2020-04-10, 08:43
Medlem
Soterns avatar
Här är en länk där man matematiskt kommit fram till när pandemin slutar och att Sverige kommer få ungefär 6000 döda.
Givetvis får man ta det för vad det är spekulation men verkar ganska bra underbyggd: Håll till godo!

https://medium.com/@ali_razavian/covid-19-from-a-data-scientists-perspective-95bd4e84843b
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Ja du har nog rätt i, men jag tror den stora smittspridaren var kollektivtrafiken och hemtjänsten.

Fast stora evenemang i början av ett utbrott är såklart en rejäl katalysator. Sedan är ju såklart dom sakerna du nämner också stora smittspridare. Oavsett finns det ingen rimlighet i att endast 2,5% skulle burit smittan i Sthlm som så många sjuka människor gladdes åt härinne igår.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
De skolsköterskor jag jobbat med skulle sannolikt styrt upp och hanterat utbrottet av denna pandemi i Sverige långt mkt bättre än de som står på presskonf. varje dag. Just sayin..

Det tror jag också. Skolsköterskor kanske inte förstår sig på statistiska modeller - men de har sunt förnuft. Och auktoritet. Det är no nonsense, med dem. Det här skulle ha varit över på tre veckor, om en grupp skolsköterskor hade fått styra i stället för Tegnell!
Citera
Medlem
Citat:
Det är regeringen som prioriterat ned smittskydd i Folkhälsomyndighetens uppdrag. Det är regeringen som underlåtit att se till att det funnits lager av skyddsmateriel och medicin.
Det är regeringen som inte tagit ledartröjan och inhämtat kunskap från andra än Folkhälsomyndigheten.
Så att sossarna får ett ökat stöd trots sin monumentala inkompetens är för mig en gåta. Svensken är uppenbarligen både okunnig och korkad.

Folk är blinda och tror på den där samlingen.
Löfven, vår frälsare. Har utmanövrerat självaste Jesus idag.
Citera
2020-04-10, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
andning når 2 meter
hosta når 5-6 meter
nysning når 7-8 meter

siffror från en Campbell film https://youtu.be/ycf6bAMKgjg?t=74 han anger sin källa,

jag utgår från att siffrorna gäller inomhus,

vårt land är ju tacksamt -vi har alla sett en utandning på vintern av nån annan och oss själva,

Om viruset sprids med utandningar, om man kan bli smittad på en buss, sådana saker är fortfarande sånt som WHO t ex inte är så tydliga kring, och flera säger olika,

men folkhälsomyndigheten säger nu att vi ska undvika trängsel dvs vara nära varandra,

tips titta på presskonferenser från WHO håller hur de sitter i rummet, titta på presskonferenser som Folkhälsomyndigheten/regeringen håller och hur de rör sig i rummet, läs på och bilda dig en egen uppfattning, och agera utifrån om du och de dina tillhör riskgrupp.

Fast andning med näsan kan väl inte spridas lika långt som andning med munnen? Dels tar man ju ofta djupare andetag med munnen samtidigt som luften går rakt ut snarare än snett nedåt med näsan?
Citera
2020-04-10, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Man utgår att det ska finnas ett vaccin inom en snar framtid eftersom INGEN försöker sig på flockimmunitet längre.

Så vart du får flera år ifrån vet jag inte.
Det är ingen som tror att ett vaccin ska finnas förrän om minst 18 månader, och då är det fortfarande nästan otestat för bieffekter. Det kommer ta minst ett årtionde innan det testats nog för massvaccinering av unga och barn.
Citera
2020-04-10, 08:45
Medlem
Citat:
Det är regeringen som prioriterat ned smittskydd i Folkhälsomyndighetens uppdrag. Det är regeringen som underlåtit att se till att det funnits lager av skyddsmateriel och medicin.
Det är regeringen som inte tagit ledartröjan och inhämtat kunskap från andra än Folkhälsomyndigheten.
Så att sossarna får ett ökat stöd trots sin monumentala inkompetens är för mig en gåta. Svensken är uppenbarligen både okunnig och korkad.

Det var ju förvisso ingen nyhet

Får väl hoppas det kommer en lag idag och storstadsborna får återvända hem med svansen mellan benen. Blir dock irriterad på att vi som bor på landsbygd nu kommer få betala med fler smittade pga idioter som inte tar till sig en uppsjö restriktioner.
Citera
2020-04-10, 08:46
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Man sa just på TV att 190 svenskar slutar röka varje dag. Innefattar det också de som dör o Covid-19 eller?

Ingår pundare i med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
Norge har stängt gränsen till sverige. Nordmän som åker till Sverige måste karantän när de kommer hem. Vi vill inte ha virus från Sverige.
Jo, det kan jag förstå. Men Norge kommer ju behöva ha stängda gränser mot alla världens länder. Utom möjligtvis Kina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast stora evenemang i början av ett utbrott är såklart en rejäl katalysator. Sedan är ju såklart dom sakerna du nämner också stora smittspridare. Oavsett finns det ingen rimlighet i att endast 2,5% skulle burit smittan i Sthlm som så många sjuka människor gladdes åt härinne igår.
Jag skulle gissa att vi har en faktor på 10-15 gällande sjuka som inte tas in för vård.
Så vi har kanske 100.000–150.000 som är sjuka i hela riket. Frågan är om 200.000-300.000 haft smittan redan och blivit friska eller aldrig haft symptom.
Förhoppningsvis är siffran betydligt högre så vi kan komma ur den här skiten någon gång.
Citera
Medlem
Det lät som på AT, att nån krog(?)var på G att få stänga i helgen.(Från nyhetsmorgon)
Citera
2020-04-10, 08:47
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Förstår inte, om kommunalrådet nu bevittnade detta, kan inte denne bara helt sonika stänga ner skiten. ”Tack och hej nu är det slut för idag”. Ingen människa med iq över 100 lär höja på ögonbrynen och tycka det är konstigt.

Jo dom som satt där skulle tycka det...för dom ligger >50 IQ.
Sen vilka till 90% driver pubar, restauranger idag i Sverige så fattar man att dessa rekommendationer inte funkar, de skiter i myndigheterna för de vet att det inte blir några påföljder eller konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in