2020-04-10, 20:39
Medlem
Därför att gruvarbetaren stannar på den lönen. Ifall du pluggar, är duktig och gör karriär så plockar du 50-60 när du är 50 plus, viss skillnad...
Citera
2020-04-10, 20:41
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra

Jag är sjuksköterska och tjänade 610' före skatt förra året. Känns som att du har lite fel uppfattningar om löneläget.
Citera
2020-04-10, 20:45
Medlem
Citat:
Förekommer det självmord eller självmordstankar på ditt jobb inom industrin?

Har inte jobbat på industrigolvet på många år nu.

Självmordstankar, det vet jag inte. Alkoholism, eller gräns på alkoholism, var väldigt vanligt.
Citera
2020-04-10, 20:51
Medlem
Fanndiss avatar
Många tycker nog att det finns andra värden än att tjäna några tusenlappar extra. Jag säger inte att pengar är oviktigt, men många skulle inte alls trivas nere i kolmörka gruvgångar.
Och sen så finns det ju inte gruvjobb på alla håll i landet heller, det är väl mest längst upp i norr?
Alla vill inte bo i Kiruna eller Gällivare. Särskilt inte människor som gillar storstadsliv. Eller som är känsliga mot kyla...
Och nog är det tur att olika människor tänker olika, tänk om alla som skulle blivit läkare skulle tänkt så här "Äh, varför skall jag bli läkare? Enklare att börja på LKAB, och så får jag ett par tusen MER i månaden! Nu lämnar jag Lund och drar flyttlasset till Kiruna, och tvingar pojkvännen med mig".
Så skulle vi inte haft några utbildade läkare.
Citera
2020-04-10, 21:05
Medlem
IRMEs avatar
Nu har man väl inte 20k netto som ingenjör särskilt länge, om man ens går in så lågt. Taket är betydligt högre för ingenjörer och man kan utvecklas i den riktning man intresserar sig för, jag antar att arbetare inom gruvindustrin snabbare slår i något slags tak.

Jag är ingenjör och på mitt jobb erbjuds jag ~3 månadslöner i bonus om jag levererar riktigt bra under vissa förutbestämda villkor. Det tror jag knappast man får i gruvan.

Men visst, det låter som ett riktigt bra jobb om man bara vill jobba och inte utbilda sig, oklart varför folk knarkar så jävligt dock.
Citera
2020-04-10, 21:11
Medlem
Citat:
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto

Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.

Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället

Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra

Jag har full respekt för gruvarbetare, skulle aldrig vilja byta. Tjänar 42 000 innan skatt i månaden som jurist inom staten.

Har jobbat inom industrin men skulle aldrig vilja tillbaks dit. Enormt tungt och slitsamt och i mitt fall var det dåligt betalt.

Hade typ 17000-18000 innan skatt i grundlön vill jag minnas (lägsta enligt kollektivavtal i mitten på 2000-talet). Efter skatt hade man en elva tolv tusen i handen, plus mycket mindre semester än som tjänsteman.

Det värsta var 6 skiftet när man var tvungen gå upp 4.30 på morgonen. Kvällsskiftet från 14-22 var mycket bättre för mig. Man fick dessutom ob efter 18. Nu som tjänsteman kan man börja klovkan nio om man känner för det.
Senast redigerad av Christianbadass 2020-04-10 kl. 21:22.
Citera
2020-04-10, 21:18
Medlem
Kan det vara såhär att ett kontorsjobb är mer bekvämt än att jobba på gruvan.

Att jobba på gruvan är väldigt monotont, kanske tråkigt I längden men att det måste göras. Man känner sig inte uppskattad då alla har fullt upp att jobba. Snacket på personalrummet består säkerligen mycket av SD snack och motorer.

Jobbar man på kontor kan man ta kaffe nästan nästan som helst, man sitter bekvämt och det som känns stressigt handlar mer om att hinna formulera texter och siffror.

Anledningen varför jag själv inte vill jobba på gruvan handlar nog mer för att jag skulle aldrig klara av att göra något monotont och stå ut med ointelligenta människor som skriker och gormar om man gör något fel. En cynisk arbetsplats där alla bara pratar om hur mycket materiella saker de har och skall köpa, vill fan inte hörs någon pratar om ditt senaste köp av snöskoter och att denna gång blev det en Polaris
Citera
2020-04-10, 21:20
Medlem
Tropicalss avatar
För att dom jobbar i en fucking gruva.. that's why.
Citera
2020-04-10, 21:33
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Vilket land tänker du att du ska flytta till för att få ihop ynka 20000 efter längre studier?

Har dragit några år i gruvan och det fungerar som så att skaderisken är inprisad i lönen. Har sett arbetsplatsolyckor med invalidisering som följd tre gånger på fem år.
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Ok tack då vet jag. Det visste jag inte. Tur att man inte är gruvarbetare då eftersom vi som tillför nåt i samhället tjänar betydligt mer.
Runt 60000 på en månad när man legat på jour, så jävla värt när man kan köpa sig lycka.
Citera
2020-04-10, 21:37
Avstängd
Dom får INTE Doppa Mycket o i Många - FÖÖR DET FINNS INGA BRUUDAAR DÄR

Nu när Rånartjänst lagt ner finns det ännu färre kvinnojobb - dock har de fortfarande
Tjyvskatten o Fartkamerorna
Citera
2020-04-10, 21:38
Medlem
Som nämnts tidigare så är det oftast låg grundlön och saftig OB och skifttillägg som gör att lönen blir hög. Löneutvecklingen är dock obefintlig och även om mycket av arbetet är automatiserat så förekommer det många tunga och farliga arbetsmoment. När allting flyter på som det ska så är industrijobb soft men när det skiter sig så förväntas de utföra riktigt grisiga arbetsuppgifter.

Har ni varit på LKAB-gruvorna eller Aitik, allting är stort, bullrigt och skitigt.
Citera
2020-04-10, 21:44
Medlem
Märks att många i den här tråden aldrig har satt sin fot på en industri!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in