Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
¨
Detta är tyvärr sant, om det är nära sanningen att man inte blir immun, så finns det inget slut på detta. Vaccin innebär ju att man får en liten dos av viruset, och på så sätt blir immun. Om det inte funkar, så är det inte vi kan vänta på en mutation som gör viruset markant snällare, vilket kan ske imorgon eller om 10 000 år.
Än så länge väljer jag dock att tro att fallen i Kina och Sydkorea som rapporterar återinfektering rör sig om personer som friskförklarats för tidigt. Det finns väl såvitt känt ingen av de tiotusentals som friskförklarats i Europa som återinsjuknat?
Jag tror att det kan förklaras av tappad immunitet i några fall, och på false negatives i andra. Allt är dock undantag som bekräftar regeln, tills vidare.
Men det jag undrar är hur faktiska återinfektioner artar sig. Kan de bli mildare om personen har kvar en mindre mängd immunkroppar? Hur är det med T-cellerna, dör de lika fort? Kan kroppen lära sig något som hjälper att upprepa processen att producera rätt sorts antikroppar?
Min förhoppning är att viss "resistans" byggs upp hos de som haft sjukdomen tidigare. Att de blir mildare sjuka, kortare tid. Vissa forskare har menat att tidsaspekten är avgörande - hjärtat klarar inte av så långvarig feber just pga tiden, och att ju längre tid viruset får fritt spelrum i lungorna, desto sämre. Kapas tiden blir förloppet däremot ganska milt och kontrollerat.