2020-04-14, 12:09
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Hon har gjort det i en annan tråd. De har fått enorma löneökningar på senare år.

Länka då, en som jag känner jobbat i 35 år och har nu 31000 i grundlön.
Citera
2020-07-01, 21:01
Medlem
Exakt det här som är tragiskt med utvecklingen i Sverige

En kille under 25 år kan få ut bättre lön än en lärare och ändå ha sd åsikter och bete sig som en redneck

Ända hoppet är. It entréprenörer där man får ut bra lön, jobbar på kontor och slipper alla byfånar som pratar om skotrar och hembränt samt älgjakt

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=5081794
Citera
2020-07-01, 21:31
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen

En kille under 25 år kan få ut bättre lön än en lärare och ändå ha sd åsikter och bete sig som en redneck

Ända hoppet är. It entréprenörer där man får ut bra lön, jobbar på kontor och slipper alla byfånar som pratar om skotrar och hembränt samt älgjakt

Tillgång och efterfrågan. De senaste åren har inträdeskraven på Lärarlinjerna gått ner, ingen vill ju jobba som lärare och vara kaozfjortizz-vakt till en lön som är skrattretande..
Citera
2020-07-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Tillgång och efterfrågan. De senaste åren har inträdeskraven på Lärarlinjerna gått ner, ingen vill ju jobba som lärare och vara kaozfjortizz-vakt till en lön som är skrattretande..

Det är inte fråga om tillgång och efterfrågan. Till gruvorna i norr blir man anställd om man känner någon som jobbar där. Kraven är löjligt låga - vissa som jobbar där kan ingenting. Detta är fråga om ren korruption.

Nu är gruvorna nästan uttömda och det kommer snart att bli en hel del alkisar med "ont i rukken" där uppe, men frågan är lika aktuella på många andra ställen. Folk som inte kan någonting blir anställda till löner som är långt över marknadsmässigt pris.
Citera
2020-07-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen

Det finns efterfrågan på lärare!! De ska ha mer lön för att de lär ut något till människor så att de kan klara av att läsa och skriva
Citera
2020-07-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Länka då, en som jag känner jobbat i 35 år och har nu 31000 i grundlön.

https://skolvarlden.se/artiklar/rektorn-jag-har-inte-rad-att-anstalla-ratt-larare
Citera
2020-07-03, 00:16
Medlem
Citat:

https://skolvarlden.se/artiklar/nya-larare-far-hogre-lon-aldre
Citera
2020-07-03, 00:37
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Det är inte fråga om tillgång och efterfrågan. Till gruvorna i norr blir man anställd om man känner någon som jobbar där. Kraven är löjligt låga - vissa som jobbar där kan ingenting. Detta är fråga om ren korruption.

Nu är gruvorna nästan uttömda och det kommer snart att bli en hel del alkisar med "ont i rukken" där uppe, men frågan är lika aktuella på många andra ställen. Folk som inte kan någonting blir anställda till löner som är långt över marknadsmässigt pris.

Vad snackar du om? Vad menar du med att folk som jobbar i gruvan inte kan någonting?
Är du helt väck i skallen?
Citera
2020-07-03, 08:55
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
https://skolvarlden.se/artiklar/rektorn-jag-har-inte-rad-att-anstalla-ratt-larare

Jaha då hoppar vi från SSK till lärare, hoppsan va fel det blir ibland
Citera
2020-07-03, 09:00
Bannlyst
Citat:
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra

Du studerar därför att du är en mupp. Det gäller de flesta unga. Ni studerar därför att ni väljer den banan på en gång därför att det är så pass enkelt. Ni är ganska lata. När ni åldrat lite och börjat bli lite mer cyniska, då kommer ett visst ifrågasättande. Det är bra, bättre om det kommit tidigare bara.

Allt är inte ert eget fel. Ni kan skylla på era föräldrar också samt på skolan och massmedia som drillar er in på högskola och universitet.
Citera
2020-07-03, 09:02
Medlem
Citat:
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra
Skaffa dig en riktig utbildning innan du startar en snyft tråd, seriöst vad är det för jävla mupp utbildning du har gått, är det receptionist du tänker bli.
Citera
2020-07-03, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Skaffa dig en riktig utbildning innan du startar en snyft tråd, seriöst vad är det för jävla mupp utbildning du har gått, är det receptionist du tänker bli.

Är projektledning inte riktigt jobb? Tror projektledarna på LKAB har säkerligen det dubbla lönen eller garanterat 5000-10000 mer, vore tokigt annars

Receptionist definitivt inte men hellre det än att jobba i gruva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in