2020-04-10, 08:48
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är ingen som tror att ett vaccin ska finnas förrän om minst 18 månader, och då är det fortfarande nästan otestat för bieffekter. Det kommer ta minst ett årtionde innan det testats nog för massvaccinering av unga och barn.

Som tidigast i början av nästa år. Det är 8 månader.

Men som sagt.

Ditt svar får du nu genom vad som kommer att hända i Israel som har öppnat upp.
Citera
2020-04-10, 08:48
Medlem
Citat:
Jo, det kan jag förstå. Men Norge kommer ju behöva ha stängda gränser mot alla världens länder. Utom möjligtvis Kina.
Gränskontroller kommer att behövas världen över tills det här har dött bort. Även om det lägger sig i sommar så kommer en ny smittvåg i höst/vinter.
Citera
2020-04-10, 08:49
Medlem
Citat:
Det är lite sent för det nu. Viruset har nått minst 146 länder.

Sverige måste dra sitt strå till stacken när det kommer till att bekämpa Corona, man kan inte bara ge upp och börja prata om flockimmunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ingår pundare i med?
Jo så är det nog, kanske bara ett tiotal som slutar röka av fri vilja, resten kolar helt enkelt vippen. Detta med tanke på att 250 svenskar dör dagligen.
Citera
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Gränsen mot norge är en yttregräns för EU eftersom Norge inte är med i EU. Gränserna mot Finland eller Danmark är inte lika viktiga..
Fast Norge är med i Schengen vilket innebär fri rörlighet för personer (till skillnad från t ex Irland och Rumänien som är med i EU men inte Schengen). https://www.europaportalen.se/tema/schengen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavaro
Jo dom som satt där skulle tycka det...för dom ligger >50 IQ.
Sen vilka till 90% driver pubar, restauranger idag i Sverige så fattar man att dessa rekommendationer inte funkar, de skiter i myndigheterna för de vet att det inte blir några påföljder eller konsekvenser.
Kommunen kan iofs dra in serveringstillståndet på den grunden.
Citera
2020-04-10, 08:50
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok, det är ett väldigt moget svar!

Skulle egentligen inte svarat överhuvudtaget.

Ganska verklighetsfrånvänd om du antar att jag ska acceptera din världsbild när du kommer med anklagelser att man skulle vara naiv.

Kom igen.
Citera
2020-04-10, 08:50
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Jo, det kan jag förstå. Men Norge kommer ju behöva ha stängda gränser mot alla världens länder. Utom möjligtvis Kina.

Ja. Som de flesta andra länder. Men Tegnell vet nog att det inte fungerar ..
Citera
2020-04-10, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vilken intervju?

Efter krishanteringrådets PK igår.
Säger inte att det kommer ske, men har aldrig hört FHM låta på det sättet.
På direkt fråga, så svarar han: vi skall avvakta siffrorna efter helgen, sen får vi se.
Tidigare har dom kategoriskt svarat nej på den frågan.
Men som sagt, kanske ett önsketänkande från min sida.
Citera
2020-04-10, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
De exempel jag vet i EU har ingen total lockdown utan ngn slags soft lockdown vad jag vet. Dvs samhällsviktiga yrken som vårdpersonal osv måste ju ändå jobba. Men många kan stanna hemma. Om man har satt in det tidigt så verkar det funka bra. Titta tex på Finland.

Även nya Zeeland (inte EU, men intressant). NZ tror jag att de hade endast 1 dödsfall häromdan, när jag läste. Lockdown från start. Deras instruktion handlade också om att inte bryta smittkedjor, alltså inte umgås med annan än din familj. Så att "dra runt smittan" gör man ju inte då.

Tror tyvärr vår linje leder till onödigt många dödsfall, splittrad befolkning (som man ju redan kan se härinne), söndertrasad ekonomi etc. Men man får se vad som händer. Jag hoppas det vänder.
Det går att argumentera för att de radikala åsikterna och den splittrade befolkningen covid-19 medfört fanns långt innan virusets varande, och kommer vara här långt efter i takt med att saker och ting börjar normaliseras.

Det är alltså ingenting du rimligen borde beskylla ett virus för, det har att göra med utbildning, folkbildning och utanförskap. Hade det inte varit ett virus så hade det varit någonting annat som illustrerat dessa individer som representerar för en splittrad befolkning.
Senast redigerad av IlDivino 2020-04-10 kl. 08:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ja, det är missvisande att hålla på med andel smittade i procent i början på en pandemi. Det enda som är viktigt är antalet smittade/döda och ökningstakten.

Ett annat exempel "burkina faso gick från 1 till 2 smittade, en ökning en 100%"...vad är värdet?

Men alla förstår helt enkelt inte vad som är viktigt i en information, lägg sedan till dessa långa listor och system man skapar. Hela tråden är full sådana meningslösa system. Jag vill inte säga något men om jag varit mod hade jag krävt mer kvalite i sådana inlägg.

Det enda viktiga är hur många människor som dör, riskerar att dö, kan vi påverka talen. Eller hur undviker vi att sjukvården bryter samman. Även våra antagonister (vi betalda rysstroll) som fokuserar på hur räddar vi Sveriges ekonomi har ett fokus.

Om corona blir värre än spanska sjukan i procent är helt ointressant
Bra sammanfattning! Tråden börjar likna hur det ser ut på Fb, har jag hört. En samling som lyckats med att koppla upp en dator och nu öser på med inlägg enligt "ordet är fritt". Stackars gamla goa Sverige så förstört det blivit.

Och löss går inte att vänligt prata bort det finns andra metoder om viljan finns från de ansvariga över tråden och landet. I tråden som startade fint med delning av mycket kunskap och numera lika vilset som att alla svenskar skall göra som dom vill och det kallas för frihet, motsatsen till kränkhet.

Frihet har fått en ny innebörd uti PK-träsket.

Länder med karantän klarar sig fint som Nya Zeeland, Syd Korea, Taiwan, Kina, Norge och borde vara en förebild men det passar visst inte lilla landet med storhetsvansinnet "Lik för alla" modellen. Skönt iallafall att BerniePlatt försvann med sitt gläfs i rutan. Bra tankar men inte för människor som behöver en stark ledare som inte kan skjutas bort! Samma gäller i S.

När kommer Ledaren fram i Sverige istället för hönsen och SD blir mer och mer lik en höna. Lovande försök men redan sjuka kräver starkare ledning. Därför finns det sjukhus där läkaren bestämmer och inget annat mesigt svar. Kvacksalvare, nej tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Det var ju förvisso ingen nyhet

Får väl hoppas det kommer en lag idag och storstadsborna får återvända hem med svansen mellan benen. Blir dock irriterad på att vi som bor på landsbygd nu kommer få betala med fler smittade pga idioter som inte tar till sig en uppsjö restriktioner.
Det är väl en sak om man åker och sätter sig i stugan och har handlat före man reste.
Men nu verkar storstadsbor köra på som vanligt, man hänger på lokala matställen och handlar på lokala ICA och sprider smitta.
Oansvarigt är bara förnamnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in