2020-04-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Coronaviruset är nu den främsta dödsorsaken i USA enligt en amerikansk läkare, rapporterar Daily Mail.

Dr Maria Danilychev i San Diego har tagit fram en graf som visar att viruset, som skördar 1 970 dödsoffer per dag i USA, nu ligger bakom fler dödsfall än såväl cancer (1 641 dödsfall per dag) som hjärtsjukdomar (1 774 dödsfall per dag).

Enligt svenska Folkhälsomyndigheten går det inte att göra någon liknande jämförelse i Sverige. Detta då man ännu inte vet hur många av de som avled av coronaviruset som hade covid-19 som primär dödsorsak. (Aftonbladet)

Det är ingen som har corona som primär dödsorsak. Corona dödar ingen. För att man ska kunna dö av corona krävs det att kroppen har slitits ner av något annat. Alltid när man säger att människor dör av hög ålder så är det ju något konkret som har dödat dem. Någon funktion som har brustit. I dagsläget är det förhållandevis ofta andningen.
Citera
2020-04-10, 15:24
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Jasså? Men vrf kan vi ej fira påsk med nära och kära då om dödligheten bara är 0.1 på ej riskgrupper???? Jag har redan länkat data ifrån wuhan men den duger ej för er förnekare.

Nära och kära kanske tillhör riskgruppen?
Citera
2020-04-10, 15:25
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Varför vill du införa det nu när det börjar plana ut? Tegnell har redan sopat banan med alla andra länder.
Sverige har bara 11:e plats i antal döda/miljon.
Det är förstås imponerande med tanke på hur hlesbefolkat Sverige är, vi borde vara 11 från slutet snarare. Det verkar osannolikt att vi klättrar mycket högre än topp 10. Imponerande höga dödstal i alla fall, det kunde ingen annan än Tegnell överträffat.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Jag vidtar åtgärder och har därmed minimal risk att bli smittad eller smitta.
Bara idioter lallar på som vanligt i dessa tider.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja tittar man på frågespalten i Expressen, Aftonbladet, SVT så förstår man att folk har svårt att uppfatta rekommendationerna, föreskrifterna. Det är så gott som nästan alla frågor om vad som gäller då, här i morgon om en vecka osv. Tom på PK med FoHM och c: o anar man en osäkerhet inför de rekommendationer de kommit med.

Det är så luddigt så det är kontraproduktivt. Och det kommer bli farligt mycket farligt med den sortens inställning till att folket förstår, när de inte gör det.

Ja. Enklare med klara restriktioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp, men läkarna visste fortfarande inte hur länge. Allt från några månader till ett år, stod det ju. Man önskar ju att det vore för livet. Annars måste man springa på vårdcentralen och ta om vaccinet två-tre gånger om året resten av livet. (Eller - i alla fall personer över en viss ålder samt de sjukliga.)

Annars måste det till en verkligen världsomfattande vaccinering sedan när vaccinet kommer, så att vi utrotar det en gång för alla.

Hur många virus har världen lyckats utrota med vaccinering?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Om de bagatelliserar skulle väl knappast 98% ändrat sitt beteende med alla de åtgärder och restriktioner jag nyss beskrev som följd?

98% av Sveriges befolkning sitter väl knappast och lyssnar på Da Vinci och kompani i denna tråd? Faktum är att domedagsepidemiologerna bara blir färre och färre, men alltmer rabiata.

Ändrat beteende men inte tillräckligt.
Citera
Medlem
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-southkorea/south-korea-reports-recovered-coronavirus-patients-testing-positive-again-idUSKCN21S15X?il=0&fbclid=IwAR2AyuAkaled9_5oLkug8G xt8qCNSGY6BNQ2IjNGMTyfvy2QBNxZiu8XCAI

Lycka till med flockimmuniteten!
Citera
2020-04-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det verkar ju löna sig. Sedan som Danmark de ligger ju inte långt efter oss i dödsfall. Fastän de har infört mycket mer extrema åtgärder.

Det här kommer ju bli något som man kommer diskutera i åratal. Vilken metod som var bäst. I Danmark kanske det är fler just nu som tar livet av sig än brukligt t.ex. Fler företag går under osv.

Det är det stora problemet just nu.
Många länder har olika strategi, och hoppas att de valt rätt väg.
När tom Trump börjar oroa sig för Sverige, så är det tydligt att han inte heller är säker på att de valt rätt väg. Han har aldrig brytt sig innan.
Jag är absolut inte säker på att Sveriges väg är bra, men ingen kan veta förrän efteråt hur det gick.

Egentligen kommer det kanske ta 10 år innan vi vet. När man kollar på överdödlighet, medellivslängd osv om 10 år, så kan man nog se alla effekter av detta.

Jag hoppas verkligen Sverige har valt rätt väg, för nu är det för sent att backa tror jag. Och jag tycker vi borde gått på en mer Safe linje..
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Är Zopiklon ett av dem läkemedeln?

Jag uppfattade att de läkemedel hon talade om (läkemedelsverket) var smärtstillande, och sövningsmedel (när man ska läggas i respirator). Men Indien är ju en storproducent av just vissa ingredienser i många av de medel som används i intensivvården. Men vet inte om Zopiklon ingår i dessa?

Edit: och antibiotika.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Ja, lite klantigt formulerat. Men sanningen är att de flesta som reser just nu åker till just fritidsstugor. Var tror du de åker annars?
Jaså?

Citat:
Folket flockas – mitt i pandemin: ”Olyckligt”
Underrubrik på Expressens framsida (går ej att kopiera, aktiverar länken):
Ön överfylld i påsk - trots reseavrådan

https://www.expressen.se/gt/folket-flockas-mitt-i-pandemin-olyckligt/

Sluta försöka gjuta olja på vågorna - du slänger bara mer bensin på brasan.
Citera
2020-04-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det är ingen som har corona som primär dödsorsak. Corona dödar ingen. För att man ska kunna dö av corona krävs det att kroppen har slitits ner av något annat. Alltid när man säger att människor dör av hög ålder så är det ju något konkret som har dödat dem. Någon funktion som har brustit. I dagsläget är det förhållandevis ofta andningen.
Som vanligt måste ni försvara ngt när man ej ens ställt frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in