Citat:
Ursprungligen postat av
gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Det här med lockdown och släppa på lockdown, jag undrar om inte folk är mera intelligenta som haft detta, eller tror du det blir liknande kosläpp när lockdown är över?
Jag tror inte det, folk är nog ganska restriktiva, och kan nog tänka myndigheter inte släpper på allt direkt och samtidigt, och det skulle betyda då att smittan bromsas med liknande restriktioner som Sverige har idag.
Lär väl inte spela någon roll om en osmittad befolkning blir smittad nu, eller 1 månad senare, jag har personligen svårt att se varför peaken skulle bli högre,
tvärt om, under den månaden har man haft möjligheter att utbilda befolkningen och skaffa material,
så det borde gå långsammare, folket (som ju är vattnet i tsunamin) är försiktigare och mer utbildade?
EDIT: tycker "alla simuleringar" låter rätt korkade som att människor inte har något förstånd.
Det är inte kor och en "hjord" -utan det är vi själva.
Det har att göra med hur viruset är fördelat i befolkningen i ursprungsläget.
1) Du börjar med tjugo personer i samma gäng, som kommer hem smittade efter en skidresa.
2) Du börjar med tjugo personer, en person i vardera av de tjugo största städerna i Norge, som inte ännu smittat någon eftersom de är isolerade i lockdown.
I båda de här fallen har du samma antal smittade i utgångsläget, men i det andra fallet så kommer du att få en
enormt mycket mer explosiv utveckling. Eftersom du får en mycket större kontaktyta till osmittade människor. Alla städer i Norge kommer dessutom att peaka samtidigt.
Förstår du hur jag menar?