jag tänker att det är enda sättet för henne att bli fri, men SD kan ha manipulerat henne att tro att det inte är så.