2020-04-10, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De flest kurvor brukar ha en ganska brant initial ökning och sedan långsamt avtagande "svans". Så 3000-4000 avlidna fram till sommaren i Sverige är att vänta. Sedan kommer det finnas spridning hela tid som sannolikt ökar i frekvens under nästa höst-vinter-vår i hela Europa.

Vi kommer sannolikt ligga nära flockimmunitet i stora delar av sverige till sommaren. De som för det jobbigt i höst är de länder som stängt ner helt.
Citera
2020-04-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Citat av skribenten Windchester i diskussionen "Vad fan händer (blev det inte värre än så här)???":

- Jag jämförde inte med någonting. Jag anser att siffrorna är katastrofala i sig själva.

Givetvis kan du hitta andra fenomen som har krävt ännu fler dödsoffer. Jag jämförde tidigare detta med Hasse och Tage's "Spik i foten".

Men visst kan man jämföra med andra länder. Sveriges siffror är inte smickrande i jämförelse med dom flesta länder. Vad har Japan gjort rätt som Sverige har gjort fel? Vad har Ryssland gjort rätt som Sverige har gjort fel?

Är svårt att jämföra mellan länder när alla länder redovisar corona döda så olika....

Vissa länder gör skillnad på död i corona och död med corona andra gör det inte t ex....
Citera
2020-04-10, 23:18
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Börjar folk verkligen tro att Coronaviruset nu är på väg att försvinna i Sverige och att den största faran är över, eller är det bara jag som ser fler och fler idioter på Facebook!?
Tror man att det är över bara för att Tegnell tjatat om sin utplanade kurva och att någon påstått att det kommit fram något mindre fall i Stockholm!?
HALLÅ IDIOTER! Det har knappt börjar i övriga landet!
Det här kommer att hålla på i flera månader!
Piken kommer i bästa fall att komma i lutet på maj eller början av juni men inte ens då är det slut!

Ja Herr Ania, detta är faktiskt bara början och de som är tillsatta för att skydda oss kan inte utföra sin uppgift. SKANDAL!
Citera
2020-04-10, 23:18
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Förmodligen inte, men spridningen lär ebba ut efter ett tag. Det är vida känt att virus trivs bäst i kyla, så även coronavirus.

Dock gäller detta inte COVID-19 för det är ingen influensa utan en pandemi. Denna pandemi kommer att fortgå under hela året.
Citera
2020-04-10, 23:19
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyserSozemdf
Hittar inte ett klockrent svar på nätet så prövar hära då jag vet att vi har en del kunniga. Om en person haft covid och varit symptomfri i 7 dagar förklaras sen som icke smittsam, egentligen redan efter 2 dagar, men vad är sannolikheten för att den individen ändå är smittsam?

Söker du på internet så hittar du en artikel
som anger i medel 20 dar efter "tillfrisknande".
Den som var smittsam längst tid var 37 dar.
Citera
2020-04-10, 23:20
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rbtswllwin
Vi kommer sannolikt ligga nära flockimmunitet i stora delar av sverige till sommaren. De som för det jobbigt i höst är de länder som stängt ner helt.

Så du tror att 8 miljoner människor genomgått infektion av såpass allvarlig art till sommaren att de utvecklat stadigt med antikroppar?

Det låter helt orimligt.
Citera
2020-04-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Flere har kanskje dødd på aldershjem eller i sitt eget hjem, uten å komme på sykehus?

Jo såklart.

Men finns det siffror på hur många som har dött på sjukhus (med vård) och hur många som har dött hemma eller på äldreboende (utan vård)?

Det låter ju som att vi ligger bra till med IVA-platser.. men är det bara för att många inte ens får komma in?
Citera
2020-04-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hur har Danmark värre siffror än Sverige? Sverige kommer att i slutändan att ha de värsta siffrorna per miljoner invånare.
Då förutsätter du ju att andra länder hamnar i läget där dom jagar viruset och inte som nu när det är tvärtom i hela Europa och USA? Kommer kräva oanade resurser för först måste man få kontroll och sedan så måste man även hålla kontrollen tills vaccin är på plats. Själv tror jag inget demokratiskt land utom möjligen Norge, Schweiz har råd att hålla den kontrollen över tid.

Bara en gissning från mig såklart men jag tror att alla länder kommer öppna upp istället och köra just vår linje inom en månad. Man har helt enkelt inte råd och då väljer man bort äldre äldre som det ju kallas mot produktion. Gränserna lär hållas stängda men inrikes så gissar jag det är dit vi är påväg.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Trump nämner återigen Sverige som ett skräckexempel. Kanske har han rätt men deras sätt att bekämpa corona är nog inte att ta efter:
https://youtu.be/OSIrQBGfUtw

Trump har :

-Öppnat plånboken..
-Kallat in näringslivet för att bidra..
-Stationerat ut militären för att hjälpa till..
-Håller dagliga PK`s under denna pandemi.., är tillgänglig..
-Retar upp allierade, när man "raidar" Kinesiska exportörer på sjukvårdsartiklar..
-Säkert mer, som jag inte minns just nu..

Jag får nog det bestämda intrycket att han är på bollen, för sitt folks hälsa och välbefinnande !
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
https://youtu.be/KQaNdTKQyLY

Ett av de viktigaste klippen jag har sett angående hur kina är som land. Hur diskriminerande och smutsig deras sätt är .
Gör att man vill bojkotta allt kinesiskt i framtiden.

6:00 min in i klippet, slagsmålen är inte ens från Kina. Dessa finns redan på Youtube och är från USA, särskild den från 6:22, har sett den förr.

Trovärdigheten sjönk som en sten iaf.
Citera
2020-04-10, 23:22
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men vi kommer nog få leva med stängda gränser mot Sverige ganska länge. För vi kommer ses som Nordens och Europas pesthål.

Det jävligaste är att det kommer slå ut en stor kaka av den lilla industri vi har kvar.
Socipatsossarna inser ej att det faktiskt finns de som bryr sig vem de köper av.
Citera
2020-04-10, 23:22
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle.baumgarth
Hur kommer det att det nu dör färre människor i sverige i MARS 2020 än under mars i medeltal under åren 2015-2019 ?

Är detta en medialögn som så ofta, (för att sälja nummer/skaffa vissa arbete ?)

Nej. I det hårt coronadrabbade Stockholm har antal döda per vecka nästan fördubblats, enligt SCB:

Citat:
Så många dog i mars – jämfört med tidigare år

I det hårt drabbade Stockholm syns en tydlig ökning i slutet på mars. I Stockholms kommun dog 330 personer den 21 till den 31 mars, jämfört med 178 döda samma period 2019 och 218 döda år 2018.

https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/sa-manga-dog-i-mars-jamfort-med-tidigare-ar/

Så detta är ingen medialögn. Detta är äkta.

Statistik från SCB bevisar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in