2020-04-10, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vaccin bygger på att man retar kroppen att producera naturliga antikroppar som när man får sjukdomen, fast man får typiskt sämre immunitet än när man har sjukdomen.

Så om man inte blir immun mot covid-19 av att ha sjukdomen, så är möjligheterna att vaccinera mot det ytterst begränsade och kortvariga.
¨
Detta är tyvärr sant, om det är nära sanningen att man inte blir immun, så finns det inget slut på detta. Vaccin innebär ju att man får en liten dos av viruset, och på så sätt blir immun. Om det inte funkar, så är det inte vi kan vänta på en mutation som gör viruset markant snällare, vilket kan ske imorgon eller om 10 000 år.
Än så länge väljer jag dock att tro att fallen i Kina och Sydkorea som rapporterar återinfektering rör sig om personer som friskförklarats för tidigt. Det finns väl såvitt känt ingen av de tiotusentals som friskförklarats i Europa som återinsjuknat?
Citera
2020-04-10, 10:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag tänker på detta att Tegnell gick ut och sa i torsdags att det var ok att resa i påsk om resorna var ok.
Är det verkligen hans uppgift att bestämma detta. Som jag minns det så har regeringen sagt att man inte ska resa i påsk. Har FoHM och Tegnell fått befogenhet att bestämma över regeringen? Eller vad är det jag missar?
Citera
2020-04-10, 10:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det jag saknar mest utav allt är att någon tog bort skyldigheter när de gav rättigheter. Efter det blev Sverige dysfunktionellt.
Saknar också tankens frihet.

Jag tycker inte om att svenskar hyllar en människa som ser ner på dem.
"Vi vet inte varför, det måste bero på brister i personalgruppen" när de vet att covid-19 kan bäras utan symtom. När de ha vägrat att testa personal bland äldrevård och särskilda omsorgen.
Bara en sån sak visar ju på frånvaron av ”Folkvett”.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Med tanke på att resten av världens åtgärder till stor del har styrts av politiker och inte expertis, så vågar jag inte betta. Det kan gå hur som helst.

Hittar du på nu? Eller hoppas du bara?
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det tar kanske tio år att verifiera. Man måste göra långtidsuppföljning av hundratusentals människor. Bland barn så är det i princip inga som dör av covid-19. Risken är mycket stor att vaccinet är farligare än sjukdomen.

Tillhör du månne gruppen jubelidioter som vägrar vaccinera sina barn?
Citera
2020-04-10, 10:48
Medlem
Time magazine har fått upp ögonen på slapp-Sverige som går emot världen. Passande nog länkar tidningen samtidigt även till WHO:s utskällning av länder som inte agerar.

Skönt att det finns journalister ute i världen som utför jobbet för sina svenska kollegor.

” Sweden has a relatively high case fatality rate: as of April 8, 7.68% of the Swedes who have tested positive for COVID-19 have died of the virus. Neighboring countries, like Norway and Denmark, have case fatality rates of 1.46% and 3.85% respectively. (The U.S. case fatality rate is 3.21%.) While Sweden’s elevated case fatality rate could be a result of its low testing rates compared to its neighbors, experts say Sweden’s laissez-faire approach could also be to blame.”

—-

” Anders Tegnell, Sweden’s chief epidemiologist overseeing the government’s response to COVID-19 has said the government should allow the virus to spread slowly through the population, an approach initially employed by the United Kingdom and the Netherlands before both countries rapidly changed strategy amid mounting evidence that this approach would still overburden health care systems. Tegnell told Swedish TV on April 5 that COVID-19 could be stopped by “herd immunity or a combination of immunity and vaccination.” (A vaccine for COVID-19 is likely at least 14 months away.)”

Och denna

”A head doctor at a major hospital in Sweden says the current approach will “probably end in a historical massacre.” He says healthcare workers at his hospital who have tested positive for the virus but are asymptomatic have been advised to continue working. He asked to remain anonymous because “it is frowned upon to speak of the epidemic or to go against the official vision” but said he felt a need to speak out from an “ethical and medical point of view.”

Som att argumentera för försiktighet på Flashback!

https://time.com/5817412/sweden-coronavirus/
Senast redigerad av skitkuligen 2020-04-10 kl. 10:55.
Citera
2020-04-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
140.
Den riktiga dödssiffran av covid-19 idag ligger nog på 3-400. Hur många ägg med godis svenskarna äter idag vet jag inte.
Citera
2020-04-10, 10:49
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Hittar du på nu? Eller hoppas du bara?
Det är den uppfattning jag fått.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaborj
Bemöter inte detta, så kanske du själv ser idiotin i det tids nog.

Jag ser ju idiotin i det jag citerat.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Det hade inte förvånat mig om dessa 2,5% i FHMs modell resulterar i en uppskattning om <20% i Sthlm.
Vilket då borde börja ge en naturlig avmattning i smittspridningens hastighet.
Lägg till effekterna av "social distancing" så borde den där kurvan kunna ridas ut på en mer trubbig nivå.

Ja, enligt AT så lugnar det ner sig något när 20-25 procent blivit immuniserade.

Man får jämföra detta med San Marino och delstaten New York där samtliga invånare håller på att bli smittade under en kort tidsperiod. Förhoppningsvis så skall det lugna ner sig rejält när 60 mer än procent blivit immuniserade i Sverige.
Citera
2020-04-10, 10:50
Medlem
flugrekorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hur många vet INGEN förutom Tegnell.
Känns ju bra

Fast nu på måndag/tisdag släpper SCB nästa omgång av preliminära dödstal. Jag låter gärna Tegnell få fortsätta fibbla på med sin sifferserie i frid bara jag får lite mer rådata. (Att fibbla runt med)
Citera
2020-04-10, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och jag kan köpa ditt resonemang sett till att en för tidig nedstängning hade kunna bli ett slag i luften. Nu funderar jag på om pengarna staten har pumpat in inte blir ett sånt, jag menar att man kan ha bränt pengarna i nåt slags styrkebesked eller övertro till ”Folkvett”.
Det jag strukit under är den riktig stora bristen - tydlig, rak och ärlig kommunikationen är grunden.
Absolut, att man dessutom inte skulle dela ut permitteringsstöd till höger och vänster borde ha varit lika självklart. Rimligen borde man enbart stödja strategiskt viktiga verksamheter.
Men hela hanteringen liknar panik och uruselt genomtänkt och kommunicerat.

Hade vi haft beredskap inom vården med utrustning, möjlighet att kraftigt skala upp IVA platser. Skyddsutrustning och rutiner + testkapacitet så hade flockimmunitetstrategin inte behövt betytt så här många döda. Men nu tror jag vi kommer se stora mängder avlidna i april och maj.

Dessutom har folk börjat att tröttna på social distansering så en total nedstängning nu kommer inte att fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in