2020-04-10, 14:31
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Socialstyrelsen:

Vi har nu 1001 disponibla intensivvårdsplatser.
Cirka 20% (200 st) är icke-belagda.
Intensivvårdad just nu: 469 st

Hur räknar Socialstyrelsen?

1001 IVA-platser med 80% beläggning innebär 200 lediga platser, inte 532 st!!!!!

Det finns människor med andra sjukdomar som också använder intensivvårdsplatser.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det fanns ingen kapacitet eller juridiskt stöd att göra så.

Dessutom så ville man inte skapa panik eller göra sig till åtlöje ifall det hela inte är speciellt farligt.

???

Det är ju så som viruset spridits över hela klotet.

Genom sina uppmaningar gjorde dessutom WHO viruset flygburet. Det skall dom ställas till svars för.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det är väldigt bra men det jag reagerade på var att det redan är slut på de vi brukar använda.. redan alltså.. och då har "bara" Stockholm kaos.. vi i resten av sverige får väl bli slagen med en gummiklubba när det är dags för respirator.

Såg i en film att i Sydkorea är det krav att sjukhusen har bl.a. skyddsutrustning i lager för minst 30 dagars förbrukning.
Jämför med Svea rike.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Socialstyrelsen:

Vi har nu 1001 disponibla intensivvårdsplatser.
Cirka 20% (200 st) är icke-belagda.
Intensivvårdad just nu: 469 st

Hur räknar Socialstyrelsen?

1001 IVA-platser med 80% beläggning innebär 200 lediga platser, inte 532 st!!!!!

Det är rekordmånga inlagda på iva just nu för andra åkommor än Covid-19. (Eller så har de testat negativt alternativt inte testats alls. Fundera gärna på hur det påverkar statistiken över döda i Covid-19...)
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Förra helgen skulle vi ju ha över tusen döda per dygn i Stockholm den här helgen - var ju vad man hörde unisont i den här tråden. Den ena hade tjusigare beräkningar än den andre. Märkligt.

Sitter man hemma i källarn 24/7 365 dagar om året är det nog jävligt gött om hela Sverige också sitter inlåsta och mår dåligt.

Har sagt det förr och säger det igen.

En jävla lockdown behövs inte i Skåne, vi hanterar denna kris perfekt. Vi håller avstånd och går inte ut på onödiga sociala tillställningar. Vi sitter hemma. Låser dom Stockholm så skiter jag i det, men resten av Sverige kan vara öppet som det är
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Oj så tråkigt

Är man så jävla dum får man ju skylla sig själv:

"70 smittade av corona på privat villafest"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0ny0p6/70-smittade-av-corona-pa-privat-villafest-varsta-shitstormen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tror inte heller på en dödlighet på 0,1%, men du måste förstå att jag och många andra inte litar på siffror från kina.
Men det är det enda vi kan gå efter.
Citera
2020-04-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Props for a well made post. I do however think you are simplifying it and it's a little bit problematic to base the whole calculation on r0 (this is not constant) and the snapshot of ~750 test results.

I am not thinking we are at 30% yet, just I meant we are closer to 30% than to 3%. I don't have good evidence to support this however (just like everyone else) so I will leave this for now.

Side note:
As high as 50% of corona tests could be showing a false negative. More likely it's around 35%.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.11.20021493v2
from this article (very interesting read):
https://www.nytimes.com/2020/04/01/well/live/coronavirus-symptoms-tests-false-negative.html

750 is a snapshot. But these are scientifically valuable after statistical sampling. The R0 isn’t consistent to a day, but at this current vector it’s around a week and that hasn’t changed too drastically.

Corona tests also test false-positive. It seems to vary based on the tests used as to the fail-rate of them, but this is a factor I assume the FHM has accounted for in this.

I think we were around 3% when this study was taken. Epidemiologists wildly overestimated infections in the H1N1 Swine Flu and I’d tend towards the layperson overestimating as well. Somebody brought up a case of a patient who recovered 8 days after symptoms onset. This would be covered by a 15 day span in the test assuming the lowest incubation interval. 2 incubation days + 8 hospitalized + 5 days afterwards.

My argument is that a lot of infections would still be active at this time in March with a minority number having recovered. The exponential growth factor would increase the number of new active infections while keeping the number of potential recovered lower on the exponential curve.

I can see 2.5-3% infected in Stockholm at the time of study and 2% in Sweden at that time. This will of course have doubled by now, and the deaths we’re seeing today are from a 1% of infected, as I previously showed.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det kan kan ske bero på att det är helg nu och statistiken släpar efter mer än vanligt.

Alternativt så har de kommit mer ikapp nu och siffran speglar bättre de faktiska fallen.

Om några dagar så vet vi nog hur det ligger till.

Ja vi lär få vänta till efter påsk på alla siffror tror jag tyvärr ... man har ju lärt sig den hårda vägen genom att följa det här att typ tisdag/onsdag är högsta siffran i veckan, det kan trilla in data från helgen,

man kunde ju tycka att de kunde informera om det på presskonferensen, så inte alla tror att det hux flux har vänt och börjar minska nu,

jag skulle bli otroligt glad om det hux flux HAR vänt och börjat minska nu, men jag har personligen inte sett nån avmattning i tidigare data, jag tittar bara på c19.se avlidna och trenden ser fortfarande exponentiellt ökande ut,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Min gissning är att det kommer någon form av nedstängning under påsken. Kanske i form av fler rekommendationer.

Det tror jag inte, då hade dom kommit nu. Politikerna har tagit påskledigheten nu.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Dagens presskonferens är riktigt mysig. Inga problem, och köer ut ur Stockholm som någon journalist frågade om, beror enligt FHM att alla åker till sin stuga inom Stockholmsregionen.

De rapporterade dödsfallen har också minskat. Allt är mysigt och jag tror nog att ganska många nu tänker om och firar påsken i stort sällskap samt reser bort.
Citera
2020-04-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Såg i en film att i Sydkorea är det krav att sjukhusen har bl.a. skyddsutrustning i lager för minst 30 dagars förbrukning.
Jämför med Svea rike.

Vi har så vi klarar oss med, misströsta inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in