Citat:
Ursprungligen postat av
Labanochapelsinen
Till min avund mår jag inte bra då jag hör att en gruvarbetare som jobbar i tex Kiruna eller Gällivare får ut 25 000-27 000 netto och här står man och utbildar sig till bla strateg, projektledare och kommunikatör och får säkerligen böja mig att kanske få över 20 000 netto
Varför är det så att alla som jobbar på gruvan eller industrin överhuvudtaget tjänar så mycket mer? För mig förstår jag inte varför dessa gruvarbetare pratar om att utbilda sig till lärare eller ingenjör om de ändå har så bra lön redan.
Kan någon förklara för mig varför gruvarbetaren tjänar mer än alla andra och varför de vill därifrån? Det är förjävligt att sjuksköterskor tjänar så dåligt som tillför mycket för samhället
Jag har en släkting som förlorade jobbet inom gruva pga heorin och det känns oklart idag varför man börjar knarka om man tjänar så otroligt bra
Jag har full respekt för gruvarbetare, skulle aldrig vilja byta. Tjänar 42 000 innan skatt i månaden som jurist inom staten.
Har jobbat inom industrin men skulle aldrig vilja tillbaks dit. Enormt tungt och slitsamt och i mitt fall var det dåligt betalt.
Hade typ 17000-18000 innan skatt i grundlön vill jag minnas (lägsta enligt kollektivavtal i mitten på 2000-talet). Efter skatt hade man en elva tolv tusen i handen, plus mycket mindre semester än som tjänsteman.
Det värsta var 6 skiftet när man var tvungen gå upp 4.30 på morgonen. Kvällsskiftet från 14-22 var mycket bättre för mig. Man fick dessutom ob efter 18. Nu som tjänsteman kan man börja klovkan nio om man känner för det.