2020-04-10, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Hur har Tyskland skämt ut sig menar du? De har ju exemplariskt (i vanlig ordning) bevisat vilket land som är nummer 1 vad gäller sjukvård och organisation. Tyskland tillsammans med Sverige kommer att gå starkast ur denna kris. Sanna mina ord
Motståndet mot Eurobonds i kombination med exportförbudet av munskydd under Italiens värsta kris är närmast att likna vid krigshandlingar.
Citera
2020-04-10, 07:43
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Människor som lever nu kommer att dö senare. Jag tycker ändå inte att det rättfärdigar dödandet av dom, oavsett ålder.

Detta kommer kanske som en chock för dig men alla dör faktiskt förr eller senare. I dagsläget kan vi isolera de som är gamla och skröpliga men för helvete inte resten av världen!
Citera
2020-04-10, 07:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ungefär 50% av Stockholmarna har eller har haft skiten. Förhoppningsvis jag också då jag bor i Sundbyberg och inte i en bunker utanför Flen.

Vem fan vet? Det skattades ju till 30-40% för några dagar sedan av någon professor i matematik.

Fan, t o m Vitruvianske mannen som är en utav de mest negativa skribenterna i tråden tror på 30% smittade i Stockholm.
Citera
2020-04-10, 07:44
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag är en av dem som inte tror på lockdown. Viruset går inte att stoppa på det sättet. Att smittspåra kan funka till viss del men tror inte det är tillräckligt ”snabbt”. Men din teori tycker jag är rätt. Med bakgrund av det så tycker jag nuvarande taktik är minst dålig. Problemet är att inte tillräckligt många tar personligt ansvar. Det är ju även väldigt stor del av befolkningen som inte kan omfattas av en lockdown p g a samhällskritiska yrken. Dessa kommer ju troligtvis dra runt smittan oavsett. Känner verkligen sympati för alla hjältar inom vården. Satan vilken arbetsmiljö att vistas i....

Om du inte tror på lockdown, kolla Nya Zeeland. Ett exemplariskt land.
Citera
2020-04-10, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Och precis som jag skrev tidigare så är det inte särskilt sannolikt att endast 2,5% av Stockholmarna haft smittan. Hur många smittades inte redan samma dag på finalen i Melodifestivalen då? Och hur många av dessa spred inte smittan vidare? Och detta var alltså för över en månad sedan.

Andelen 2,5% var ju antalet smittade vid testtillfället. Testet visade inte på om smittan funnits förut.

Det är långt många fler som redan haft smittan.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Vad vill du säga? Sitter du och lägger ihop dina inlägg på måfå?

Det finns inget motsägelsefullt i dom inläggen oavsett hur hårt du kämpar.

Du påstår i ena meningen att man kan enbart gå efter siffror, men sedan säger att man inte kan veta förrän efteråt i en annan.

Motsägelsefullt som det brukar heta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Det här med lockdown och släppa på lockdown, jag undrar om inte folk är mera intelligenta som haft detta, eller tror du det blir liknande kosläpp när lockdown är över?

Jag tror inte det, folk är nog ganska restriktiva, och kan nog tänka myndigheter inte släpper på allt direkt och samtidigt, och det skulle betyda då att smittan bromsas med liknande restriktioner som Sverige har idag.

Lär väl inte spela någon roll om en osmittad befolkning blir smittad nu, eller 1 månad senare, jag har personligen svårt att se varför peaken skulle bli högre,

tvärt om, under den månaden har man haft möjligheter att utbilda befolkningen och skaffa material,

så det borde gå långsammare, folket (som ju är vattnet i tsunamin) är försiktigare och mer utbildade?

EDIT: tycker "alla simuleringar" låter rätt korkade som att människor inte har något förstånd.
Det är inte kor och en "hjord" -utan det är vi själva.
Det har att göra med hur viruset är fördelat i befolkningen i ursprungsläget.

1) Du börjar med tjugo personer i samma gäng, som kommer hem smittade efter en skidresa.

2) Du börjar med tjugo personer, en person i vardera av de tjugo största städerna i Norge, som inte ännu smittat någon eftersom de är isolerade i lockdown.

I båda de här fallen har du samma antal smittade i utgångsläget, men i det andra fallet så kommer du att få en enormt mycket mer explosiv utveckling. Eftersom du får en mycket större kontaktyta till osmittade människor. Alla städer i Norge kommer dessutom att peaka samtidigt.

Förstår du hur jag menar?
Citera
2020-04-10, 07:46
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Men hur förklarar du att de går ut med information om att 1 person max smittar 3 personer då?

Funkar det som här så är det riktigt illa om en smittad person befinner sig exempelvis på en stor galleria!

Nu vet jag inte hur korkad du egentligen är. Sjukdomen behöver inte vara särskilt smittsam om omständigheterna är de rätta, motsatsen: om festen haft mindre antal deltagare, inga pussar och kramar (kroppskontakt) hade utgången varit en annan.
Din nyhetsartikel är på intet sätt något belägg för att reproduktionstalet skulle vara mycket högre.
Dessutom får du hålla isär gallerior och privata fester, det blir inte samma kroppskontakt.

I artikeln sägs att det är svårt att avgöra exakt när åtgärder/upplysning skall sättas in. Några festligheter kommer att genomföras innan allmänna varningar ges.
Senast redigerad av Drullknull 2020-04-10 kl. 07:54.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Japan
Kina
Singapore

Samtliga länder har tecken på accelerande smitta efter lockdown. Japan har över 400 nya fall igår.

Singapore hade 66 nya fall i förrgår. Idag har man 142 nya.

Facit. Man skjuter bara det framför sig med lock-down.

Exakt. Tills dess att vacin kommer. Då har man inte dödat sin ekonomi och sin befolkning i onödan.
Citera
Medlem
Citat:
Fast den siffran kan ju omöjligt stämma om man ser till hur smittsamt viruset är och hur många som bör ha varit smittade redan för 5 veckor sedan.
Hur många bör ha varit smittade för 5 veckor sedan?
Citera
2020-04-10, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Andelen 2,5% var ju antalet smittade vid testtillfället. Testet visade inte på om smittan funnits förut.

Det är långt många fler som redan haft smittan.

Visst är det så. Men det var många alarmister som nästan kom i brallan igår när den siffran presenterades.
Citera
2020-04-10, 07:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Vem fan vet? Det skattades ju till 30-40% för några dagar sedan av någon professor i matematik.

Helt sant, därför säger jag bara 50%. Tack vare alla uteserveringar och busstrafik så smittas det nog hejvilt. I Helsingfors däremot är nog smittan bara ~10% iom lock down.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in