2020-04-10, 17:38
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I USA är nu Covid-19 den vanligaste dödsorsaken. Anders Tegnell fick frågan om det kunde vara så i Sverige också.

Hans svar var han inte tyckte det var en bra fråga, det var helt ointressant tyckte han.
Som vanligt förvanskar du vad han säger?
Varför?
Citera
2020-04-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag klagar inte.
På min nya aktieportfölj ligger jag i dagsläget 140 tkr plus.

Jag tittar ut från min balkong med en GT o konstaterar att tragedin inte berör mig.

Löfven har gjort ett gott jobb med att behålla det sociala lugnet. Vi får hoppas det håller i sig. Och de fattiga i slummen dör med värdighet i tysthet.
Vackert!
Glädjer mig åt att det finns fler som uppskattar både det ena och det andra och speciellt en GT, även dagen efter den stora dagen!
Citera
2020-04-10, 17:39
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
"För att tala klartext: Ingen som dör i Covid-19 hemma kommer att ingå i dödsstatistiken, eftersom deras Covid-19-sjukdom aldrig har verifierats.

Även om den läkare som utfärdar dödsbevis och skriver dödsorsaksintyg faktiskt skulle misstänka att dödsfallet orsakats av coronaviruset, kommer det aldrig att kunna bevisas."

Nu har du lite fel. Du kanske har missat det
eller inte hängt med.

Man gör ju samkörningar mellan registret för avlidna med registret för positivt testade. Det informerades det ju tydligt om från bland annat FHM för ett tag sedan.
Här har man ju också sagt att vårt system med personnummer kommer att ge oss den mest exakta statistiken för hur många som dött dom varit smittade (oavsett var eller hur de dött).
Citera
Medlem
Vi ligger på en imponerande 30.plats på worldometer antal test. Hade vi inte pengar i ladorna???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det stämmer inte. Dom som klarar sig bäst och även blir mist sjuka, om dom ens insjuknar, är barn i förskoleåldern. Dessa har det mist utvecklade immunförsvaret och blir normalt sjuka av lite av varje, som vuxna ofta undgår.

Leder mig till att tro att det ÄR cytotoxisk storm som dödar folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
De har kommit fram till attt de kommer kunna skala upp till 500 000 men inte mer, vilket Drosten inte bedömer kommer räcka för smittspårning. De kommer därför sluta testa brett då det är meningslöst. Finns på ARD, orkar inte leta upp länk.

What is ARD? I’ve never heard the acronym before. I can’t find any information about them stopping.
Citera
Medlem
Sverige drygt 900 döda, Finland drygt 50.

Det är med andra ord värt att offra liv för att få kasta in ungarna på skolan och kunna sitta på en uteservering o njuta av en kall, vill skicka ett stort tack till de som offrat sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Det är alltid intressant med andras åsikter i diskussioner. Vad vore en diskussion annars?

Jag kan förstå att du har svårt för det, forumets egenutnämnda expert på dessa frågor. Som jag har uppfattat det, verkar du vara den enda användaren i hela tråden ingen orkar ta på allvar.
Jag har aldrig påstått mig vara expert.

"Den enda användaren i hela tråden ingen orkar ta på allvar" kan jag direkt avfärda, min inkorg är fullsmetad av privata meddelanden från mer eller mindre upprörda domedagsepidemiologer som bland annat tycker att jag "förstör stämningen", men även delar ut skällsord och till och med rena hot.
Citera
2020-04-10, 17:41
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nu har du lite fel. Du kanske har missat det
eller inte hängt med.

Man gör ju samkörningar mellan registret för avlidna med registret för positivt testade. Det informerades det ju tydligt om från bland annat FHM för ett tag sedan.
Här har man ju också sagt att vårt system med personnummer kommer att ge oss den mest exakta statistiken för hur många som dött dom varit smittade (oavsett var eller hur de dött).

Klart att man gör det långt i efterhand, men det är ju därför FHM's rapporter om döda per dag plus eftersläpning har skiljt sig markant jämfört med vad c19.se har rapporterat till exempel.

Då är det ju en logisk förklaring att man har inte kunnat rubricerat dödsorsak riktigt.
Citera
2020-04-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Men varför säger experter/forskare mf från samtliga håll runt om i världen att Covid har mycket högre dödlighet än en influensa? ljuger dom är eller har dom bara fel?

Problemet med Covid-19 är att folk jämför antalet döda. Det som spelar någon roll är med vilken HASTIGHET ett virus sprider sig och dödar.
Covid-19 förminskas eftersom folk bara jämför dödstalen, vilket är som att jämföra äpplen och päron.
Covid19 med restriktioner jämförs med säsongsinfluensa utan restriktioner.
Därför kommer de som tycker att åtgärderna är överdrivna alltid kunna hänvisa till tidigare influensor och visa att dödstalen för denna inte är högre än för andra.
Men vad hade hänt utan åtgärder??

https://youtu.be/n4no04822NQ
Citera
2020-04-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Skrev jag något om huruvida dina åsikter var rätt eller fel? Vill minnas att jag skrev att du hade mycket åsikter utan att verka särskilt påläst, vilket lätt kan bli lite farligt och kontraproduktivt (vill du att jag specificerar detta kan vi göra det i PM?).

Din summering är vad den tillgängliga datan från det italienska civilförsvaret (https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Report-COVID-2019_2_aprile.pdf) säger. Sedan existerar givetvis undantag, åt olika håll.

Om du nu vill fortsätta tjata om influensan så är problemet med covid-19 att det saknas hos immunitet och vaccin, vilket betyder att de riskgrupper som under influensaperioder är vaccinerade mot just influensan blir 100% mer sårbara mot denna sjukdom. Där har du en skillnad. Eftersom hela befolkningen saknar immunitet blir sedan spridningen stor, vilket självklart ökar risken för tidigare nämnda riskgrupper. Där har du ytterligare en skillnad.
Kan du italienska. 1.2 % dödlighet med 0 bakomliggande sjukdomar. Jag sa att 1.4 var i Wuhan och då hånskrattade du åt mig och kallade mig alarmist.

Om 60 % blir smittade innan immunitet så komma alltså lite drygt 360 000 dö i Italien.. Det är en vanlig influensa.
Citera
2020-04-10, 17:43
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Karantän är effektivt.
tvångsplacera folk med feber så smittan stannar utanför samhället is da shit.

Vill man bli av med smittan så finns medel, vill man ha tid i tvn så låter man det spridas

Det tar veckor innan man märker någon effekt av en karantän, om man märker någon effekt alls. Se Italien.

Siffrorna från Kina är total bullshit. Att antal fall skulle gått ned från flera tusen per dag till typ 0 på några dagar. Total mörkläggning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in