2020-04-11, 14:36
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Bara för att det muterar så behöver inte ett vaccin vara overksamt. Kolla exempelvis mässlingsvaccinet som tillverkades för bra länge sedan och fortfarande fungerar. Läste en bra artikel om det som jag inte hittar just nu. Men här en som förklarar det någorlunda.

https://www.forskning.se/2011/06/16/masslingsutbrott-aktualiserar-behovet-av-vaccination/

"Finns det risk för att viruset förändras och immuniteten försvinner, som vid säsongsinfluensa?
— Mässlingsvirusets gener har visat sig mutera lika ofta som influensavirusets. De är båda RNA-virus men mutationerna i generna får inte genomslag på mässlingsvirusets äggviteämnen. Tillräcklig forskning har inte gjorts på varför mässlingsvirus inte förändras men den rådande hypotesen är att förändringar inte är förenliga med vissa virus förmåga att överleva. Därför, eller på grund av någon okänd mekanism, förändras inte mässlingsviruset och vi fortsätter vara immuna om vi en gång blivit vaccinerade eller har haft sjukdomen."

Det finns vaccin som gäller för en viss typ av influensavirus, men inte för andra typer av influensavirus också.
Citera
2020-04-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag hittar ingen annan förklaring än att de måste hittat ett effektivt sätt att behandla sjukdomen om dödssiffrar sjunker så snabbt. Kan ju ha å göra att det är helg också visserligen men alla som jobbar inom vården har ju knappt ledigt så det kan inte göra så stor skillnad.

Såhär har det sett ut varje helg utan undantag hittills- nu är det dessutom påsk. Underrapporteringen är total.
På tisdag lär chockerande siffror presenteras.
Precis som efter alla helger hitills.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Det är överflödigt med restriktioner. 17 döda av ett virus per dag är inte en anledning att döda ekonomin. Jag och experterna är eniga.

Efter flera redovisningar under nästa vecka, blir det antagligen ungefär 100 döda idag, inte 17 ?
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Sverige ligger på elfte plats...med 88 döda per 1 miljon medborgare, Schweiz ligger före oss med 116 döda per 1 miljon...

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Det stämmer ju att tabellen säger så. Korrekt.

Men man hoppas ju också att de flesta förstår att i dagsläget så är alla dessa tal indikationer på omfattning och utveckling, men det är definitivt varken exakta siffror eller jämförbara siffror mellan länder.

UK rapporterar bara ”hospital deaths”, Sverige har en känd eftersläpning, Kinas siffror finns det väl skäl att ifrågasätta (om 80 - 90 % av alla nya fall är nyanlända till Kina de senaste veckorna, så blir man ju fundersam), Iran kan man gissa har ganska dålig koll utanför sjukhus i de största städerna och alla har ju dålig koll på om folk dött av eller i covid.

Så, man får ju ta siffrorna för vad de är och använda dem därefter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Frustration och desperation, det är vad som kommer snart.
Härligt när liken staplas på hög som ett empiriskt bevis på samhällets misslyckande.

Vad ville du säga? Och framförallt, hur fan mår du?
Citera
2020-04-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Låter som den där texten är lite väl begränsad till just mässlingsviruset och inte särskilt applicerbart på covid19.

Båda är RNA-virus https://en.wikipedia.org/wiki/RNA_virus

Ska försöka hitta den andra artikeln. Poängen var att även om ett virus muterar, så är det en väldigt liten del som ändras vilket inte gör någon skillnad för själva vaccinet.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Jag tror inte du kan ta till dig objektiv information. Du selekterar och väljer ut den information som passar dina egna syften. Precis som andra troll i tråden. Skäms.
Du är makalös...jag tar till mig information och är inte ett dugg selektiv bara för att jag inte delar din övertygelse, du verkar skvatt galen! skulle jag vara ett troll-skratt-

Jag skrev redan för en vecka sedan(titta bland mina inlägg) att det hade kommit rapporter om att insjuknade som tillfrisknat och testats negativa till Covid19, återigen blivit smittade men att man inte visste vad det berodde på och att man arbetade efter olika teorier till vad som har hänt. En av teorierna var att de personer som blivit smittade igen hade blivit det pga att viruset hade återaktiverats efter en tid.
Jag skrev några inlägg om detta och länkade till källan, anledningen var en diskussion om flockimmunitet där alla som inte tyckte att det var en bra idé blev idiotförklarade.
Jag är öppen för ny information och följer efter bästa förmåga det som skrivs och rapporteras om Covid19, men att föra en diskussion med personer som envist vägrar förstå att situationen förändras är nästan omöjlig utan att bli kallad det ena efter det andra.
Och idag så skrev MSM om just detta om att ett förhållandevis stort antal blivit återinfekterade och nu så undersöker man orsaken till detta. Det verkar på dig som att du inte kan acceptera att dödligheten sannolikt är betydligt lägre än vad man tidigare trodde, vilket är en positiv nyhet men det förändrar inte det faktum att massvis av gamla och sjuka människor kommer att dö i smittan.

Här kan du läsa om att personer återinfekterats om du till äventyrs skulle känna dig mottaglig för vad jag förmodar är ny information för dig.
Det finns fall som tyder på att immunitet inte uppnås
Det finns nu flera fall som tyder på att detta antagande inte är sant. Vissa rapporter från Japan och Kina verkar tyder på att denna immunitet inte uppnås.

KÄLLA.Aftonbladet.(Se länk) skrolla ner i chatten till ANNA SJÖGREN 13:24
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

KÄLLA.Sveanews.Reuters(Se länk)
https://sveanews.com/2020/03/16/kan-du-fa-coronavirus-tva-ganger-hur-lange-ar-du-immun-efter-att-du-tillfrisknat-fran-covid-19/

Video med reportage om återinfekterade.(Youtube)(Se länk)
https://www.youtube.com/watch?v=wbFX5-Dou_4
Senast redigerad av Corona-Ezpecial 2020-04-11 kl. 14:47.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Det är överflödigt med restriktioner. 17 döda av ett virus per dag är inte en anledning att döda ekonomin. Jag och experterna är eniga.
Kan inte du vara så vänlig och sluta med dina retsamma dumheter? Det räcker nu.

Hur gick det förresten med den där förbannade åreresan du gnölade så mycket om för ett tag sedan? Hoppas den frös inne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
”Inga egentliga åtgärder”?

98% av svenskarna har ändrat sitt beteende. Gränsen är i praktiken stängd. Karensdagen slopad likaså sjukintygen efter 14 dagar. Folk är permitterade, varslade eller jobbar hemifrån. Evenemang inom idrott och kultur är inställda, hotell- och restaurangnäringen lider svårt på grund av avsaknat underlag och människor har inte träffat sina anhöriga i riskgrupper på månader.

Vad menar du egentligen?

Viss krigströtthet råder såklart utan Let's Dance och när man inte längre kan springa ut och in på vårdhemmen som man vill. Men tur att man i övrigt kan leva på som vanligt.
Citera
Medlem
RIP. 19 vårdpersonal har avlidit i UK i corona.

https://news.sky.com/story/coronavirus-19-health-workers-have-died-in-uk-with-covid-19-11971879?dcmp=snt-sf-twitter
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Coronavirus muterar dessutom lätt vilket kan vara bra eller dåligt. Det kan bli dödligare och angripa yngre men också mutera till förkylningsvirus som snurrar runt jorden i evighet. Det senare är bättre för viruset, hög dödlighet ger långsammare spridning.

Nej, det muterar inte lätt i jämförelse med andra virus, (t.ex vanlig säsongsinfluensa).

Däremot är det korrekt att hög dödlighet missgynnar SARS-COV2, då det försvårar spridning. Så ändå tur för oss att dödligheten bara ligger på enstaka promille, nu när hela mänskligheten håller på att bli infekterade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Haha så sant! Och dom fattar inte heller att dessa 17 st förmodligen bara är eftersläpningar från andra dagar.
Ja, i praktiken så har det återuppstått folk under påsken enligt vanlig historisk modell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in