2020-04-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Problemet är myndigheternas oerhört taffliga kommunikation, det går inte att jamsa och köra med halvkvävda budskap.
Nu tycker för många att de minsann har skäl att åka och känner sig friska. Då blir det så här. Det lär bli en våg av svårt sjuka om några veckor.

Myndigheterna har totalt misslyckats. Ingen tvekan i det. De som råkar på en fet släng av coronan pga de sitter på en uteservering får faktiskt skylla sig själva dock. Lite jävla självansvar måste man ha.
Citera
2020-04-10, 08:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag är inte så intresserad att utgå ifrån vad du tycker och tänker om den saken.

Du utgår från dina egna vanföreställningar, vilket dina tidigare svar har bevisat.

Du verkar falla in i dunning kruger facket med tanke på att du överskattar din tolkningsförmåga grovt.

Men jaha, jag får väl vara naiv i din lilla värld.

Inget mer med det.

Så i ett diskussionsforum så är inte personliga tankar intressanta? Vad i helvete gör du då här?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
https://www.tv2.no/nyheter/11367920/

är det något som denna idiot tror fungerar alls?? standard svarsteknik; nej det påverkar inte spridningen av virus.
Varför skulle just gränsen till Norge vara så viktig? Kan man inte lika gärna stänga gränsen till Norrland? Eller Dalarna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Förstår inte, om kommunalrådet nu bevittnade detta, kan inte denne bara helt sonika stänga ner skiten. ”Tack och hej nu är det slut för idag”. Ingen människa med iq över 100 lär höja på ögonbrynen och tycka det är konstigt.
Kommunen har inget lagstöd att stänga ned. Det måste regeringen göra, men det verkar man inte vilja.
Citera
2020-04-10, 08:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemindMeToForget
Kan man träffa sina morföräldrar om alla sitter inne med munskydd på sig i tvrummet tillsammans? (Med alla jag och min mamma som hälsar på så vi blir inte många, inga barn)

Är det okej att sitta ute vid ett stort bord och äta tillsammans?

Sett på facebook att aftonbladet, expressen etc lägger upp "stod utanför balkongen och sjöng", "skickar ner inköpslista med hissen för att inte träffas" osv.
Är det så man ska göra? Kan man inte träffa någon gammal ute ens?
Vet inte vad man ska tro.

Är det luftburet?

Räcker att man pratar för att skicka ut viruset ett par meter.

Ska man träffas så håll avstånd, använd mask, gå inte på samma toalett.

Toalett är ett litet utrymme o när man spolar fylls luften med virus som hänger kvar ett tag.
Citera
2020-04-10, 08:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du beskrev just vad kina gjorde i Wuhan. Du glömde dock.."Avliva smittade som inteföljer reglerna"
I Kina försvann de som inte ville följa reglerna..

Så är det.

Det vi har nu är större problem än1600-talets lokala utbrott.

Då skiten är global o folkströmmarna enorma.

Men med facit i hand så borde Älvsjömässan o anliggande hotell redan när de första fallen kom varit konverterat till pesthus.

Det samma i andra städer.

Men får man tro bilderna från Östermalm og Medis så skiter folk ändå i allt.
Citera
2020-04-10, 08:35
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Tyvärr inte, arbetsrelaterat. Men lär väll nosas upp av skvallerpressen förr eller senare. Flera hundra kvadrat (före detta slakteri) som byggt om för att passa behovet av likförvaring. De (=kyrkogårdsförvaltningen) tittar även på möjligheten att hyra fler lokaler. Vakt utanför dygnet runt. Är det illa så ska de börja användas lokalen redan nu i helgen.
Ja då får vi hoppas att tabloiderna håller ett öga på den här tråden. Eller blir tipsade om detta på annat vis.
Citera
2020-04-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag är en av dem som inte tror på lockdown. Viruset går inte att stoppa på det sättet. Att smittspåra kan funka till viss del men tror inte det är tillräckligt ”snabbt”. Men din teori tycker jag är rätt. Med bakgrund av det så tycker jag nuvarande taktik är minst dålig. Problemet är att inte tillräckligt många tar personligt ansvar. Det är ju även väldigt stor del av befolkningen som inte kan omfattas av en lockdown p g a samhällskritiska yrken. Dessa kommer ju troligtvis dra runt smittan oavsett. Känner verkligen sympati för alla hjältar inom vården. Satan vilken arbetsmiljö att vistas i....

De exempel jag vet i EU har ingen total lockdown utan ngn slags soft lockdown vad jag vet. Dvs samhällsviktiga yrken som vårdpersonal osv måste ju ändå jobba. Men många kan stanna hemma. Om man har satt in det tidigt så verkar det funka bra. Titta tex på Finland.

Även nya Zeeland (inte EU, men intressant). NZ tror jag att de hade endast 1 dödsfall häromdan, när jag läste. Lockdown från start. Deras instruktion handlade också om att inte bryta smittkedjor, alltså inte umgås med annan än din familj. Så att "dra runt smittan" gör man ju inte då.

Tror tyvärr vår linje leder till onödigt många dödsfall, splittrad befolkning (som man ju redan kan se härinne), söndertrasad ekonomi etc. Men man får se vad som händer. Jag hoppas det vänder.
Citera
2020-04-10, 08:36
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Varför skulle just gränsen till Norge vara så viktig? Kan man inte lika gärna stänga gränsen till Norrland? Eller Dalarna?

Gränsen mot norge är en yttregräns för EU eftersom Norge inte är med i EU. Gränserna mot Finland eller Danmark är inte lika viktiga..
Citera
2020-04-10, 08:37
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Myndigheterna har totalt misslyckats. Ingen tvekan i det. De som råkar på en fet släng av coronan pga de sitter på en uteservering får faktiskt skylla sig själva dock. Lite jävla självansvar måste man ha.

Jo, men det är ju trist för dem som inte gör det, och kanske smittas ändå, och sedan inte får plats på IVA om de behöver, pga att det redan ligger en massa uteserveringsmänniskor där.

Hur svårt kan det vara att göra något annat, inte som det bara finns ett sätt att vistas i solen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Kommunen har inget lagstöd att stänga ned. Det måste regeringen göra, men det verkar man inte vilja.

Nej jag förstår det men skitsamma. Ingen får göra något i detta byråkratiska lightkommunistiska skitland. Helt tröstlöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man kan inte räkna ut hur många liv som räddas.

Viruset har inget bäst-före datum. Bara för att du överlever 2020 ut, genom att trycka ner viruset, så är du inte räddad. Det betyder bara att problemet överförs till 2021 istället.

För dig personligen är det ju dock något större risk kopplat till att få covid-19 år 2021 vs. 2020, eftersom din kropp då blivit lite äldre.

Därför ska man följa WHOs riktlinjer och stoppa smittspridningen helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in