2020-04-10, 11:00
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Själv saknar jag allt från FHM.
Tydlighet
Prognoser
En riktig kurva som stämmer overens med verkligheten
En skarp hjärna i skocken av naiva, dumma får
Samt allt annat som gör att skitmyndigheten kan fylla någon som helst funktion

Men det e jag det. Gemene man sitter på krogen och blir nersmittade av lite coråna
FoHM: "Stanna hemma"
Alla flashbackare: "men vad betyder det egentligen?"
Citera
2020-04-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
¨
Detta är tyvärr sant, om det är nära sanningen att man inte blir immun, så finns det inget slut på detta. Vaccin innebär ju att man får en liten dos av viruset, och på så sätt blir immun. Om det inte funkar, så är det inte vi kan vänta på en mutation som gör viruset markant snällare, vilket kan ske imorgon eller om 10 000 år.
Än så länge väljer jag dock att tro att fallen i Kina och Sydkorea som rapporterar återinfektering rör sig om personer som friskförklarats för tidigt. Det finns väl såvitt känt ingen av de tiotusentals som friskförklarats i Europa som återinsjuknat?
Jag tror att det kan förklaras av tappad immunitet i några fall, och på false negatives i andra. Allt är dock undantag som bekräftar regeln, tills vidare.

Men det jag undrar är hur faktiska återinfektioner artar sig. Kan de bli mildare om personen har kvar en mindre mängd immunkroppar? Hur är det med T-cellerna, dör de lika fort? Kan kroppen lära sig något som hjälper att upprepa processen att producera rätt sorts antikroppar?

Min förhoppning är att viss "resistans" byggs upp hos de som haft sjukdomen tidigare. Att de blir mildare sjuka, kortare tid. Vissa forskare har menat att tidsaspekten är avgörande - hjärtat klarar inte av så långvarig feber just pga tiden, och att ju längre tid viruset får fritt spelrum i lungorna, desto sämre. Kapas tiden blir förloppet däremot ganska milt och kontrollerat.
Senast redigerad av Olbars 2020-04-10 kl. 11:03.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jo.
Läs detta också. Lade till i elfte timmen.

” A head doctor at a major hospital in Sweden says the current approach will “probably end in a historical massacre.” He says healthcare workers at his hospital who have tested positive for the virus but are asymptomatic have been advised to continue working. He asked to remain anonymous because “it is frowned upon to speak of the epidemic or to go against the official vision” but said he felt a need to speak out from an “ethical and medical point of view.”

Måste vara ett misstag av artikelförfattaren, förmodligen handlade det om ett storsjukhus i Vitryssland eller Nordkorea. Omöjligt att något sådant skulle i hända i Sverige.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Absolut, att man dessutom inte skulle dela ut permitteringsstöd till höger och vänster borde ha varit lika självklart. Rimligen borde man enbart stödja strategiskt viktiga verksamheter.
Men hela hanteringen liknar panik och uruselt genomtänkt och kommunicerat.

Hade vi haft beredskap inom vården med utrustning, möjlighet att kraftigt skala upp IVA platser. Skyddsutrustning och rutiner + testkapacitet så hade flockimmunitetstrategin inte behövt betytt så här många döda. Men nu tror jag vi kommer se stora mängder avlidna i april och maj.

Dessutom har folk börjat att tröttna på social distansering så en total nedstängning nu kommer inte att fungera.
Framför allt som den varit luddigt påkallad. Man kan likaväl bli trött av att inte riktigt veta hur man ska agera, och enbart hört frasen upprepas.
”Men snälla lilla Kalle, hur många gånger har jag inte sagt åt dig att ...”
”Ja, ja mamma, jag har hört det (men ...)”
Citera
2020-04-10, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Det enda den siffran visar är oddsen för den som blir riktigt dålig i covid. Det kan ju ge en fingervisning för anhöriga och den sjuka. Men andra faktorer spär ju på oddsen eller förmildrar.

Ett kort, väl avvägt inlägg med korrekta slutsatser. +1
Citera
2020-04-10, 11:03
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Sosse.
Det är bara här ni kan njuta av att verka vara j majoritet, tack vare en tystad befolkning.

Jag vill inte delta i ditt jävla experiment.
Så du bryr dig inte om felaktiga siffror eller uträkningar så länge de inte påstår motsatsen till ditt misstroende för "sossar".
Ingen mening diskutera med dig då, fortsätt du leta upp artiklar som styrker din tes, Sputniknews och SD- propaganda är en bra plats för dig att leta bränsle till din brasa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Måste vara ett misstag av artikelförfattaren, förmodligen handlade det om ett storsjukhus i Vitryssland eller Nordkorea. Omöjligt att något sådant skulle i hända i Sverige.

Typ.

Fortsätter citera

” But Söderberg-Nauclér believes this outbreak could bring an end to a long history of public trust in government. “If you put people’s lives at risk in democratic society and then you do not help them, how will society trust politicians?” she says. “I don’t want to live in a society that treats people like this.”
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Om jag står mitt emot en person somr smittad.

Personen pratar inte. Andas inte med öppen mun och nyser inte. Utan andas in och ut med näsan. Men står nära mig. Kan man bli smittad då? Eller vad tror ni
Hur långt är ett snöre? Det beror ju helt på hur nära personen står och hur smittsam denne är.
Citera
2020-04-10, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Så du bryr dig inte om felaktiga siffror eller uträkningar så länge de inte påstår motsatsen till ditt misstroende för "sossar".
Ingen mening diskutera med dig då, fortsätt du leta upp artiklar som styrker din tes, Sputniknews och SD- propaganda är en bra plats för dig att leta bränsle till din brasa.

Jag länkade Time Magazine din jävla nolla.
Citera
2020-04-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Eftersom siffrorna avviker så mycket från år till år så vet jag inte om medelvärdet 2015-2019 är något att gå efter. SCB kanske även håller på siffrorna.
Ja, som jag skrev är det för tidigt att säga om det är en slump eller en trend. Dels för att det är så kort tidsintervall, dels för att variationen från år till år är stor.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag såg dock en artikel häromdagen i en tidning på nätet där man nu kunde se en överdödlighet i Stockholm jämfört med de två senaste åren.
Ja, och den överdödligheten är väldigt påfallande i SCB:s siffror. De redovisar länsvis i Tabell 3 om du bläddrar till det arket. Där ser man att det normalt dör 40-50 pers om dagen i Stockholm, medan vi senaste tiden sett siffror på >70 bara pga corona. Den dag jag kollade hade 78 dött av covid-19 medan rekordet i antal döda per dag, sammanlagt av alla dödsorsaker, för 2018-2019 låg på 72. Så för Stockholm är det solklart.
Citera
2020-04-10, 11:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Människor bryr sig inte om uppmaningar att stanna hemma! Vi behöver förbud och kraftiga åtgärder.

Långt ifrån alla har tagit till sig av myndigheternas rekommendationer om att inte resa i påsk. Enligt Catharina Bråkenhielm (S), kommunalråd på Orust, ringlar sig köerna långa utanför Systembolaget och uteserveringarna är fulla på ön.

– Det här kommer märkas inom vården, säger hon till GT.

Liknande vittnesmål finns från bland annat Varberg och Gekås i Ullared, enligt tidningen.
Citera
2020-04-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Just nu ser det lovande ut, pga;

-Man har fått tid till att bygga ut vårdplatser.
-Man har fått tid till att köpa in material
-Man har fått tid till att allokera personal.

Allt detta tack vare tiden.

Men också genom att alla ställer upp. Sen kan vi säga att ekonomin till detta finns, pga att Sverige har varit sparsamma sedan krisen på 90-talet. Man har råd att skuldsätta sig nu. Helt rätt agerat.

Landets ledning visar också ett driv, och de har stor trovärdighet genom att de lutar sig mot experter, samt inför rätt åtgärd vid rätt tid.

Min oro just nu är att gemene man slappnar av när de ser den lugna utvecklingen. Vi måste hålla oss inne, vi måste lyssna på råd och rekommendationer från ledare och experter.

Det är beklämmande att se att folk åker på påsk-resor, och att de besöker restauranger.

Nej

Det er beklämmande at se at regeringen tillader disse forhold.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in