2020-04-11, 08:59
Avslutad
Flera goda vänner som vill byta upp sig lägger nu ut sina bostäder. I mitt område såljs fortfarande för samma kvmpris som innan. Dvs runt 100k. Lyckas man sälja nu kan man ha fantastiskt köpläge om ett par månader när folk har gått utan jobb ett tag.
2020-04-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vem betalar för amorteringspausen, menar du?

Det är inte för att du inte har miljonlån som du inte räknas, utan för att det inte riktigt är full fart i tankemaskineriet.
Ja vem betalar för bankernas uteblivna inkomster? Pengar växer inte på träd som bekant men skattebetalarna är en aldrig sinande brunn.
2020-04-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det görs insatser även för hyresgäster kan jag notera. https://www.dn.se/nyheter/sverige/allmannyttan-i-goteborg-ingen-som-inte-klarar-hyran-ska-vrakas-under-coronakrisen/

Att ta bort ett amorteringskrav är ingen kostad. Att sänka hyran är en ren kostnad som någon annan måste betala. Vad tänker du med?

Det handlar om att få igång ekonomin igen så att till exempel hyresgäster har pengar att konsumera för.

Vilket "hjälppaket"? Det finns inget sådant mer än att amorteringarna tas bort tillfälligt.

Äpplen och bananer hörrö. Amorteringsfrihet är ingen kostnad.

Dessutom ska du tacka din lyckliga stjärna att du inte äger något då stora värden riskerar att gå förlorade för bostadsägarna. Det kommer inte att bli någon kompensation för eventuell värdeminskning direkt.

Man får inte låna till taknocken längre som tur är.

Var har du fått det ifrån?
Att ta bort ett amorteringskrav är ingen kostnad?

I vilken värld då? Eftersom du inte fattar nåt om ekonomi är det ju ingen ide men försök förstå begreppet alternativkostnader och försök sätta dig in i vad de pengarna kunnat tjäna om du hade fått dom

" Att ta bort ett amorteringskrav är ingen kostad."
Ja herregud, för många mindre kreditgivare är det en total katastrof
2020-04-11, 11:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Måste säga ändå, jävligt intressant att vi fick en dubbeltopp och sedan ner på stockholms marknad - via husmask. Corona slog verkligen till i ett perfekt stadie för en klassisk vändning.

Ja, marknaden hade just konsoliderat och fått lite fart uppåt igen när corona slog till. Nu går marknaden mot 5-års lägsta vilket innebär att inget nytt kapital byggts upp för bostadskarriärister på väldigt lång tid, kanske den längsta i modern tid?
2020-04-11, 11:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att ta bort ett amorteringskrav är ingen kostnad?

I vilken värld då? Eftersom du inte fattar nåt om ekonomi är det ju ingen ide men försök förstå begreppet alternativkostnader och försök sätta dig in i vad de pengarna kunnat tjäna om du hade fått dom
Nej, det är ingen kostnad. Ytterst trivial kunskap.
Och du kunde inte heller visa hur det var en kostnad.

Alla som grunnar kan begrunda följande lilla exempel:
* Jag har en skuld på 1.1 MSEK. Jag har 500 kSEK på bankkontot och fasta tillgångar på 1.5 MSEK. Mina nettotillgångar är är 1.5 + 0.5 -1.5 = 0.5 MSEK

* Jag amorterar 100 kSEK. Jag har därefter 400 kSEK på bankkontot och skulden har minskat till 1.4 MSEK. Mina nettotillgångar är är 1.5 + 0.4 -1.4 = 0.5 MSEK

Dvs mina nettotillgångar har inte minskat det minsta. Inga kostnader fanns.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
" Att ta bort ett amorteringskrav är ingen kostad."
Ja herregud, för många mindre kreditgivare är det en total katastrof
Nej. De lever som alla andra kreditgivare på räntenetto. Inte på amortering. Du irrar runt på slagordsnivå.
2020-04-11, 11:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ingen har säkert jobb.
Nämn en sektor utöver kanske kända livsmedelsvarumärken som sitter säkert...
Bara massa skitsnack från dig CC.
Alla drar ner.
Många jobbar på som vanligt. I stort sett hela offentlig sektor är igång som vanligt.
Sedan är så gott som alla som jobbar med fou och underhåll av SW igång som vanligt. (Jag känner folk som jobbar på Ericsson. 0 pers är permitterade/varslade och de jobbar övertid).

De som är berörda av corona begränsar sig till de som baserar verksamheten på sociala kontakter in person. T ex kultur.

EDIT:
Ja, så har en del produktion stannat tillfälligt.
2020-04-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, det är ingen kostnad. Ytterst trivial kunskap.
Och du kunde inte heller visa hur det var en kostnad.

Alla som grunnar kan begrunda följande lilla exempel:
* Jag har en skuld på 1.1 MSEK. Jag har 500 kSEK på bankkontot och fasta tillgångar på 1.5 MSEK. Mina nettotillgångar är är 1.5 + 0.5 -1.5 = 0.5 MSEK

* Jag amorterar 100 kSEK. Jag har därefter 400 kSEK på bankkontot och skulden har minskat till 1.4 MSEK. Mina nettotillgångar är är 1.5 + 0.4 -1.4 = 0.5 MSEK

Dvs mina nettotillgångar har inte minskat det minsta. Inga kostnader fanns.

Nej. De lever som alla andra kreditgivare på räntenetto. Inte på amortering. Du irrar runt på slagordsnivå.
Och alla som grunnar på om du är en fåntratt eller inte har beviset här.

Att svenska banker levt på 'räntenetto' som du så fint kallar det, dvs bostadslån, är väl ingen nyhet för någon. Nu menade jag inte privatpersoners kostnader utan kreditgivarnas. Om du tagit en liten paus innan du skrev sitt svavelosande inlägg hade du fattat det. Självklart är det inte kostnad för låntagaren ha ha. Jesus

Men hur mycket 'räntenetto', dvs bostadslån, vilket är det enda som kommer i fråga här, har någon annan än de tre största bankerna i Sverige?

Hur mycket 'räntenetto', dvs bostadslån, har Lendo? Känner du nån som har bostadslån, förlåt 'räntenetto', hos BankNorwegian? SverigeKredit? Kreditly?
Senast redigerad av Alpoxen 2020-04-11 kl. 12:04.
2020-04-11, 12:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Många jobbar på som vanligt. I stort sett hela offentlig sektor är igång som vanligt.
Sedan är så gott som alla som jobbar med fou och underhåll av SW igång som vanligt. (Jag känner folk som jobbar på Ericsson. 0 pers är permitterade/varslade och de jobbar övertid).

De som är berörda av corona begränsar sig till de som baserar verksamheten på sociala kontakter in person. T ex kultur.

EDIT:
Ja, så har en del produktion stannat tillfälligt.

Men det är nu ja.. snälla tänk lite längre framåt. Sälj baserar sig jättemycket på sociala kontakter och sälj är kopplat till alla branscher. Precis som stora projekt är kopplat till sociala kontakter.

De kanske jobbar övertid nu men desto fler som konkar desto mindre efterfrågan blir det på ALLA tjänster.
Senast redigerad av BlackRockInc 2020-04-11 kl. 12:08.
2020-04-11, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Flera goda vänner som vill byta upp sig lägger nu ut sina bostäder. I mitt område såljs fortfarande för samma kvmpris som innan. Dvs runt 100k. Lyckas man sälja nu kan man ha fantastiskt köpläge om ett par månader när folk har gått utan jobb ett tag.

Vad händer om man säljer nu och förlorar jobbet strax efter? Innan man köpt.

Man säljer inte sin enda bostad i kriser.
Senast redigerad av BlackRockInc 2020-04-11 kl. 12:08.
2020-04-11, 12:18
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Hur många har sålts och när skedde de försäljningarna? Det är en snabbt utveckling så om man hade visning och skrev kontrakt i mitten av mars så är det inte längre samma situation om man kommer ut på marknaden nu efter påsk.
2020-04-11, 12:25
Medlem
Citat:
Risken är väll att dom helt enkelt inte får bostaden såld. Enligt mäklarna så är det fler som prompt vill ha sin nuvarande bostad såld innan dom skriver på för den nya. Detta i sig brukar pressa priserna en smula.
Tror många kommer dra tillbaka sina annonser inom kort... vilket rent statistiskt faktiskt rent statistiskt kommer hålla prisbilden uppe.
2020-04-11, 12:35
Avslutad
Citat:
Vad händer om man säljer nu och förlorar jobbet strax efter? Innan man köpt.

Man säljer inte sin enda bostad i kriser.

Detta är personer var chans att få sparken pga corona är ungefär lika sannolikt som att en supermeriterad läkare, polis eller lärare skulle få det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in