Citat:
Ursprungligen postat av
pejpen
Jag är en av dem som inte tror på lockdown. Viruset går inte att stoppa på det sättet. Att smittspåra kan funka till viss del men tror inte det är tillräckligt ”snabbt”. Men din teori tycker jag är rätt. Med bakgrund av det så tycker jag nuvarande taktik är minst dålig. Problemet är att inte tillräckligt många tar personligt ansvar. Det är ju även väldigt stor del av befolkningen som inte kan omfattas av en lockdown p g a samhällskritiska yrken. Dessa kommer ju troligtvis dra runt smittan oavsett. Känner verkligen sympati för alla hjältar inom vården. Satan vilken arbetsmiljö att vistas i....
De exempel jag vet i EU har ingen total lockdown utan ngn slags soft lockdown vad jag vet. Dvs samhällsviktiga yrken som vårdpersonal osv måste ju ändå jobba. Men många kan stanna hemma. Om man har satt in det tidigt så verkar det funka bra. Titta tex på Finland.
Även nya Zeeland (inte EU, men intressant). NZ tror jag att de hade endast 1 dödsfall häromdan, när jag läste. Lockdown från start. Deras instruktion handlade också om att inte bryta smittkedjor, alltså inte umgås med annan än din familj. Så att "dra runt smittan" gör man ju inte då.
Tror tyvärr vår linje leder till onödigt många dödsfall, splittrad befolkning (som man ju redan kan se härinne), söndertrasad ekonomi etc. Men man får se vad som händer. Jag hoppas det vänder.