2020-04-10, 09:30
Medlem
lite positivt iaf.
Förutom delen om att idioterna i Stockholm lever som vanligt då..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPkbP8/henrik-ar-immun-mot-corona--utforskar-friheten-i-sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är som sagt minst 146 länder som har covid-19, och bara en handfull av dessa (Kina, Norge, Sydkorea, Taiwan) som har ett R-värde som antyder att man kan kväva viruset innan det når majoriteten av befolkningen. Det finns ingen stack.

De flesta länder anstränger sig mer än Sverige för att bekämpa Corona, Sveriges självbild som humanitär stormakt har fått sig en törn.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Lekte bara lite enkelt med en statistiskt jämförelse mellan Sverige och Italien.

Italien har ca 60 milj. invånare medan Sverige ca 10.

Enligt C19.se flyttade 115 svenska hyresgäster in i containern igår. Per capita så motsvarar det 690 Paolo Robertos.

Totalt sett har Italien "bara" haft 11 dagar med fler antalet avlidna än 690 personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Aerosol är väl samma sak som luftburet? om inte så vad är skillnaden?

Luftburen smitta innebär att kroppen alltså huden släpper ifrån sig smittsamma viruspartiklar hela tiden.
Aerosol betyder att smittan finns i spraydimman som blir när man t. Ex. Nyser.

Luftburen smitta har r värde på typ 14, Aerosol typ 3.
Citera
2020-04-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det beror på vad man menar med "ställa till det". Detta blir en väldigt lokal spridning på äldreboendet i så fall.
Får vi in stora mängder smittade så kommer den typen av lokala utbrott ske konternueligt är jag rädd. Kan folk dessutom återinsjukna så kan en epidemi ta fart igen. Förhoppningsvis inte men det lär vi bli varse.
Citera
2020-04-10, 09:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Vem fan bryr sig om semantik? Huvudsaken är att det smittar och hyfsat skyndsamt. Men tack och lov inte närmelsevis så farligt som ungefär hela denna tråd vill (av oförklarliga skäl) att det ska va. Hoppeligen är i princip alla utom Tuvalu smittade innan Juni så vi kan släppa detta jäääävla debacle
Citera
Medlem
Ser bra ut för Sverige.

Enormt mkt döda per capita. Kanske slutar topp3 innan 2020 avslutas?
'Buset' snart utan pengar och anarkin tar ytterligare ett par snäpp mot Mellanöstern på daglig basis.
Coronan tar aldrig slut i Sverige, då ingen respekterar flummiga floskler från Tegnell o svetsaren.
Invandringen ökar och ännu mer 'friska, unga män' kommer in. Snart ett par miljoner totalt.

Har vi rentav inbördeskrig i Sverige inom 2-3 år?
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:

Du är den andra personen som påpekar detta, låt mig förtydliga:

"Nej inte luftburet men aerosoler är illa nog" Skrev jag

Kanske skulle jag ha skrivit: Nej, viruset är inte luftburet "svar till posten jag citerade till" men att det är en droppsmitta är illa nog!
Citera
2020-04-10, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tyckte jag va lite underfundig bara, i övrigt får du gärna utveckla ditt resonemang. Blir väldigt jobbigt att googla fram till vad du menar

Det är ett väl känt faktum att vanlig influensa försvinner på norra delarna av halvklotet under sommaren, för att husera på södra halvklotet under deras vinter.
Sen sprids det tillbaka när vi får vinter igen.
Vanlig influensa sprids mycket mer vid torr luft osv.
Covid-19 däremot verkar allt för smittsam för att påverkas på samma sätt..
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nu ramlar du in i en helt annan diskussion. Klassiskt.

Men för din vetskap gör man olika livsuppehållande insatser på cancerpatienter, på somliga inget alls, allt utifrån ålder, andra sjukdomar, etc. Cancervård är dyrt.

Återigen - mer eller mindre hela Europa är i lockdown, ändå dör folk som flugor. Fullständigt. Där kan vi snacka fatalt misslyckande med samhälle, sjukvård, pandemiexpertis, etc. Lockdown var enda utvägen, men till och med det gjorde man för sent. Snacka om misslyckande som sagt, och brutala samhällsekonomiska konsekvenser.
Som jag skrev igår, våra Nordiska grannländer ska bli intressant att följa hur de i helvete ska ta sig ur sina nedstängningar på normalt vis. Precis allt tyder på att de ändå får sin dos av smittspridning, förr eller senare.

Att folk dör är det ingen som förnekar.

Den stora frågan är hur många skulle dö om man inte gjorde en lockdown!

Klassiskt korkade resonemang att folk dör fortfarande så är det misslyckat. Det är att man kan begränsa det hela.

Enkel fråga.

Så Flockimmunitet är den enda utvägen och alla som dör får helt enkelt dö?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
På Island har man upptäckt 40 olika mutationer av Covid19 och det finns förmodligen långt fler mutationer globalt?
Exakt vad det betyder vet jag inte, men det faktum att det redan finns massvis med mutationer låter oroväckande för min del.

Scientists in Iceland claim they have found FORTY mutations of the coronavirus - and admit seven cases can be traced back to 'a football match in England'

Scientists in Iceland claim they have found 40 mutations of the coronavirus, which has left the world gripped in fear.

The mutations were discovered by analysing swabs of COVID-19 patients in Iceland, where almost 600 cases have been reported so far.

Using genetic sequencing, the researchers identified how many mutations the virus had accumulated.

KÄLLA.MSN.(Se länk)
https://www.msn.com/en-gb/news/coronavirus/scientists-in-iceland-claim-they-have-found-forty-mutations-of-the-coronavirus-and-admit-seven-cases -can-be-traced-back-to-a-football-match-in-england/ar-BB11DpwG
Precis. En av de mutationerna är väl den som gör att folk dör? Den verkar spridas mer och mer för varje dygn. För någon vecka sedan dog ju ingen och nu dör de snart i tusentals varje dygn. Risken är ju att den dödliga mutationen helt tränger ut de snällare mutationerna som inte dödar.
Citera
2020-04-10, 09:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Nej inte luftburet men aerosoler är illa nog. Japanska forskare gjorde denna studie och test. Får en att rygga till lite extra! Speciellt när de mäter 1 person som hostar i ett rum, då kan jag se för mig någon annan kör en småhost, lite skratt osv. Grupper inomhus är smitthärd big time!

https://youtu.be/EPNBHuu755E

Det var ju precis det jag skrev! "Nej inte luftburet men aerosoler är illa nog..." eller visste du inte att det var samma sak?

"För allmänheten beskriver Folkhälsomyndigheten covid-19 som en dropp- och kontaktsmitta. För personal som jobbar inom vården beskrivs smittan också som aerosol, vilket fått vissa att tro att den är luftburen."

https://www.gp.se/nyheter/sverige/d%C3%A4rf%C3%B6r-beskrivs-coronaviruset-p%C3%A5-olika-s%C3%A4tt-till-allm%C3%A4nheten-och-v%C3%A5rdp ersonal-1.24853345
Aerosol är inte samma som droppsmitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in