2020-04-10, 23:03
Avstängd
Trump nämner återigen Sverige som ett skräckexempel. Kanske har han rätt men deras sätt att bekämpa corona är nog inte att ta efter:
https://youtu.be/OSIrQBGfUtw
Senast redigerad av Slaskfarsan 2020-04-10 kl. 23:06.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Har du ingen koll alls på vad som händer utanför Sverige den senaste månanden?
Över 3.5 MILJARDER människor är i fungerande LOCKDOWN.
Å andra sidan dör det en del folk där med. Men visst, dödligheten är säkert lägre i en del av de länderna. För tillfället alltså. Släpper de på lockdownen innan viruset är utrotat KOMMER ju smittspridningen komma igång igen
Citera
Medlem
Hittar inte ett klockrent svar på nätet så prövar hära då jag vet att vi har en del kunniga. Om en person haft covid och varit symptomfri i 7 dagar förklaras sen som icke smittsam, egentligen redan efter 2 dagar, men vad är sannolikheten för att den individen ändå är smittsam?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Fasen vad det går åt helvete i många länder ändå. Kollade just på UK, Frankrike och Belgiens siffror. Vilket mörker. Italien där man haft lock-down över en månad fortsätter det öka nya fall varje dag.

Verkar gå åt helvete för majoriteten. Sedan har vi ljusglimtar som Finland och Norge här i Norden, som man bara kan hålla tummarna inte börjar öka drastiskt dom också.
Citera
2020-04-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jo, jag har mat så jag klarar mig ett tag. Blir det över ett halvår ligger dock även jag risigt till. Ett halvår är inte ens i närheten av vad som skulle krävas och fortfarande upprätthålla ett fungerande samhälle

Jag tycker ni alarmister ska ta det säkra före det osäkra.
Håll er inne i 10 år.
Bara för säkerhets skull.
Det klarar ni.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Fullständigt meningslöst inlägg i total avsaknad av fakta och relevans.
Svenskar kommer vara lika välkomna när detta är över som innan inom turismen.
Allt annat är kvalificerat skitsnack.
Men vi kommer nog få leva med stängda gränser mot Sverige ganska länge. För vi kommer ses som Nordens och Europas pesthål.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det är så här man gör för att slippa en obehaglig statistik gällande COVID-19.

Det är väl förståeligt att räkning av döda blir bristfällig vid pågående pandemi, detta lär gälla alla länder. Frankrike verkar för övrigt duktiga med att rapportera in dödsfall på äldreboenden.

Efter utbrottet är över lär vi kunna estimera hur många som egentligen avlidit av sjukdomen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Möjligheten finns men är nog liten. Tar man just bussar så borde det inte finnas en ända chaufför i tjänst i Sthlm vid detta laget om det smittat så pass. Nu ska det ju rulla enligt ordinarie tabell med så inte lika trångt. Har man inga symptom så hostar man ju inte heller. Pratar man inte med någon så andas man genom näsan vilken verkar filtrera mycket så nej buss och tåg är inga stora problem tror jag.

Restaurang är däremot lite livligare för man sitter ju sällan tyst där. Pratar man med lite kraft i rösten så flyger partiklarna längre ut och hostar man till så blir det ju rena molnet runt en i några sekunder.

Många smittades i invandrartäta områden i början för att vi har lite olika kulturer. Vi Svenskar håller oss undan sjuka av just rädslan att smittas. Känner några Somalier och där gör dom tvärtom. Blir någon sjuk så kommer hela släkten på besök och det skall ordnas och donas vilket ju i sig inte är något jag egentligen tycker är fel men det är lite galet ur Svensk synvinkel och på smittsamma sjukdomar som detta så är ju vårt resonemang mer logiskt.

Om det stämmer att bara max 10% i Sthlm utsatts för viruset så kommer det komma tillbaka men troligen så kommer kraften avta lite hela tiden då alla fall majoriteten visat sig utveckla lite antikroppar efter att ha haft viruset. Våra medmänniskor som befinner sig i riskzonen att dö av viruset kommer få hålla sig hemma väldigt länge som det ser ut idag.

Vissa smittar ju utan symtom? Jag hoppas du har rätt. Blir väl att avvakta och se vad som händer helt enkelt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hur vet du att din familj skall klara sig i denna pandemi?

Det vet jag inte, men siffrorna talar för det? Kan inte heller säga helt säkert att jag överlever promenaden till ICA utan att bli påkörd vid övergångsstället.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Guldstandarden är att stänga med hård karantän ASAP.

I nuläget håller jag väl med dig. Smittan är så utbredd att det inte är någon idé.
Jo det hade säkert varit bäst, problemet är väl gissningsvis att allvaret ofta inses när det redan är för sent
Citera
Medlem
Lyssna inte på Trump (fake news) enligt Tegnell så har han en släkting där nere som han pratat med i telefon. Läget är stabilt!
Citera
2020-04-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag vet detta.
Men det dödar ju all meningsfull debatt.
Man debatterar enbart FÖR de redan frälsta.
Man vinner ju inte över någon tveksam med den taktiken.

Håller med, jag tycker dock att jag har en balanserad syn på detta.
Men jag har blivit kallad jävla mördare, för att jag inte håller med de värsta domedagsprofeterna.

Jag inser att man kan se på hela denna situationen på olika sätt, men har svårt att tro att någon här, inklusive mig själv, sitter på facit. Det kanske är just det som gör folk så oroliga.

Även om det inte verkar så på sättet vissa uttrycker sig, så tror jag att alla innerst inne vill Sveriges absolut bästa.
Förutom vissa utländska troll förstås..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in